سه شنبه 21 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: مراحل آخر بازجويی و تحقيق از اين دو آلمانی در حال انجام است، مسأله ترانزيت سوخت افغانستان حل شد، ايسنا

مذاکرات با ‌١+۵، اول و دوم بهمن برگزار می‌شود
به احتمال زياد صالحی به عنوان وزير معرفی می‌شود


سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: مذاکرات ايران و کشورهای ‌۱+۵ در تاريخ ‌۲۱ و ‌۲۲ ژانويه مصادف با اول و دوم بهمن در استانبول برگزار می‌شود و اين زمان مورد توافق طرف‌ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان ـ که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، با اعلام اين خبر درباره حضور کشورهای ديگر نيز در اين نشست گفت: اين موضوعی است که تا کنون توسط هيچ‌کدام از طرف‌ها به آن اشاره‌ای نشده است.

مهمان‌پرست هم‌چنين درباره موضوعات مطرح در اين نشست گفت: توافقی که دو طرف در اجلاس ژنو ۳ انجام دادند ادامه‌ی گفت‌وگوها برای همکاری در زمينه‌ی يافتن موضوعات مشترک و زمينه‌های مشترک برای همکاری‌هاست که شامل موضوعات مختلفی می‌شود. ما معتقديم کشورهای ۱+۵ و ايران می‌توانند در اين موضوعات نقش جدی داشته باشند. اين گفت‌وگو و همکاری می‌تواند برای آينده‌ی کشورهای منطقه و بين‌الملل مفيد و موثر باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جريانی می‌خواهد روابط ايران و افغانستان را تخريب کند

وی هم‌چنين درباره برخی اعتراضات که در مقابل سفارت کشورمان در کابل برگزار شده بود نيز گفت: متاسفانه جريانی که به شدت در جهت تخريب روابط ايران و افغانستان در حال فعاليت است به صورت يک حزب و يک فرد تلاش‌های زيادی انجام داده است. اين تلاش‌ها هيچ‌گونه تاثيری در روابط خوب دو ملت ايران و افغانستان نخواهد داشت. اين اقدامات از سوی اين جريان مسبوق به سابقه است و به نظر می‌آيد ماموريت اين فرد و جريان جز تخريب روابط دو کشور نيست.


موضوع ترانزيت سوخت افغانستان حل شد

مهمان‌پرست تاکيد کرد: موضوع ترانزيت سوخت مورد نياز مردم افغانستان موضوعی است که در دستور کار مقامات دو کشور قرار داشته است. اين مساله حل شد و هفته‌ی گذشته نيز سوخت به داخل افغانستان منتقل شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر دستگيری جاسوسی غيرايرانی در مرزهای ايران گفت: اين خبر موضوع قابل توجه و مهمی نبود. به همين دليل آن زمان که اين خبر منتشر شد هيچ موضع‌گيری از سوی مقامات رسمی کشور مان صورت نگرفت. موردی در حد مرزبانی بود که به آن رسيدگی شده بود و بعد هم به دليل اين‌که مساله اهميت چندانی نداشت پايان يافت.


به احتمال زياد صالحی به مجلس معرفی می‌شود

او هم‌چنين درباره تعيين وزير امور خارجه‌ کشورمان گفت: اميدواريم هرچه سريع‌تر رييس‌جمهور نسبت به معرفی فرد پيشنهادی که به احتمال زياد صالحی است به مجلس اقدام کند. با تعيين تکليف وزير امور خارجه، وضعيت سازمان انرژی اتمی نيز روشن خواهد شد.


کشورهای منطقه با وحدت اجازه نخواهند داد منطقه‌ دچار تنش شود

مهمان‌پرست در مورد سفر هيلاری کلينتون ـ وزير امور خارجه‌ی آمريکا ـ به منطقه و تلاش وی برای همراه‌سازی کشورهای همسايه‌ی ايران در منطقه درباره تحريم‌ها با آمريکا گفت: تحرکی که مقامات آمريکايی برای ايجاد اختلاف بين کشورهای منطقه داشته‌اند و سفرهايی که در اين‌باره انجام داده‌اند يا در جهت تشديد شرايط تحريم نسبت به کشور ما و ملت‌مان انجام شده است، اقداماتی نيست که نتيجه‌ی مطلوبی برای آن‌ها در بر داشته باشد. کشورهای منطقه از درايت و هوشمندی بالايی برخوردارند و با وحدت و هم‌گرايی و همکاری اجازه نخواهند داد منطقه‌ی ما دچار مشکل، اختلاف و تنش شود و به اين بهانه پای قدرت‌های خارجی در منطقه‌ی ما بخواهد بيش از پيش باز شود.


تحريم‌ها تاثيری بر ملت بزرگ ما نداشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان تاکيد کرد: همه شاهد هستند تحريم‌ها تاثيری که بخواهد مانع حرکت و رشد ملت بزرگ ما شود را در بر نداشته است. ملت ما مسير خود را انتخاب کرده و با قدرت اين مسير را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان هم‌چنين در مورد انتشار مطالبی در برخی رسانه‌های آمريکايی مبنی بر اين‌که ايالات متحده با غنی‌سازی در ايران موافقت کرده است، گفت: بحث جديدی در مورد وضعيت فعاليت هسته‌يی صلح‌آميز کشورمان از سوی غربی‌ها مطرح نشده است. البته کاملا طبيعی است که حق ملت ما در جهت داشتن اين فن‌آوری در جهت اهداف صلح‌آميز حق کاملا مشروع و مورد قبول ملت‌های بزرگ دنيا و جامعه‌ی بين‌المللی است و ما بر اساس حقوق خود در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی فعاليت‌های خود را دنبال می‌کنيم.


بازديد از تاسيسات هسته‌يی تاکيدی بر اعتماد ما و عملکرد صحيح‌مان است

او هم‌چنين در مورد دعوت از تشکل‌ها و مجموعه‌های بين‌المللی برای بازديد از تاسيسات هسته‌يی کشورمان گفت: بارها اعلام کرده‌ايم فعاليت‌های ما کاملا روشن و شفاف است و اين شفافيت بارها مورد تاييد آژانس نيز قرار گرفته است و انحراف نداشتن آن را تاييد کرده‌اند.

مهمان‌پرست توضيح داد: اين‌که اجازه‌ی بازديد از تاسيسات هسته‌يی کشورمان را به گروه‌های مختلف می‌دهيم مورد افتخار ماست و اين کار تاکيدی بر اعتماد و باور ما و عملکرد صحيح‌مان در اين زمينه است.

او افزود: جزييات اين بازديد در دست بررسی است که پس از نهايی شدن اطلاع‌رسانی بيش‌تر صورت خواهد گرفت.

دستيار ويژه وزير امور خارجه‌ی کشورمان در مورد اين‌که کشورهای اروپايی از چين و روسيه خواسته‌اند که برای بازديد از تاسيسات هسته‌يی به ايران سفر نکنند، گفت: برای بازديد از سايت‌های هسته‌يی به شکلی فراگير از همه‌ی مجموعه‌ها و تشکل‌های بين‌المللی دعوت کرديم. از جنبش غيرمتعهدها نمايندگانی دعوت شده‌اند. ضمن اين‌که از اتحاديه اروپا، گروه ۷۷، اتحاديه عرب، گروه‌ آسيايی، سازمان کنفرانس اسلامی و به‌ويژه از نماينده اشتون در سازمان بين‌المللی انرژی اتمی دعوت شده است.


دعوت ايران برای بازديد از تاسيسات هسته‌يی فراگير بوده است

وی تاکيد کرد: دعوت ما فراگير بوده است. اين‌که بعضی از کشورها و نمايندگان‌شان پيشنهاداتی داشته‌اند بحث‌های مختلفی شده و جزييات آن در حال بررسی است.


به دنبال مجازات صهيونيست‌ها به عنوان عاملان جنايت عليه دانشمندان‌مان هستيم

مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی در مورد پذيرش چين و روسيه از اين دعوت گفت: اين موضوع در حال بررسی است.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان‌ در ادامه با اشاره به اطلاعيه‌ی وزارت اطلاعات مبنی بر اين‌که عوامل ترور دکتر علی‌محمدی از نيروهای موساد بوده‌اند، در مورد تمهيدات وزارت امور خارجه برای پی‌گيری حقوقی اين موضوع گفت: شناسايی عوامل ترور دانشمندان هسته‌يی ما افتخاری برای نظام‌مان است که در بخش‌های امنيتی وظيفه‌ی خود را با اقتدار انجام می‌دهند.

وی افزود: اين‌که رژيم صهيونيستی رسما اعلام می‌کند در اين ترورها دست دارد نشان‌دهنده‌ی انجام تروريسم دولتی است و متاسفيم از اين‌که کشورهای غربی از اين‌گونه اقدامات توسط رژيم نامشروع صهيونيستی حمايت می‌کنند. آن‌چه که مدنظر ماست و به شدت آن را دنبال خواهيم کرد محکوميت اين رژيم نامشروع و مجازات آن‌ها به عنوان عاملان جنايت عليه انسانيت و دانشمندان ملت بزرگ ماست.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: حتما از همه‌ی ابزار و امکانات برای اين‌که اين موضوع به خوبی در مجامع بين‌المللی پی‌گيری شود استفاده خواهيم کرد. اسناد و مدارکی که در اين زمينه جمع‌آوری شده است و در حال تکميل است برای پی‌گيری مسائل حقوقی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد اقدامات کميته پی‌گيری سرنوشت عليرضا عسگری ـ تبعه ايرانی ربوده شده در ترکيه ـ گفت: اقدامات زيادی تا کنون انجام شده است. به‌ويژه در روزهای اخير اقداماتی توسط صالحی دنبال شده و از طريق سازمان درخواست شده تا وظايفی که بر عهده‌ی اين‌گونه مجامع است در رابطه با وضعيت عسگری دنبال شود. هم‌چنين از کميته بين‌المللی صليب سرخ نيز اين موضوع پی‌گيری شد و به لحاظ حقوقی نيز کميته‌ای در درون وزارت خارجه تشکيل شده است که اين اقدامات را دنبال می‌کند. اين موضوع در ملاقات خانواده عسگری با صالحی نيز مورد تاکيد قرار گرفت.

او در مورد برگزاری رفراندومی در سودان برای تعيين وضعيت جنوب اين کشور گفت: اين رفراندوم نشان‌دهنده‌ی اين است که مردم بايد در آن‌جا نسبت به وضعيت کشور خود تصميم بگيرند. هر تصميمی که گرفته می‌شود بايد قدرت‌های اشغالگر و سلطه‌گر که سابقه‌ی مناسبی در رفتار خود در آفريقا داشته‌اند بايد بدانند که از اين اتفاقاتی که در سودان خواهد افتاد نبايد در زمينه‌ی ايجاد فتنه و تفرقه و مشکلات مردم آفريقا استفاده کنند.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: معتقديم مسوولان سودان با توجه به منافع ملت خود در اين رابطه تصميم می‌گيرند. اميدواريم به بهترين وجه ممکن اين کار به نتيجه برسد و اجازه‌ی هيچ‌گونه تفرقه و حضور نيروهای بيگانه و سلطه‌گر در اين منطقه داده نشود.


نتيجه نهايی درباره دو تبعه آلمانی را مقامات قضايی روشن می‌کنند

مهمان‌پرست در مورد وضعيت دو تبعه‌ آلمانی که در تبريز بازداشت شده بودند و اظهارات صالحی مبنی بر تاثير مثبت عذرخواهی ناشر آن‌ها به حل مساله گفت: پرونده اين دو نفر رويه‌ کاملا حقوقی و قضايی را طی می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که از تبريز کسب کرده‌ايم مراحل آخر بازجويی و تحقيق از اين دو نفر در حال انجام است و بايد منتظر اعلام نتيجه نهايی مقامات قضايی باشيم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان افزود: اظهار تاسف و عذرخواهی قطعا می‌تواند تاثير داشته باشد اما نتيجه نهايی را مقامات قضايی و حقوقی روشن می‌کنند.

او گفت: مسوولان دولت آلمان تماس‌هايی داشتند تا تسهيلات در اختيار اين دو قرار داده شود و مقامات کشورمان اقدامات مثبتی انجام دادند تا اين دو فرد با خانواده‌های‌شان ديدار کنند. اين‌ها نشان‌دهنده‌ی رفتار انسان‌دوستانه‌ی کشور ماست.


تلاش خواهيم کرد تا آرامش در منطقه‌ی آسيا حاکم شود

وی در پاسخ به اين پرسش که با توجه به درخواست سفير کره مبنی بر نقش‌آفرينی ايران برای مناقشه‌ی دو کره آيا درخواستی به صورت رسمی به وزارت خارجه منعکس شده است؟ تصريح کرد: ايجاد تنش در آسيا مورد قبول هيچ کشوری نيست. همه‌ی کشورها در منطقه‌ی ما به دنبال صلح، ثبات و آرامش هستند. طبيعی است که ايران آمادگی هرگونه همکاری برای ايجاد ثبات و امنيت در منطقه دارد و از ظرفيت‌های خود در اين زمينه استفاده خواهد کرد. اگر چنين زمينه و استقبالی وجود داشته باشد قطعا تلاش خود را خواهيم کرد تا آرامش در منطقه‌ی آسيا حاکم شود.


جرياناتی به دنبال بر هم زدن اقتدار و استقلال آذربايجان هستند

مهمان‌پرست در مورد برخوردهای دولت آذربايجان با برخی از گروه‌های مذهبی و مسلمان اين کشور نيز گفت: اين مساله‌ای کاملا داخلی است و مربوط به کشور آذربايجان است. اين‌که اعتراضاتی نسبت به ممنوعيت حجاب در مدارس صورت گيرد با توجه به اين‌که ملت آذربايجان مسلمان و متدين است به نظر می‌آيد اين عکس‌العملی طبيعی و در عين حال داخلی است. اميدواريم با درايت و هوشياری مسوولان آذربايجان اجازه ندهند کسانی که نسبت به استقلال و اقتدار آذربايجان در حال توطئه و طراحی هستند از اين موضوعات سوءاستفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان تصريح کرد: جرياناتی به دنبال بر هم زدن اقتدار و استقلال آذربايجان هستند و ملت آذربايجان با توجه به تدين‌شان ممکن است تحرکاتی داشته باشند. درايت مسوولان آذربايجان در اين زمينه می‌تواند راهگشا باشد.

وی هم‌چنين در مورد پی‌گيری وضعيت قايق غرق شده در نزديکی استراليا که تعدادی از اتباع ايرانی در آن حضور داشتند نيز گفت: نسبت به شناسايی افرادی که غرق شده بودند پی‌گيری‌های کنسولی بلافاصله انجام شد. سفارت با مقامات وزارت خارجه و وزارت مهاجرت استراليا تماس‌هايی داشته است. نسبت به شناسايی کسانی که غرق شده بودند و نجات‌يافتگان اقداماتی انجام شده است تا نسبت به خدمات کنسولی نسبت به هموطنان بيش‌ترين اقدام انجام شود. از دولت استراليا نيز خواستيم تا با همکاری بتوانيم نسبت به حادثه‌ای که رخ داده تلاش خود را داشته باشيم.

مهمان‌پرست در ادامه گفت: مشاور نخست‌وزير اتيوپی در راس هياتی به تهران سفر کرده است. بررسی زمينه‌های همکاری بين دو کشور و ارتقای سطح روابط اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است. اتيوپی از ظرفيت‌های بالايی برای برقراری روابط برخوردار است. در سفری که انجام شد مباحث خوبی صورت گرفت و نسبت به کميسيون مشترک آينده برنامه‌ريزی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان گفت: با توجه به اين‌که ايران عضو ناظر اتحاديه آفريقا است، اين‌گونه سفرها و تبادل نظرها به ارتقای سطح روابط با کشورهای آفريقايی کمک می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اين‌که با توجه به سقوط يک هواپيما و کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان تاثير تحريم‌ها را در اين مساله چگونه ارزيابی می‌کنيد و آن را پی‌گيری خواهيد کرد؟ خاطرنشان کرد: سانحه‌ی سقوط هواپيما باعث تاثر ملت ما شد اما آن‌چه که از سوی مسوولان پس از پی‌گيری‌ها اعلام شده است اين است که سيستم هواپيما اشکال فنی نداشته است. شايد به دليل وضعيت نامساعد آب و هوا هواپيما دچار سانحه شده است. در هر صورت مسوولين در حال پی‌گيری علت سقوط هستند.

مهمان‌پرست گفت: اما به صورت کلی بحث ندادن هواپيما و نياز اين هواپيماها به قطعات بحثی است که متوجه مقامات کشورهای غربی می‌شود؛ آن‌ها که مدعی هستند هدف‌شان تحت فشار قرار دادن ملت ما نيست اما بر موضوعاتی توجه می‌کنند که مستقيما با ملت ما سر و کار دارد و نشان می‌دهد که ضربه زدن به منافع ملت ما برای آن‌ها به امری بديهی تبديل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان تاکيد کرد: مسيری که آن‌ها دنبال کرده‌اند هيچ اثری در حرکت و مسير ملت ما برای ادامه‌ی رشد خود نخواهد داشت.

او هم‌چنين در مورد اظهارات برخی مقامات موساد در مورد فعاليت‌های هسته‌يی کشورمان نيز گفت: موضوع کاملا باطلی توسط مقامات يک رژيم باطل اعلام شده است. اين موضوع اصلا قابليت توجه ندارد. اين‌که مقامات رژيم صهيونيستی اعلام کرده‌اند راجع به فعاليت هسته‌يی کشورمان برای دسترسی به سلاح هسته‌يی بزرگنمايی شده است اساسا دروغ و باطل است؛ زيرا به هيچ وجه فعاليت‌های هسته‌يی صلح‌آميز کشور ما اهداف نظامی نداشته و نخواهد داشت.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: آن‌چه که توسط مقامات رژيم صهيونيستی دنبال می‌شود پروژه‌ای است برای اين‌که فضای تخريبی عليه ملت ما ايجاد کنند. خودشان آن‌قدر اين‌ها را می‌گويند، خسته می‌شوند و می‌فهمند مردم اين‌ها را باور نمی‌کنند. بعد با آمريکايی‌ها بحث می‌کنند و نظرات مختلفی می‌گويند. اين‌ها همه بازی‌ای است که طراحی کرده‌اند. ملت ما و ملت‌های ديگر به اين مسائل توجهی نمی‌کنند.


دوربين‌های آژانس ۲۴ ساعته فعاليت‌های هسته‌يی ايران را رصد می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان گفت: مسير ما کاملا شفاف و روشن است و فعاليت‌های‌مان تحت نظارت کامل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. دوربين‌های آژانس ۲۴ ساعته فعاليت‌های هسته‌يی صلح‌آميز کشورمان را رصد می‌کنند. همين که اجازه‌ی بازديد می‌دهيم و بسياری از کشورها امکان ندارد چنين امکان بازديدی فراهم کنند نشان‌دهنده‌ی اوج روشن بودن فعاليت‌های کشور ما و اعتماد به آن‌چه که انجام می‌دهيم و کذب بودن بحث‌هايی است که در مورد کشورمان انجام می‌شود است. اظهارات آنها هيچ ارزشی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016