پنجشنبه 27 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش های متفاوت به مصوبه تغيير ترکيب مجمع بانک مرکزی، مهر

مصوبه اخير و جنجالی مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغيير ترکيب مجمع عمومی بانک مرکزی که منجر به کنار گذاشته شدن رئيس جمهور از اين مجمع شد، نگرانی دولتمران و واکنشهای متفاوت برخی اقتصاددانان و نمايندگان مجلس را به دنبال شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، در ماده ۸۰ لايحه برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی آمده است: "مجمع عمومی بانک از ۱۱ عضو تشکيل می‌شود. طول مدت انتصاب هر يک از اعضا ۱۰ سال و فقط برای يک دوره با ترکيب زير انتخاب می‌شوند: وزير امور اقتصادی و دارايی، معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور، دادستان کل کشور، رئيس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران و ۷ نفر اقتصاددان با حداقل ۱۵ سال سابقه.

در دوره اول ۷ نفر اقتصاددان را رئيس‌جمهور همزمان به مجلس معرفی می‌کند و آنها با رای اکثريت مجلس انتخاب می‌شوند.
همچنين هر دو سال يک بار رئيس‌جمهور می‌تواند فقط يک نفر از ۷ اقتصاددان را با رای اعتماد مجلس تغيير دهد.
اعضای مجمع عمومی از بين خود فردی را به‌عنوان رئيس مجمع انتخاب می‌کنند."
البته شديدترين واکنش درباره مصوبه اخير مجلس به اظهارات محمود بهمنی رئيس کل بانک مرکزی برمی گردد. وی با بيان اينکه کشور را با نظر اقتصاددانان نمی‌توان اداره کرد، گفته است: اگر روزی احساس کنم که استقلال بانک مرکزی خدشه‌دار شده است همان روز استعفا خواهم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شمس الدين حسينی سخنگوی اقتصادی دولت و وزير امور اقتصادی و دارايی نيز از احتمال بازنگری مصوبه اخير مجلس مبنی بر تغيير ترکيب مجمع عمومی بانک مرکزی خبر داده و گفته است: مجمع عمومی اين بانک نبايد از شاکله حاکميتی خارج شود.

واکنشهای متفاوت برخی اقتصاددانان و نمايندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به تغيير ترکيب مجمع عمومی بانک مرکزی که به پيشنهاد محمدرضا باهنر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصويب رسيد، نيز جالب توجه است.

ارسلان فتحی پور، رئيس کميسيون اقتصادی مجلس در اين باره تأکيد کرد که کنار گذاشتن رئيس جمهور از مجمع عمومی بانک مرکزی در اداره بانک مرکزی اختلال ايجاد خواهد کرد و باعث ايجاد بحران جدی خواهد شد.

فتحی پور اظهار داشت: مطمئناً شورای نگهبان با اين موضوع به شدت مخالفت خواهد کرد زيرا اين مصوبه خلاف قانون اساسی است.

اين درحالی است که جمشيد پژويان رئيس شورای رقابت اظهار داشت: به تصميم اخير مجلس دو انتقاد دارم اما پيوستن اقتصاددانان را نه تنها به مجمع عمومی بانک مرکزی بلکه راهيابی آنها به نهادهای تصميم ساز اقتصادی را ستايش می‌کنم.

وی معتقد است که کنار گذاشته شدن رئيس‌جمهور از ترکيب مجمع عمومی بانک مرکزی بيشتر يک اقدام سمبليک است، زيرا وقتی نمايندگان رئيس‌جمهور در اين مجمع هستند، طبيعی است نظرات او را دنبال خواهند کرد و تصميم مجلس از حيث حذف مسئوليت رئيس‌جمهور مفهوم ندارد. به هر حال بخشی از سياست‌های اقتصادی کشور سياست‌های مالی است و بايد سياست‌های پولی با مالی هماهنگ باشد. حضور دولت برای هماهنگی بين اين سياست‌ها البته با حفظ استقلال بانک مرکزی لازم است.

يحيی آل‌اسحاق رئيس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن تهران تصميم اخير مجلس مبنی بر تقويت نقش بخش خصوصی و حضور اقتصاددانان در ترکيب مجمع عمومی بانک مرکزی را در راستای سياست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی دانست.
محمد باقر صدری عضو انجمن اقتصاددانان و استاد دانشگاه با تأکيد بر اينکه در هيچ جای دنيا سياستگذاری بانک مرکزی از دولت جدا نيست، گفت: اين مصوبه استقلال را از بانک مرکزی می‌گيرد.

به گفته صدری، تغيير قوانين بانک مرکزی در برنامه پنجم درست نيست چون دولت مجری برنامه‌هاست و کنار گذاشتن نظرات دولت از نهاد پولی کشور به اقتصاد ملی آسيب می‌زند.

۱۰۰ هزار نفر از نيروهای شرکتی قراردادی شدند

وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد: در راستای ساماندهی شرکتهای خدماتی و پيمانکاری، ۱۰۰ هزار نفر از نيروهای شرکتی قراردادی شدند.

وزارت کار و امور اجتماعی گزارش داد: تعداد ۲۱۵۴ شرکت خدماتی تاکنون مورد بازرسی قرار گرفته و صلاحيت ۱۴ شرکت متخلف نيز لغو شده است. دراين راستا نيروهايی که از طريق دستگاه مستقيما جذب شده اند ۴۸۵۱۷ نفر و تعداد نيرو‌هايی که از طريق شرکت‌ها برای انعقاد قرارداد مستقيم به دستگاه‌ها معرفی شده‌اند تعداد ۵۲۴۵۵ نفر می باشد.
توقف سهميه‌بندی آرد با هدفمندی يارانه‌ها

وزير بازرگانی از توقف سهميه بندی آرد پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه ها خبر داد و گفت: قيمت نان برابر با قيمت ملی گندم به علاوه فرآيند تبديل آن به نان می‌شود.

مهدی غضنفری در نخستين جشن روز ملی نان با رونمايی از بسته گندم، آرد و نان در اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها گفت: در شرايط فعلی وزارت بازرگانی تمام هزينه خريد گندم را به زارع تحويل می دهد ولی بعد ازاجرای قانون برای گندم تنها يک قيمت در حد متعارف و ملی پرداخت خواهد شد که کمتر از قيمت خريد تضمينی فعلی است اما مابه التفاوت قيمت ملی و تضمينی گندم از سوی وزارت جهاد کشاورزی به صورت يارانه در اختيار کشاورز قرار می گيرد.

وی افزود: پس از پرداخت يارانه به کشاورزان، قيمت گندم در مزرعه در حد قيمت ملی تعيين می شود.

به گفته اين عضو کابينه دهم، نانوايی بايد به کارخانه آرد مراجعه کرده و گندم ملی را با قيمت بالاتر بخرد و نان را با قيمت جديد که ديگر قيمت آرد آن ۴۵ تومان يا ۷.۵ تومان نيست، بفروشند؛ در واقع قيمت نان برابر با قيمت ملی گندم به علاوه فرآيند تبديل آن به نان است،اين در حالی است که در همه استانها قيمت نان يکسان نيست و استانداری ها قيمت نان را مشخص می کنند.

به گفته وزير بازرگانی بعد از اجرای قانون هدفمند کردن يارانه ها نانوايی آزادپز و يارانه ای در کشور وجود نخواهد داشت چرا که هر کس می تواند آرد را به قيمت ملی از کارخانه خريداری کند.

پاسخ ۲۶۴ سئوال سازمان تجارت جهانی نهايی شد

وزير بازرگانی از نهايی شدن پاسخ ۲۶۴ سئوال مطروحه از سوی دبيرخانه سازمان تجارت جهانی خبر داد و گفت: پاسخ ۴۰۰ سئوال تهيه شده است و بقيه به تدريج آماده می‌شوند.

مهدی غضنفری در اولين سمينار تخصصی تبعات الحاق به سازمان تجارت جهانی گفت: در سال ۸۸ دولت مصوب کرد تا گزارش رژيم تجاری ايران به دبيرخانه سازمان تجارت جهانی ارسال شود، بر اين اساس دبيرخانه ۷۰۰ سوال را از سوی برخی اعضای گروه کاری در اختيار ايران قرار داد که طيف متنوعی از سوالات را در بر می گرفت.

غضنفری با بيان اينکه ايران تعجيلی برای الحاق به سازمان تجارت جهانی ندارد، اظهار داشت: اگر قرار است مستندی به عنوان پاسخ جمهوری اسلامی ايران به سوالات اين سازمان ارسال شود، بازپس گيری و اصلاح آن، کار ساده ای نيست؛ بنابراين هرچقدر اطلاعات درست و دقيق ارسال شود، ضرر ندارد و اگر فرآيند کند است، علت اين است که دقت نظر بالايی به آن داشته باشيم؛ چراکه نبايد تعجيل کرد.

به گفته غضنفری، حفظ منافع ملی بايد در الحاق ايران به سازمان جهانی تجارت بايد در نظر گرفته شود؛ چراکه اگر قرار باشد که به اين سازمان بپيونديم و منافع ملی را زير پا گذاريم، اين الحاق صحيح نيست.

وی سپس به موضوع هدفمندکردن يارانه ها اشاره کرد و گفت: قرار نيست اگر به مردم ۴۰ هزار تومان پول داديم، همه آن را دوباره از آنها بستانيم، بلکه بايد تدبيری از سوی کارخانجات دولتی فراهم شود که با بهره وری، هزينه افزايش قيمت حامل های انرژی جبران شود.

بخش خصوصی پشتيبان تيم مذاکره کننده الحاق به WTO است

رئيس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران گفت: بخش خصوصی بايد پشتيبان تيم مذاکره کننده الحاق به سازمان تجارت جهانی باشد.

محمد نهاونديان در اولين سمينار تخصصی تبعات الحاق به سازمان جهانی تجارت در تهران گفت: زمانی که فکر الحاق به نظام چندجانبه گرايی تجاری در کشور مطرح شد، فضای فرهنگ عمومی نسبت به موسسات بين المللی به طور مطلق منفی بود، در آن زمان سخن گفتن از گات به عنوان مشارکت در يک سازمان استعماری تلقی می شد و سازمانهای بين المللی به عنوان ابزارهايی برای پايمال کردن حقوق کشورهای ضعيف به شمار می آمدند.

رئيس اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران افزود: به تدريج روند هوشياری رو به افزايش نهاد و اکنون به اين نتيجه رسيده‌ايم که برخی از ساده سازيهای مفرط، کمکی به احقاق حقوق بين المللی ما نمی کند و نبايد با محروم کردن خود از امکان هايی همچون حضور در سازمان جهانی تجارت، به طرفداران منزوی کردن ايران کمک شود.

وی به درخواستهای بخش خصوصی در فرآيند الحاق ايران به سازمان جهانی تجارت پرداخت و تصريح کرد: بخش خصوصی در اظهارنظرهای خود بايد بازار رقابتی را مدنظر قرار دهد و اين تصور را دور بريزد که با بالا بردن ديوارهای اقتصاد ملی می توان مصالح کشور را تامين کرد.

رئيس پارلمان بخش خصوصی گفت: بايد از سياست‌گذاران درخواست کرد که توانمندسازی بنگاه‌ها در رقابت بين المللی را زمينه سازی کند، به اين معنا که يک بنگاه به نحوی سياستهای خود را اصلاح کند که بی نياز از يارانه ها باشد.

پيشرفت فراساحل بزرگترين فاز پارس جنوبی ۶۰ درصد شد

پيشرفت عمليات اجرايی طرح توسعه فاز ۱۲ به عنوان بزرگترين فاز ميدان مشترک پارس جنوبی در بخش فراساحل به مرز ۶۰ درصد رسيد.

سليمان فهيمی درباره آخرين وضعيت عمليات اجرايی بخش فراساحل بزرگترين فاز پارس جنوبی گفت: در حال حاضر عمليات اجرايی بخش دريايی فاز ۱۲ ميدان پارس جنوبی نزديک به ۶۰ درصد پيشرفت اجرايی دارد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس با بيان اينکه هم اکنون متوسط پيشرفت در بخش پايه سکو به ۹۳ درصد رسيده است، تصريح کرد: پيشرفت اجرايی بخش خطوط لوله دريايی به ۷۰ درصد و فوقانی سکوها به ۳۶ درصد رسيده است.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه هدف از طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی توليد روزانه سه ميليارد فوت مکعب گاز غنی برای تحويل به شبکه سراسری است، بيان کرد: علاوه بر اين خوراک کارخانه LNG به ميزان ۲ ميليارد فوت مکعب در دستور کار قرار دارد.

به گفته اين مسئول نفتی توليد روزانه بالغ بر ۷۵ ميليون متر مکعب گاز شيرين، ۱۲۰هزار بشکه ميعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد از ديگر محصولات جانبی اين پروژه مشترک گازی است.

سقف کارمزد معاملات قرارداد آتی شمش طلای ۱۰ انسی اعلام شد

هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار سقف کارمزد معاملات قرارداد آتی شمش طلای ۱۰ انسی در بورس کالای ايران را تصويب کرد.

بر اساس سقف کارمزد معاملات بورس، خريدار و فروشنده هر يک موظفند بابت هر بار معامله يک قرارداد آتی شمش طلای ۱۰ انسی تا سقف ۸۰ هزار ريال به بورس پرداخت کنند.

در خصوص سقف کارمزد تسويه نيز خريدار و فروشنده هر يک موظفند بابت تسويه هر قرارداد آتی فوق الذکر که منجر به تسويه نقدی يا تحويل شود، تا سقف ۲۰۰ هزار ريال کارمزد به اتاق پاياپای بورس کالا پرداخت کنند.

همچنين تعيين کارمزدهای قطعی در مورد سقف کارمزد معاملات بورس و کارمزد تسويه برعهده هيئت مديره شرکت بورس کالای ايران و سقف کارمزد کارگزار بر عهده شرکتهای کارگزاری عضو اين بورس خواهد بود.

سکه عيد سعيد قربان رونمايی شد

بانک مرکزی به مناسبت فرارسيدن عيدسعيدقربان اقدام به ضرب و انتشار سکه يادبود اين عيد بزرگ کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران به مناسبت فرارسيدن عيد سعيد قربان اقدام به ضرب وانتشار سکه يادبود اين عيدبزرگ و شريف کرده است.

وزن سکه۶/۴ گرم، قطرسکه۲۳ ميلی متر و آلياژ Cu ۹۲Ni۲AL۶ از مشخصات سکه يک هزارريالی يادبود عيد سعيد قربان سال ۱۳۸۹ اعلام شده است.
مشخصات طرح روی سکه بدين شرح است: عدد ۱۰۰۰درمرکز سکه با نوشته ريال درپايين آن، دوخوشه گندم درطرفين سکه، نوشته جمهوری اسلامی ايران درحاشيه بالای سکه، سال ضرب ۱۳۸۹درحاشيه پايين سکه.

مشخصات طرح پشت سکه نيز بدين شرح است: درمرکز سکه شمسه دوازده پر با طرحی از خانه کعبه دروسط آن، دوازده گل دراطراف شمسه به ياد بود ۱۲ امام معصوم (ع) و نوشته عيدسعيد قربان در حاشيه پايين سکه.

زنگ آب در مدارس نواخته شد
قائم مقام وزير نيرو صبح امروز با حضور در يکی از مدارس منطقه ۲ تهران زنگ آب را به صدا درآورد.

علی ذبيحی با حضور در مدرسه پسرانه سروش در جمع دانش آموزان به اهميت موضوع آب در زندگی مردم اشاره کرد و از دانش آموزان خواست تا در مصرف آب حداکثر صرفه جويی را داشته باشند.

وی گفت: وزارت نيرو در تلاش است تا بتواند با گسترش فرهنگ صرفه جويی در مصرف آب بتواند اين نعمت خدادادی را برای نسلهای آينده ذخيره کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016