پنجشنبه 23 دی 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سقوط دولت لبنان و قدرت نمایی "حزب الله"، رادیو فرانسه

نوشتۀ لیدا پرچمی

همزمانی استعفای دسته جمعی وزرای طرفدار حزب الله با سفر سعد حریری به آمریکا و دیدار او با باراک اوباما، حرکتی حساب شده است که در راستای رویارویی سیاسی با آمریکا صورت می گیرد.

تنشی که در ماههای گذشته در ارتباط با نتیجه تحقیقات دادگاه پروندۀ ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان ایجاد شد، با استعفای دسته جمعی 11 وزیر کابینه و سقوط دولت لبنان، به اوج خود رسید.

وزرای حزب الله و متحدین آن برای اعتراض به این دادگاه، بصورت دسته جمعی استعفا دادند و بار دیگر لبنان را با بحران سیاسی روبرو کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اخبار منتشر شده، پیشرفت تحقیقات نشان می دهد که حزب الله در ترور رفیق حریری دست داشته و به این علت، این حزب با برگزاری دادگاه مخالفت می کند.

رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان در سال 2005 در یک سوءقصد انفجاری همراه با تعدادی از همراهان خود کشته شد.

یک دادگاه بین المللی ویژه از سوی سازمان ملل متحد مأموریت بررسی این حادثه و پیدا کردن عاملین این قتل سیاسی را به عهده دارد.
نتیجه تحقیقات دادگاه بین المللی پیرامون پروندۀ قتل رفیق حریری، بزودی روشن خواهد شد واز هم اکنون این زمزمه شنیده می شود که نیروهای ویژه حزب الله در این قتل، دست داشته اند.

حزب الله و مقامات رسمی ایران از جمله آیت الله خامنه ای به دفعات نسبت به روند دادگاه اعتراض کرده، اعلام نمودند که این دادگاه با مقاصد سیاسی علیه حزب الله تنظیم شده و از نظر آنان قابل قبول نمی باشد. آیت الله خامنه ای در دیدار اخیر خود با امیر قطر تأکید کرد که با کمک کشورهای منطقه از "فتنه" ای که توسط غرب تدارک دیده شده جلوگیری می کند و بر اساس مصلحت منطقه عمل خواهد شد.

استعفای دسته جمعی تعدادی از وزرای طرفدار حزب الله نیز بدنبال همین اعتراض ها صورت گرفت.

کابینه لبنان به ریاست سعد حریری 30 وزیر دارد که 15 نفرشان از جریان 14 مارس، 10 وزیر از جریان 8 مارس است و پنج وزیر نیز از طرف رییس جمهور معرفی می شوند.

علی مهتدی، روزنامه نگار و کارشناس مسایل سیاسی خاور میانه، با مروری بر ریشه اختلافات حزب الله و پروندۀ ترور رفیق حریری، همزمانی استعفای جمعی تعدادی از وزرا را با سفر سعد حریری به آمریکا و دیدار با باراک اوباما، حرکتی حساب شده می داند که در راستای رویارویی سیاسی با آمریکا صورت می گیرد زیرا حزب الله آمریکا را متهم می کند که با دخالت در امور لبنان قصد دارد روند سیاسی و میانجیگیری ها را به شکست بکشاند و از طریق دادگاه بین المللی، حزب الله را انگشت نما و محکوم کند.

علی مهتدی با نشان دادن تشابه سرنوشت سعد حریری با منوچهر متکی ، تأکید می کند که این موضوع اخطاری نیز به شخص نخست وزیر لبنان به حساب می آید تا بین واشنگتن و بیروت یکی را انتخاب کند.

علی مهتدی، در پاسخ به این سؤال که آیا حزب الله در قدرت نمایی موجود می تواند کار دادگاه را متوقف کند، می گوید که دادگاه، بین المللی است و از محدوده اختیارات لبنان خارج می باشد. دولت لبنان تنها تعهد کرده است که 51 درصد از مخارج دادگاه را تأمین نماید. فقدان دولت در لبنان این امر را متوقف می کند ولی سازمان ملل می تواند هزینه در نظر گرفته شده را با کمک کشورهای دیگر جبران کند.

علی مهتدی، در بررسی عملکرد حزب الله، یادآوری می کند که حزب الله از سیاستی مانند سیاست ایران در پرونده اتمی الگوبرداری می کند. وی می افزاید که حزب الله در پی به تعویق انداختن و ایجاد بحران است تا اصل موضوع مورد پیگیری قرار نگیرد.

و اما در پیش بینی پیامد ها و راه حل های آینده برای برون رفت از بحران کنونی لبنان، علی مهتدی به دو احتمال اشاره می کند: نخست، ادامه وضع موجود و تشکیل نشدن دولت تا پایان سال 2011، که وضعیت سیاسی لبنان را در عدم وجود قدرت متمرکز رسمی به تنش می کشاند و دوم ، احتمال برتری یافتن نیروی حزب الله و طرفدار سوریه و ایران است که لبنان را به صحنه رودرویی این کشورها با غرب تبدیل می سازد.

علی مهتدی، در اینجا با اشاره به سخنان آیت الله خامنه ای، می گوید که موضعگیری اخیر آقای خامنه ای پیامی است به کشورهایی که وارد عرصه لبنان شده اند .

جمهوری اسلامی می خواهد به غرب گوشزد کند که ایران در لبنان نقشی جدی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016