جمعه 3 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اظهارات رحیم مشایی در مورد پیامبر اسلام خشم روحانیان را برانگیخت، رادیو فرانسه

نوشتۀ ناصر اعتمادی

حجت الاسلام محمدرضا آشتیانی نمایندۀ قم درمجلس ایران اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی نژاد را غیرمستقیم مورد انتقاد قرار داد که در جریان سفرش به تاجیکستان گفته است که محمد پیامبر اسلام ایرانی بوده است.

گفتگوی رادیو فرانسه با رسول نفیسی - فایل صوتی:

حجت الاسلام محمدرضا آشتیانی نمایندۀ قم در مجلس ایران اظهارات اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر محمود احمدی نژاد را غیرمستقیم مورد انتقاد قرار داد که در جریان سفرش به تاجیکستان گفته است که محمد پیامبر اسلام ایرانی بوده است. محمدرضا آشتیانی سخن اسفندیار رحیم مشایی را غیراسلامی و خلاف نص قرآن دانسته و گفته است : اگر پیامبر اسلام ایرانی می بود، قاعدتاً قرآن نیز باید به زبان این قوم نازل می شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیشتر رییس دفتر محمود احمدی نژاد غیر مستقیم روحانیان را خطاب قرار داده و گفته بود که عده ای به دلیل نفهمیدن موسیقی آن را حرام می دانند، زیرا با دنیای شاعری و هنرمندی بیگانه اند. این سخن خشم آیت الله مکارم شیرازی روحانی طرفدار حکومت مذهبی ایران را باعث شد که گفته است : اگر وضعیت کشور به دلیل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها حساس نمی بود، بیش از این در مورد اظهارات اسفندیار رحیم مشایی که مصداق اهانت به آیت الله خمینی و ائمه اطهار است سکوت اختیار نمی کرد. این اولین بار نیست که اظهارات جنجال برانگیز اسفندیار رحیم مشایی مخالفت روحانیان و مراجع شیعه را برمی انگیزد. رییس دفتر محمود احمدی نژاد یکبار مردم اسرائیل را دوست خوانده بود و بار دیگر در جمع ایرانیان مقیم خارج کشور در تهران گفته بود که در قیاس با مکتب اسلام، مکتب ایران باید در اولویت قرار بگیرد و بعنوان شناسانندۀ هویت ایرانیان ملاحظه شود. اظهارات جنجالی اسفندیار رحیم مشایی یک بار واکنش رهبر را نیز برانگیخت که مخالفت خود را با انتصاب وی به مقام های رسمی اعلام کرد. با این حال و برغم این مخالفت، محمود احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی را به سمت رییس دفتر خود گمارد و سپس او را به عنوان مشاور ویژۀ خویش در امور خاورمیانه منصوب نمود. بسیاری در جمع محافظه کاران ایران اسفندیار رحیم مشایی را مسبب برکناری منوچهر متکی از وزارت امور خارجه می دانند.

سخنان انتقاد برانگیز اسفندیار رحیم مشایی این پرسش را مطرح میکند که آیا این سخنان میتوانند بدون حمایت گروهی از قدرت مداران در نظام اسلامی گفته شوند ؟

اسفندیار رحیم مشایی زبان گویای چه جناحی در نظام اسلامی است؟

گفتمان وی در باره تقابل ملیت- مذهب، میتواند زمینه ساز چه سیاستی باشد ؟

در باره این موضوع و پرسشهای مطرح شده گفتگوئی انجام داده ایم با رسول نفیسی استاد جامعه شناسی سیاسی در واشنگتن آمریکا.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016