سه شنبه 21 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توهين و بی احترامی به ضيا نبوی و خانواده وی هنگام ملاقات در زندان کارون اهواز، کمپين بين المللی حقوق بشر

يک فعال حقوق بشر و از نزديکان ضيا نبوی دانشجوی ستاره دار و زندانی عقيدتی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که ماموران زندان کارون اهواز در آخرين ملاقات ضيا نبوی با خانواده اش، به صورت زننده ای به تفتيش بدنی وی پرداختند و درحالی که خانواده وی بيست ساعت راه را برای وی طی نمودند پس از چند دقيقه ملاقات حضوری با تبديل ملاقات حضوری به کابينی از ديدار مستقيم خانواده با وی جلوگيری کردند.

به گفته منبع ياد شده پيش از ملاقات حضوری کمتر از يک دقيقه ای ضيا نبوی با خانواده اش که با حضور مسئولين زندان به ملاقات کابينی تبديل شد ، ماموران زندان در اقدامی غيرقانونی و خلاف اخلاق و عفت عمومی، ضيا نبوی را به طرز زننده ای مورد تفتيش بدنی قرار دادند. خانواده آقای نبوی از اظهار نظر در اين باره خودداری کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانواده ضياء نبوی که پس از پيمودن مسافت ۲۰ ساعته برای ملاقات تنها پسرشان از سمنان به اهواز رفته بودند، در بدو ورود به زندان بازرسی بدنی شدند و به گفته منبع ياد شده حتی خواهر زاده چهارساله ضياء نبوی نيز بازرسی بدنی شد.

اين فعال حقوق بشر در اين رابطه به کمپين گفت: « ضياء نبوی پس ازتفتيش بدنی توسط ماموران زندان و بازرسی غيرمتعارف، توانست به مدت کمتر از يک دقيقه مادر و خواهر خود را به صورت حضوری ملاقات کند. پس از مدت کوتاهی از ملاقات حضوری وی با خانواده اش يکی مسئولين زندان با توهين به ضياء نبوی و خانواده او از ادامه اين ملاقات حضوری جلوگيری نمود و پس از آن به مدت چند دقيقه خانواده نبوی با فرزندشان ملاقات کابينی داشتند. مسئولين زندان علت اين برخورد خلاف قانون و غيرانسانی را توضيح ندادند.» وی در خصوص دليل چنين برخوردی در هنگام ملاقات با اين زندانی عقيدتی گفت: «‌ به نظر ميرسد علت اين رفتار خلاف اخلاق و غيرقانونی مسئولان زندان کارون اهواز جلوگيری از انتشار دست نوشته های اين دانشجوی ستاره دار می باشد.»

اين فعال حقوق بشر که نخواست نامش فاش شود اضافه کرد: « پس از آنکه محمود احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی منکر وجود دانشجويان ستاره دار در دولتش شد ، ضيا نبوی و ديگر دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل در چند تجمع در مقابل دانشگاه تهران و صدا سيما ، سخنان نادرست و غير واقعی احمدی نژاد را به چالش کشيدند و وی را رسوا نمودند. برخوردهای صورت گرفته با ضيا نبوی ، مجيد دری ، شيوا نظرآهاری ، مهديه گلرو و دهها دانشجوی محروم از تحصيل ديگر پس از انتخابات و ايراد اتهامات واهی به اعضای شورای دفاع از حق تحصيل ، سياسی بوده و در اثر کينه و انتقامجويی دستگاههای امنيتی از دانشجويان ستاره دار به خاطر رسوا کردن احمدی نژاد در روزهای پس از مناظره های انتخاباتی ميباشد.»

يکی از دوستان ضيا نبوی نيز در گفتگو با کمپين گفت: «ماموران امنيتی در زندان اوين شرط آزادی ضيا نبوی را انجام مصاحبه تلويزيونی عنوان کرده اند و بارها از ضيا خواسته اند که در يک مصاحبه فرمايشی تلويزيونی اعلام کند که ستاره دار نيست و اساسا دانشجوی ستاره دار وجود ندارد. اين درخواست بازجويان و ماموران امنيتی هر بار با مقاومت ضيا نبوی و امتناع وی روبرو شده است. در بدو ورود ضيا به زندان کارون اهواز نيز مسئولان زندان اهواز اين خواسته را تکرار کرده اند و از وی خواسته اند که سخنان دروغ احمدی نژاد در مناظره های انتخاباتی را مقابل دوربين های نيروهای امنيتی تاييد کند تا آزاد شود ، که باز هم ضيا اين پيشنهاد را نپذيرفته است.»

ضيا نبوی عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی بابل ، عضو شورای دفاع از حق تحصيل و شورای عمومی دفتر تحکيم و حدت ميباشد که در سال ۸۷ علی رغم کسب رتبه ممتاز در کنکور کارشناسی ارشد ، با ستاره دارشدن از ثبت نام و ادامه تحصيل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شد.

ضيا نبوی پيش از اين در نامه ای که به صادق لاريجانی نوشته بود و توسط کمپين منتشر شد ، بر بيگناهی خودش تاکيد کرده بود. وی در آن نامه گفته بود که هيچ مستندی در پرونده اش مبنی بر محکوم بودن وی وجود ندارد و حتی قاضی پرونده نيز به او گفته که هيچ دليل مبنی بر محکوميت ضيا وجود ندارد و تنها به دستور نيروهای امنيتی برای اين دانشجوی محروم از تحصيل حکم سنگين ۱۰ سال حبس در تبعيد را صادر نموده است.

پس از برگزاری انتخابات و در نخستين روزهای اعتراضات مردمی ، بيشتر از ۱۰ تن از دانشجويان ستاره دار و محروم از تحصيل بازداشت و در بازداشتگاه های امنيتی ماهها در سلول انفرادی نگهداری شدند و چندين تن از آنها مانند ضيا نبوی، مجيد دری، مهديه گلرو ، شيوا نظر آهاری و پيمان عارف به حبسهای طويل المدت محکوم و روانه زندان شدند.

از اين ميان ضيا نبوی به ۱۰ سال حبس در تبعيد در زندان کارون اهواز ، مجيد دری به ۶ سال حبس در تبعيد در زندان بهبهان و شيوا نظرآهاری به ۴ سال حبس در تبعيد در زندان کرج محکوم شدند.

حبس در تبعيد مجازات مضاعف زندانی و در حقيقت مجارات خانوادی وی نيز ميباشد. ” حبس در تبعيد” رويه جديدی است که برای افزايش فشار روی خانواده های زندانی و زندانيان سياسی طی ماه های گذشته درباره برخی از زندانيان اعمال شده است و از نظر برخی از وکلا چنين رويه ای برخلاف قانون و غيرمتناسب با اتهام هايی است که با متهمان پرونده های سياسی و مطبوعاتی انجام می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016