یکشنبه 3 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سرکوب تظاهرات مخالفان در الجزاير، راديو زمانه

پليس الجزاير به شدت از تظاهرات روز گذشته مخالفان در الجزاير که از سوی دولت اين کشور ممنوع اعلام شده بود، جلوگيری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از روز جمعه ۲۱ ژانويه (اول بهمن‌ماه) پليس برای جلوگيری از حضور مردم در اين حرکت اعتراضی موانعی را در سطح پايتخت ايجاد کرده بود.

روزنامه الوطن نوشت رفت‌وآمد قطارها در شهرهای بومرداس و تيزی وزوو، در شمال الجزاير به حال تعليق درآمد و چند خيابان مسدود شد.

اين تظاهرات که توسط «جنبش برای فرهنگ و دمکراسی» (RCD) سازمان‌دهی شده بود، سرانجام برگزار نشد. در پايان صبح روز شنبه نيروهای پليس در برابر دفتر مرکزی اين حزب مستقر شدند و ضمن جلوگيری از خروج تظاهرکنندگان از ساختمان با خشونت هر کسی را که قصد خروج داشت متفرق کردند.

«جنبش برای فرهنگ و دمکراسی» حزبی سياسی است که از فوريه ۱۹۸۹ فعاليت خود را آغاز کرده است. اين حزب به «چپ ميانه» تعلق دارد و حزبی لائيک است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بر اساس اطلاعاتی که «جنبش برای فرهنگ و دمکراسی» منتشر ساخته است حدود ۴۲ نفر در اين يورش پليس زخمی شدند که حال دو تن از آنان وخيم گزارش شده است.

بنا بر اين گزارش مسئول اين حزب در استان «‏بجايه»، واقع در شمال الجزاير در اين حمله از ناحيه سر توسط ضربه باتوم پليس زخمی شده است.

يک نماينده شهر تيزی وزوو واقع در همين ناحيه نيز مورد حمله قرار گرفت و بازداشت شد.

دولت الجزاير نيز اعلام کرد هفت مأمور پليس در درگيری با تظاهرکنندگان زخمی شده‌اند.

به هنگام يورش پليس مردم حاضر شعار می‌دادند «الجزاير آزاد»، «حکومت قاتل»، «حکومت تروريست»، «بوتفليقه برو بيرون».

با اشغال ساختمان اين حزب توسط پليس، سعيد سعدی، رهبر «جنبش برای فرهنگ و دمکراسی» از «ادامه مبارزه» خبر داد.

هفته گذشته سعيد سعدی گفته بود اين حرکت با هدف برچيدن وضعيت فوق‌العاده شديد از سال ۱۹۹۲ برگزار می‌شود..

اين تظاهرات بزرگ‌ترين اعتراض پس از شورش‌های اخير در آغاز ماه گذشته در الجزاير بود. در ماه گذشته مردم در حرکات اعتراضی مطالبات اجتماعی خود عليه گرانی و بيکاری را بيان کردند که طی آن حداقل سه نفر کشته و نزديک به ۸۰۰ نفر زخمی شدند که اکثر آنان را جوانان تشکيل می‌دادند.

پس از اعتراضات خيابانی، دولت قيمت اجناس حياتی را پايين آورد اما اين چالش در کشور از ميان نرفته است و اشکال سياسی به خود می‌گيرد و در حال گسترش است.

محدوديت‌ها در الجزاير به شبکه اينترنتی نيز کشيده شده است. پس از سرکوب تظاهرات روز گذشته وب‌سايت «جنبش برای فرهنگ و دمکراسی» فيلتر شد. همچنين دستيابی به شبکه‌های عمومی‌ای چون فيس‌بوک و تويتر مختل شده است.

بسياری از سنديکاها و احزاب سياسی اين کشور از جمله «جنبش برای فرهنگ و دمکراسی» برای لغو وضعيت فوق‌العاده، روز نهم فوريه را به‌عنوان روز تظاهرات عمومی اعلام کرده‌اند.

«جنبش برای فرهنگ و دمکراسی» با حضور در اين حرکات اعتراضی سعی دارد تا انتقادها نسبت به گذشته حزب خود را به دليل شرکت در دولت ۱۹۹۹ الجزاير به فراموشی بسپارد اما هنوز مخالفان خود را قانع نکرده است. در طول تظاهرات روز گذشته، ده‌ها جوان شعارهايی عليه رهبر اين حزب سر دادند. موضوعی که حکايت از نفوذ مخالفان سياسی در اين تظاهرات دارد.

«جبهه نيروهای سوسياليست» (FFS) حزب مخالف دولت که انتخابات مجلس در سال ۲۰۰۷ و انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۰۸ را تحريم کرده بود در اين اعتراض عمومی شرکت نخواهد کرد.

کريم تابو، دبيراول اين حزب گفت: «ما ممنوعيت تظاهرات عمومی در کشور را افشا کرده‌ايم اما وضعيت کشور نيازمند فعاليت جدی‌تری است، فعاليتی عميق‌تر. ما می‌دانيم که در راه دمکراسی مراحل سخت‌تر و دشوارتری را پيش رو داريم اما جبهه نيروهای سوسياليست نمی‌خواهد تنها به تلاطم سياسی دامن زند.»

کريم تابو افزود: «در الجزاير نيروهای مستقل به اندازه کافی پرتعداد نيستند تا بتوانند موجب تغيير شوند. الجزايری‌ها خواهان تکان جديدی هستند اما اعتمادی به بزرگان ندارند حتی به حزب ما.»

صاحب‌نظران سياسی معتقدند اگر چه نيروهای مخالف حکومت عبدالعزيز بوتفليقه، که از سال ۱۹۹۹ قدرت را در دست دارد، نتوانسته‌اند جبهه‌ای تشکيل دهند اما هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. تجربه وقايع تونس آن‌ها را برای رسيدن به دمکراسی در الجزاير اميدوار کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016