جمعه 26 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ويکی‌ليکس: کمک ايران به حماس، ماهانه ۲۵ ميليون دلار، راديو فردا

سند ديگری از مجموعه اسناد افشاشده توسط وب‌سايت ويکی‌ليکس ضمن اشاره به اين که ايران ماهانه ۲۵ ميليون دلار به گروه حماس کمک می‌کند حاکی از اين است که جمهوری اسلامی تلاش کرده است از بيابان‌نشين‌های شبه‌جزيره سينا برای قاچاق اسلحه به نوار غزه استفاده کند.

خبرگزاری رويترز به نقل از اين سند متعلق به سال گذشته می‌گويد رئيس سازمان اطلاعات مصر به مقامات آمريکايی اطلاع داده است که حمايت مالی جمهوری اسلامی از گروه حماس «به ماهانه ۲۵ ميليون دلار می‌رسد، اما مصر موفق شده جلو ورود اين کمک‌ها از خاک خود به غزه را بگيرد».

در اين سند همچنين آمده است که ايران برای شکستن حصر نوار غزه و رساندن سلاح به اعضای گروه حماس تلاش کرده است بيابان‌نشين‌های مصری را به استخدام خود درآورد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين سند متعلق به آوريل سال ۲۰۰۹ همچنين حکايت از آن دارد که مصر از گسترش نفوذ ايران در خاورميانه و دستيابی تهران به سلاح‌های اتمی واهمه دارد.

پيشتر نيز خبرگزاری‌ها از وجود سندی در ميان اسناد ويکی‌ليکس خبر داده بودند حاکی از تهديد مصر به اين که در صورت اتمی شدن ايران، اين کشور هم به سمت بمب اتم و دستيابی به آن، خواهد رفت.

طبق اين سند، حسنی مبارک، رئيس جمهور مصر، در حاشيه اجلاس اقتصاد جهانی در شرم‌الشيخ در سال ۲۰۰۸ به مقامات آمريکايی گفته بود که «اگر ايران به بمب اتمی دست يابد، مصر هم مجبور است همين راه را طی کند».

با اين حال در سند تازه‌تر که خبرگزاری رويترز روز جمعه منتشر کرده اشاره شده است که آقای مبارک خطر ايران اتمی را «تهديدی درازمدت» می‌داند.

در اين سند آمده است: «او (حسنی مبارک) می‌پذيرد که برنامه هسته‌ای ايران تهديدی استراتژيک برای موجوديت مصر و منطقه (خاورميانه) است، اما آن را تهديدی نسبتا درازمدت می‌داند.»

نگرانی از برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و پافشاری مقامات تهران بر آن تنها به مصر محدود نمی‌شود، بلکه آن طور که در باقی اسناد ويکی‌ليکس آمده ديگر کشورهای عرب منطقه، به‌ويژه عربستان سعودی، نيز بارها در گفت‌وگو با مقامات ايالات متحده نگرانی خود را از آن ابراز کرده‌اند.

کاهش کمک ايران به حزب‌الله لبنان

در همين حال روزنامه انگليسی‌زبان جروزالم پست روز پنج‌شنبه گزارش داد که تهران به دليل فشار تحريم‌های جهانی عليه خود مجبور شده است از ميزان کمک مالی‌اش به حزب‌الله لبنان بکاهد.

اين روزنامه اسرائيلی با تکيه بر «ارزيابی‌های سازمان اطلاعات اسرائيل» می‌گويد که جمهوری اسلامی بيش از ۴۰ درصد از کمک‌های مالی خود به حزب‌الله را کاهش داده است، «اقدامی که به بروز بحران در اين گروه شبه‌نظامی انجاميده است».

به گفته جروزالم پست، جمهوری اسلامی به عنوان حامی مالی و ايدئولوژيکی حزب‌الله لبنان در سال‌های اخير سالی يک ميليارد دلار به اين گروه کمک نظامی مستقيم کرده است.

جمهوری اسلامی در حال حاضر به دليل پافشاری بر غنی‌سازی اورانيوم در برنامه هسته‌ای خود مشمول چهار دور تحريم مالی و سياسی از سوی شورای امنيت سازمان ملل قرار دارد که به گفته مقامات عالی‌رتبه غربی فشار فراوانی را به تهران وارد کرده است.

از سوی ديگر مقامات ايران بارها وجود اين فشار را انکار کرده و گفته‌اند که تحريم‌ها تاکنون هيچ اثری بر وضعيت اقتصادی و سياسی کشور نداشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016