دوشنبه 29 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس کل بانک مرکزی: سپرده‌های خود را در بانک‌های خارجی کاهش می‌دهيم، ايلنا

تصميم گرفته‌ايم سپرده‌های خود را در برخی از بانک‌های کشورهای ديگر کاهش دهيم و به داخل‌ کشور منتقل کنيم اين سپرده‌ها درحال حاضر در کشور تبديل به ارز شده و در بانک‌های ايران سپرده‌گذاری کرده‌ايم.


ايلنا: محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی ايران در همايش نقش بازار سرمايه در تامين منابع مالی به بررسی محدوديت‌های نظام بانکی جهت تامين مالی بازار سرمايه پرداخت و گفت: يکی از وظايف ما در بانک مرکزی هماهنگی بازار پول، سرمايه و بيمه است و درحال حاضر طبق برنامه‌ريزی ما در سال ۱۳۹۰ اين هماهنگی در حال انجام بوده و اميدواريم بتوانيم سرمايه‌ها را در اين سال به بهترين نحو بيمه کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: هم اکنون در کشور بهره‌وری از منابع مالی و انسانی و طبيعی از هدف مورد نظر ما فاصله بسياری دارد که اين هدف همان رسيدن به ۸ درصد توليد ناخالص ملی است که بايد در اين زمينه برنامه‌ريزی‌های مناسبی انجام گيرد.
بهمنی افزود: يکی از اهداف ما مشارکت مردم در بازار سرمايه و تامين منابع مالی است که اين امر نيز نياز به همت همه مراکز از جمله بيمه، بانک و بازار سرمايه دارد که در نهايت نيز تشديد روند بازار مالی را در پی‌خواهد داشت.
رئيس کل بانک مرکزی کشور توسعه بازار سرمايه را منوط به ايجاد بيمه و کاهش ابزارهای خطر، ايجاد بازار گردان‌ها در توسعه بازار بورس، و مد نظر قرار دادن توسعه سبدگردان‌های اين بازار را بسيار مهم عنوان کرد و گفت: ايجاد فرهنگ پس انداز و سرمايه‌گذاری در مردم ضمن ايجاد مشارکت همه اقشار جامعه توسعه بازار سرمايه را در پی خواهد داشت، همچنين که بانک‌ها همه توان خود را در اين مشارکت به کار گرفته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: ولی بايد متذکر شوم بانک‌ها هم برای تامين منابع مالی محدوديت‌هايی دارند به طور مثال ما محدوديت شديد منابع داريم که سعی کرده‌ايم با ايجاد بسته‌های حمايتی و برنامه‌ريزی با کمک وزارت اقتصاد و دارايی اين مشکل را برطرف کنيم.
ما بايد کاری کنيم تا بانک‌های دولتی اموال مازاد خود را بفروشند تا برخی مشکلات و بدهی‌های معوق از بين برود يکی ديگر از مشکلات ما افزايش سرمايه بانک‌های دولتی است. درحالی که با وجود همه دوندگی‌های ما اين امر در مجلس تصويب نشده است درحالی که از ۲ سال گذشته افزايش سرمايه خوبی در بانک‌های خصوصی داشته‌ايم اميدواريم اين امر در بانک‌های دولتی هم محقق شود چرا که با کمک اين افزايش سرمايه می‌توانيم ۱۵ميليارد دلار به صندوق ذخيره ارزی کمک کرده تا ضمانت مناسبی برای سرمايه‌گذاری‌های داخلی داشته باشيم.
بهمنی اظهار داشت: ما نسبت به سال‌های گذشته ۳۸۳ هزار ميليارد ريال رشد منابع بانکی داشته‌ايم ولی نسبت رشد تسهيلات ما از منابع بيشتر بوده که با يک نسبت ساده ۱۰۸.۹درصد منابع بانک‌ها صرف تسهيلات شده است و همچنين سرمايه بانکی ۱۰ درصد کل منابع بانک‌ها است.
وی ادامه داد: با توجه به شرايط اقتصادی جهان تصميم گرفته‌ايم سپرده‌های خود را در برخی از بانک‌های کشورهای ديگر کاهش دهيم و به داخل‌ کشور منتقل کنيم اين سپرده‌ها درحال حاضر در کشور تبديل به ارز شده و در بانک‌های ايران سپرده‌گذاری کرده‌ايم.
بهمنی با اشاره به ديگر کارهای بانک مرکزی اظهار داشت: ما در ۲سال گذشته ساماندهی پولی مناسبی در کشور داشته‌ايم که باعث دميدن جان تازه‌‌ای به بورس و بانک‌ها شد که يکی از اين ساماندهی‌ها جمع کردن برخی از صندوق‌ها پولی بدون مجوز بوده که بسيار مفيد قرار گرفته است.
وی ادامه داد: برخی به ما خرده گرفته‌اند که چرا اجازه افزايش قيمت بهای ارز در کشور را نمی‌دهيم در پاسخ اين افراد بايد بگويم درحال حاضر ما در شرايط تحريم‌های تحميلی و همچنين طرح تحول اقتصادی هدفمند کردن يارانه‌ها هستيم لذا با اين اوصاف نمی‌توانستيم اجازه دهيم قيمت ارز از يک مقدار معينی بالاتر رود چرا که اين امر می‌توانست مواد اوليه محصولات را برای ما گران‌ تمام کرده و مشکلات بيشتری را با وجود تحريم برای کشور ايجاد کند درحال حاضر مديريت قيمت ارز يک مديريت شناور است.
وی در پايان گفت: ما بايد در بازار سرمايه مالکيت را از مديريت جدا کرده و بازار اوراق مشارکت را در بورس فعال‌تر کنيم تا بتوانيم توسعه بيشتر اين بازار را داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016