پنجشنبه 2 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقبال آمريکا از محکوميت نقض حقوق بشر در ايران، دويچه وله

ايالات متحده آمريکا از تصويب قطعنامه‌ی نقض حقوق بشر در ايران در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد. به نظر آمريکا اين قطعنامه ضرورت تحقيق مستقل و معتبر درباره نقض حقوق بشر در ايران را تاييد می‌کند.

در بيانيه‌ی هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا که چهارشنبه، ۲۲ دسامبر در واشنگتن انتشار يافت آمده است: ايالات متحده از اينکه جامعه بين‌المللی ايران را به اجرای تعهدات خود جهت رعايت کامل موازين حقوق بشر فراخوانده، استقبال می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران شامگاه سه‌شنبه، ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر۱۳۸۹) در مجمع عمومی سازمان ملل به تصويب رسيد. در اين قطعنامه‌از مجازات‌های غيرانسانی رايج در ايران مانند سنگسار، قطع عضو يا شلاق‌زدن به‌شدت انتقاد شده است.از ديگر موارد مورد انتقاد در اين قطعنامه، شمار بالا و افزايش مداوم اعدام‌ها در ايران است. اين اعدام‌ها در مواردی شامل محکومانی نيز بوده که در زمان ارتکاب جرم زير ۱۸ سال سن داشته‌اند. علاوه براين، قطعنامه‌ی مجمع سازمان ملل، بازداشت‌های خودسرانه و تبعيض عليه زنان در ايران را نيز محکوم کرده است.

اين قطعنامه ماه گذشته (۱۸ نوامبر ۲۰۱۰) در کميته‌ی سوم مجمع عمومی، موسوم به «کميته حقوق بشر» به رای گذاشته شد که با رای مثبت ۸۰ کشور به تصويب رسيد. ۵۷ کشور نيز رای ممتنع و ۴۴ کشور رای منفی به آن دادند. در رای‌گيری روز ۲۱ دسامبر مجمع عمومی، اين قطعنامه ۷۸ رای مثبت، ۵۹ رای ممتنع و ۴۵ رای منفی بدست آورد.

ضرورت تحقيقات مستقل و معتبر

به گفته‌ی وزير امور خارجه آمريکا، تصويب اين قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل در عين‌حال تاييدی براين است که ايران بايد اجازه دهد در مورد همه‌ی اتهام‌های نقض حقوق بشر در اين کشور تحقيقات مستقل و معتبر صورت گيرد.

در ادامه بيانيه‌ی وزير خارجه آمريکا آمده است، جامعه جهانی از ادامه نقض حقوق بشر در ايران و از وضعيت اسف‌بار شهروندان ايرانی که در معرض آزار و اذيت حکومت خود قرار دارند، عميقا نگران است.

به عقيده وزير خارجه ايالات متحده، قطعنامه روز سه‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد وضعيت نگران‌کننده‌ی حقوق بشر در ايران، به‌ويژه آزار و اذيت و برخورد مداوم و خشونت‌بار مخالفان سياسی، فعالان حقوق بشر، طيف گسترده‌ای از نمايندگان جامعه مدنی را تاييد می‌کند.

مجمع سازمان ملل متحد برای هشتمين سال پياپی است که دولت ايران را بخاطر نقض حقوق بشر محکوم می‌کند. نهادهای بين‌المللی دفاع از حقوق بشر می‌گويند، تصويب اين قطعنامه‌ها نشان‌دهنده‌ی عدم پايبندی دولت ايران به اعلاميه‌ها و کنوانسيون‌های بين‌المللی است که خود زير آنها را امضا کرده است.

هيلاری کلينتون همچنين گفته است، موارد قيد شده در قطعنامه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل موجب نگرانی دولت آمريکا نيز هست. به گفته‌ی وزير خارجه آمريکا، «هم‌اکنون شمار رو به افزايشی از زندانيان سياسی در ايران با وجود خطری که زندگی آنها را تهديد می‌کند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند تا به حداقل حقوق قانونی خود دست يابند».

در پايان بيانيه‌ی وزير خارجه ايالات متحده خطاب به مردم ايران آمده است: «به همه‌ی ايرانيانی که برای شنيده‌شدن صدای خود و برای برخورداری از آزادی‌های بنيادی و حقوق بشر مبارزه می‌کنند، می‌گويم که شما تنها نيستيد. ايالات متحده آمريکا و جامعه جهانی پشتيبان شماست.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016