جمعه 1 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خطبه های نماز جمعه: حمايت از قيام مردم تونس، انتقاد از رفراندم “بی بصيرت” در سودان، جرس

جرس: "تاکيد بر تداوم فعاليت های هسته ای و بی تاثير بودن فشارها و تحريم های جهانی در ادامه روند اتمی"، و همچنين "دست بالا داشتن هئيت ايرانی در جريان مذاکرات جاری استانبول"، مهمترين بخش از خطبه های نماز جمعۀ تهران و شهرهای مختلف کشور در اول بهمن ماه را تشکيل می داد.

خطيبان نماز جمعه تحريم های اِعمال شده از سوی جامعه جهانی بر عليه جمهوری اسلامی را، "بلااثر" دانسته و آنرا "موجب دردسر برای تحريم کنندگان" خواندند.

انقلاب آزاديخواهانۀ مردم تونس که هفتۀ گذشته در يکمين ماه بحرانِ خود و اوج کشتار و سرکوبِ مردم آن کشور توسط حکومت استبدادی، با سکوتِ جمهوری اسلامی و بالتبع خطيبانِ نمازِ جمعه روبرو شده بود، با شکست قاطع حاکميت و فرار رئيس جمهور مستبد، اکنون مورد توجه و موضوع سخن برخی مقامات ايران واقع شده است، و در خطبه های نماز جمعه آنرا "از دستاوردهای انقلاب اسلامی ايران"، "ضد غرب و آمريکا" و "در جهت اسلامی کردن کشور" ذکر می کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گفتنی است اين موضوع در زمان کشتار مردم توسط حکومت وقت - که از اولين تبريک گويندگان به احمدی نژاد در سال ٨٨ بود- با سکوت مطلق مقامات ايران روبرو شده بود.

انتقاد به رفراندم صورت گرفته در سودان و رای مردم دو بخش شمالی (مسلمان نشين) و جنوبی (شامل دارفور و مناطق مسيحی نشين) به جدايی اين دو بخش از يکديگر نيز، از موضوعات ديگر خطبه های ابلاغ شده برای خطيبان نماز جمعه ايران بود که ضمن "فتنه" خواندنِ اين رفراندم و "بی بصيرت" دانستن مردم سودان بدليل نتايج اين همه پرسی، از ايجاد قريب الوقوع مشکل در آيندۀ نزديک برای آن کشور خبر دادند.


تهران، امامی کاشانی: تحريم‌ها ملت ايران را از حرکت باز نمی‌دارد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به آغاز مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ در شهر استانبول ترکيه گفت: غرب از تاريخ و مسايلی که پيش آمده عبرت بگيرد و بداند که ملت مقاوم ايران در اثر تحريمها از حرکت باز نمی‌ايستد.

به گزارش ايرنا، آيت الله محمد امامی کاشانی، در خطبه نماز جمعه اين هفته تهران با ابراز اميدواری از پيش رفت روند مذاکرات در مسير واقع بينی افزود: انرژی هسته ای در ايران جنبه صنعتی و علمی دارد نه تسليحاتی و گروه کارشناسان انرژی هسته ای از کشورهای مختلف متشکل از ۱٢۰ کارشناس در بازديد از تاسيسات هسته ای ايران،‌ اين مساله و شفافيت اقدامات کشورمان را تاييد کرده اند.

آيت الله امامی کاشانی درمورد تحريم های اعمال شده عليه جمهوری اسلامی اظهار داشت: اين تحريم ها و‌ فشارها ايران را از حرکتی که درپيش گرفته، بازنمی دارد و تنها باعث زحمت تحريم کننده‌ها می شود.


اردبيل، عاملی: دموکراسی ملعبه ای برای پنهان ساختن چهره چرکين امريکا و غرب در پشت آن است

نماينده ولی فقيه در استان و امام جمعه اردبيل گفت: دموکراسی و دم زدن از حقوق بشر ملعبه ای در دست آمريکا و غرب برای پنهان ساختن چهره چرکين خود در پشت آن است و مدعيان دموکراسی هميشه درباره اتفاقات و حوادث سياسی و اجتماعی در جهان سياست های متناقضی در پيش می گيرند.

حسن عاملی به حوادث تونس و سرنگونی ريييس جمهوری اين کشور توسط مردم اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی که مدعی مردمسالاری هستند در مقابل اين حرکت مردمی سکوت کرده اند.

وی اضافه کرد: در جريان اغتشاشات پس از انتخابات رياست جمهوری ايران شعارها و تبليغات اين مدعيان دموکراسی گوش فلک را کر کرده بود و آنها از مردم و حقوق آنها دم می زدند و با شعارهای دروغين دفاع از حقوق بشر از اغتشاش گران حمايت می کردند، اما چه شده که آنها در باره حوادث تونس سکوت کرده و صدايی از آنها بلند نمی شود.

امام جمعه اردبيل مدعی شد "غربيها سه روز پيش از انتخابات رياست جمهوری دهم در ايران از طريق شبکه فيس بوک ۱٨ هزار پيام در باره موضوع تقلب در انتخابات در ايران را مطرح و زمينه ايجاد اغتشاشات را فراهم کردند. "

وی تاکيد کرد "حکومت ها و زمامداران ديکتاتوری که با خدا و دين او مبارزه کرده و تمکن پنهان برای خود و وابستگان خود درست می کنند، بلاخره روزی توسط مردم سرنگون خواهند شد ."

امام جمعه مشهد، امروز در خطبه های خود از بصيرت به عنوان يکی از نيازهای اساسی در مقابله با ترفندها و فتنه های معاندان و عوامل داخلی و خارجی آنها ياد کرد.

احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد گفت: امروز جوامع اسلامی از جمله لبنان، سودان و تونس با فتنه انگيزی استکبار روبرو است و به عنوان نمونه آنها در لبنان تلاش کردند که در قالب ادامه مساله پيگيری ترور 'رفيق حريری' نوعی فتنه در اين کشور به راه اندازند.

نماينده خراسان رضوی در مجلس خبرگان همچنين معترض به رفراندم صورت گرفته در سودان و رای مردم آن کشور گفت "ترفند فتنه گرانه استکبار در کشور سودان که بخش اعظم مردم جنوب اين کشور غير مسلمان و مسيحی هستند کارساز شده و مردم آن کشور به جدا سازی جنوب اين کشور اسلامی رای داده اند و اين نشان می دهد که مردم سودان به شاخصۀ مهم بصيرت توجه نداشتند."


گرگان، نورمفيدی: نتايج رفراندم سودان بدون شک دردسرهايی را ايجادمی کند

امام جمعه گرگان با اشاره به قيام مردم تونس گفت : دولت ها و حکومت ها برای ثبات و پايداری بايد از پشتوانه مردمی و تکيه به خدا برخوردار باشند .

سيد کاظم نورمفيدی در خطبه های اين هفته نماز جمعه گرگان، افزود : همگان ديدند رييس جمهور تونس با توجه به اينکه به آمريکا ، فرانسه و کشورهای غربی وابسته بود و به آنان تکيه کرده بود پس از قيام عمومی مردم اين کشور فرار کرد و حتی فرانسه و ديگر کشورها از وی حمايت نکردند و زين العابدين بن علی را به کشورشان راه ندادند .

نورمفيدی در بخش ديگری از خطبه های خود به رفراندم در سودان و جدايی بخش مسيحی نشين از شمال آن از طريق انتخابات اشاره کرد و معترضانه گفت: متاسفانه اکثريت مردم جنوب اين کشور به اين جدايی رای دادند و اين مساله بدون شک دردسرهايی را ايجادمی کند .


اصفهان، طباطبايی نژاد: اجازه نمی دهم آرامش فکری و زندگی مردم را برهم بزنيد

نماينده ولی فقيه وامام جمعه اصفهان درخطبه های نمازجمعه گفت: کشاندن اختلافات به جامعه رسانه و مطبوعات کاری ناصحيح و مردود است.

يوسف طباطبايی نژاد افزود: وجود آرامش فکری درکنار امنيت برای مردم يکی ازضروريات است و مردم بازيچه نيستند و نبايد بابعضی کارهای ناپسند و ازروی بی فکری ، ناامنی فکری برای مردم به وجود آوريم.

امام جمعه اصفهان هشدار داد: اگر دستگاه ها ومسوولان از يکديگر و نحوه فعاليت يکديگر انتقاد دارند نخست بايد به يکديگر تذکر دهند واگر موثر نيفتاد از يکديگر به ديوان عدالت اداری شکايت کنند. درغير اين صورت اجازه نمی دهم آرامش فکری و زندگی مردم را برهم بزنيد.


تبريز، مجتهد شبستری: ابتکار عمل در مذاکرات اتمی در دست ايران است

نماينده ولی فقيه در آذربايجان شرقی و امام جمعه تبريز گفت: با توجه به شرايط ايجاد شده در داخل و خارج کشور، ابتکار عمل در مذاکرات اتمی در دست ايران است.

محسن مجتهدشبستری در خطبه های نماز جمعه تبريز، به تور هسته ای برگزار شده توسط ايران- که مورد استقبال کشورهای موثر در پرونده اتمی واقع نشد- اشاره کرد و افزود: بازديد سفيران و نمايندگان ۱٢۰ کشور جهان ار تاسيسات هسته ای ايران و اعتراف آنها به صلح آميز بودن برنامه های هسته ای کشور بهانه ای در دست غربی ها باقی نگذاشته و نماينده ايران با دست پر در اجلاس استانبول شرکت کرده و احتمال کمی وجود دارد که غربی ها اشباهات گذشته خود را تکرار کنند.

امام جمعه تبريز تاکيد کرد: برنامه های هسته ايران بر اساس مقررات بين المللی بوده و به همين دليل ملت و دولت ما به هيچ وجه از حق مسلم خود کوتاه نمی آيد.


قم، سعيدی: افشای خيانت فتنه گران داخلی از مهمترين دستاوردهای نماز جمعه است

امام جمعه موقت قم با اشاره به اينکه عصرکنونی، عصر افول ابرقدرت ها است، گفت: آمريکا و نظام سلطه ديگر آرزوی ابرقدرتی بر جهان را به گور خواهند برد.

محمد سعيدی در خطبه های نمازجمعه قمافزود: دشمنان اسلام از ابتدا دنبال تشکيل خاورميانه بزرگ با محوريت آمريکا بودند ولی امروز مساله برعکس شده و خاورميانه بزرگ با محوريت اسلام، مردم سالاری دينی با الهام از انقلاب اسلامی در حال شکل گيری است.

خطيب جمعه قم همچنين با اشاره به اهميت نمازجمعه گفت: افشای جنايات دشمنان خارجی و خيانت فتنه گران داخلی از مهمترين دستاوردهای نماز جمعه به عنوان يکی از ميراث های بزرگ نبوی است. متاسفانه برخی از ائمه اطهار ما به دلايل جو حاکم در زمان آنها، موفق به اقامه نماز جمعه نشدند ولی امروز به برکت انقلاب اسلامی، اين فريضه بزرگ هر هفته برگزار و دستاورهای زيادی برای اسلام و نظام در بر دارد.


شيراز، ايمانی: بلايای طبيعی اخير، نشان دهنده رواج گناه در استان ما می باشد

امام جمعه شيراز بر لزوم احيای مکتب شهادت و ايثار تاکيد کرد و گفت: دشمنان در صدد هستند ياد و نام شهدا ازميان برود ولی ما بايد به فکر احيای نام آنها باشيم.

اسدالله ايمانی درخطبه های نماز جمعه امروز شيراز افزود: بايد تمام نمادهای شهدا را حفظ کنيم چراکه دشمن در تلاش است که فرهنگ شهادت و شهيد را از جامعه خارج کند.

وی با بيان اينکه استان فارس امروز با مصيبت فراوان برداشت بی حساب از منابع آب و کم آبی رو برو است، گفت: رانش زمين و حذف منابع زيرزمينی که از سالها پيش آغاز شده، نشان دهنده رواج گناه در استان ما می باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016