دوشنبه 6 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين الملل: پنج عضو خانواده دانشجوی محکوم به اعدام دستگير شدند، بی‌بی‌سی

همزمان با متوقف شدن حکم اعدام حبيب الله لطيفی، دانشجوی کرد، سازمان عفو بين الملل اعلام کرده که تعدادی از اعضای خانواده آقای لطيفی از سوی نيروهای امنيتی ايران بازداشت شده اند.

دروری دايک يکی از سخنگويان سازمان عفو بين الملل در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که خبر دستگيری پنج عضو خانواده آقای لطيفی را از منابع نزديک به خانواده وی دريافت کرده و قابل اعتماد است.

به گفته آقای دايک، پدر، دو خواهر و يک برادر وی از جمله دستگير شدگان هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حبيب الله لطيفی دانشجوی کرد قرار بود بامداد يکشنبه به جرم "محاربه" اعدام شود اما اجرای حکم وی در آخرين لحظات متوقف شده است.

آقای دايک می گويد که دستگيری دسته جمعی اعضای خانواده آقای لطيفی نشان می دهد که مقامات ايران قصد دارند که اقدامات ديگری انجام دهند.

به گفته سخنگوی سازمان عفو بين الملل، نگرانی اين است که اين دستگيری ها با اين هدف صورت گرفته باشد که آقای حبيب الله لطيفی در فضای سکوت اعدام شود.

آقای لطيفی قرار بود يکشنبه پنجم دی اعدام شود اما حکم اعدام وی در حالی متوقف شد که خانواده آقای لطيفی و جمعی از مردم در برابر زندان سنندج، محل اجرای اعدام، جمع شده بودند.

همزمان، تعدادی از فعالان حقوق بشر هم در بعضی از پايتخت های اروپايی در برابر سفارتخانه های ايران تحصن کرده بودند.

وبسايت خبری "اتحاديه ميهنی کردستان" روز ۲۶ دسامبر گزارش داد که حکم اعدام آقای لطيفی به درخواست جلال طالبانی رئيس جمهور عراق معلق شده است.

در گزارش اين وبسايت آمده بود: "خوشبختانه، پس از تماس فوری رئيس جمهور جلال طالبانی با مقام های ارشد ايرانی که خواستار مد نظر قرار دادن جنبه های انسانی مسئله شد، حکم اعدام معلق شد."

خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا از قول صالح نيکبخت يکی از وکلای آقای لطيفی نوشته که "ادعای دخالت مقامات برخی کشورهای همجوار برای توقف احکام اعدام برخی متهمان از جمله آقای لطيفی اصلا واقعيت ندارد."

به گفته آقای نيکبخت، اين حکم با "تلاش مقامات قضايی و اداری استان و درخواست والدين محکوم و وکيل مدافع" متوقف شده است.

حکم اعدام آقای لطيفی نخستين بار در تابستان سال ۱۳۸۷ صادر شده بود که با اعتراض وکلای او برای دادگاه تجديدنظر ارسال شده بود اما در زمستان همان سال، دادگاه تجديد نظر نيز حکم اعدام را تاييد کرده بود.

بنابر گزارشها، پرونده آقای لطيفی برای تجديد نظر نهايی به ديوان عالی ايران هم ارجاع داده شده بود و اين ديوان در بهار سال ۱۳۸۸ اين حکم اعدام را مجددا تاييد کرده بود.

نعمت احمدی يکی ديگر از وکلای آقای لطيفی در باره علت بازداشت آقای لطيفی به بی بی سی گفت که حوادثی در سال ۸۵ در سنندج روی داد و يک فقره "آتش سوزی" از جمله آن بود و در پی آن چند نفر از جمله حبيب الله لطيفی، به اتهام محاربه بازداشت شده شدند.

آقای احمدی گفت که در زمان رسيدگی به پرونده آقای لطيفی، وکلای او نحوه بازرسی مربوط به اتهام حضور و دست داشتن آقای لطيفی در آن حوادث را "ناقص" ارزيابی کرده و خواستار تحقيقات بيشتر شده بودند.

سازمان عفو بين الملل، از سازمان های مدافع حقوق بشر با اشاره به نحوه محاکمه آقای لطيفی از ايران خواسته بود حکم اعدام او را لغو کند.

عفو بين الملل محاکمه آقای لطيفی را پشت درهای بسته و بدون حضور وکلای اعلام کرده اما صالح نيکبخت، وکيل آقای لطيفی به بی بی سی فارسی گفته است که او و نعمت احمدی، وکيل ديگر او در دادگاه حضور داشته و توانسته اند از موکلشان دفاع کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016