چهارشنبه 6 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقال هاشم خواستار پس از عمل جراحی به زندان وکيل آباد: جراحی با پاهای بسته به تخت (با عکس)، کمپين بين المللی حقوق بشر

هاشم خواستار، معلم زندانی ۵۷ ساله در حاليکه صبح روز دوشنبه تحت عمل جراحی در بيمارستان امام رضا مشهد قرار گرفت سه شنبه ظهر عليرغم قول های مسولان زندان برای مرخصی پس ازعمل، به همراه هشت سرباز به زندان وکيل آباد مشهد منتقل شد. صديقه مالکی، همسر هاشم خواستار با اشاره به اينکه دکتر تجويز کرده بود که وی برای مراقبت های پزشکی از مرخصی استعلاجی استفاده کند و با ابراز شگفتی از برگرداندن همسرش به زندان تنها کمتر از ۲۴ که از عمل جراحی وی می گذشت به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:« صبح دوشنبه ساعت ۸ صبح در حالی همسرم عمل شد که به ما اجازه ديدار و حتی تماس تلفنی با او را ندادند. ما برای ملاقاتش هر چه تلاش کرديم فايده ای نداشت. دو سرباز نيروی انتظامی و يک نفر ديگر از نيروی حفاظت اتاقش را کنترل می کردند. روز قبل از عمل من ده بار به زندان و مسولان ديگر زنگ زدم تا بالاخره گفتند می توانی در ساعت ملاقات بيمارها، فقط يک ربع همسرت را ببينی در حاليکه بقيه خانواده ها يک ساعت وقت ديدار داشتند. ديشب نيز يکی از هم اتاقی های همسرم با موبايلش با من تماس گرفت و وقتی گوشی را داد به همسرم که بتوانيم با هم حرف بزنيم يکی از سربازها گوشی را از همسرم گرفت و خاموش کرد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صديقه مالکی با اظهار اينکه همسرش با پابند به تخت بيمارستان بسته شده بود، وحتی با همين پابندها هم به اتاق عمل برده شد در خصوص وضعيت روحی هاشم خواستار در ملاقات پانزده دقيقه ای خود در بيمارستان به کمپين گفت: «حالشان از لحاظ روحی خوب بود فقط می گفتند که اگر قرار باشد پس از عمل دوباره به محيط آلوده و پر ازعفونت زندان برگردم فکر می کنم حالم بدتر شود. و حالا دوباره با سن بالايش به زندان برگردانده شده و من نتوانستم کاری برايش انجام دهم.»

صديقه مالکی با اظهار اينکه همسرش با توجه به بالا بودن سن و محيط آلوده زندان نياز به مرخصی پس از عمل داشته است، گفت:« همسرم با دکترش صحبت کرده بود که اگر می شود چند ماهی تاريخ عمل را به تاخير بياندازند چون چيزی حدود شش ماه ونيم به محکوميتش باقی نمانده است اما دکتر گفته بود حتما بايد الان عمل شود و به تاخير افتادن آن خطرناک است. بعد از آن ما از مسولان زندان و قاضی ناظر بر زندان خواهش کرديم که به او مرخصی پس از عمل بدهند چون طبيعتا او نياز به محيط غير آلوده ای دارد، قاضی ناظر بر زندان هم قول داد که مسولان زندان او را قبل از عمل به پزشکی قانونی بفرستند تا اگر آنها تاييد کنند که او نياز به مرخصی دارد آنها هم به دادستانی ابلاغ کنند.»

صديقه مالکی گفت: « اما آنها او را قبل از عمل به پزشکی قانونی نبرده بودند بنابراين هيچ تاييدی هم برای ارائه به دادستانی وجود نداشت. درست همان ساعتی که همسرم در اتاق عمل بود من پيش قاضی ناظر بر زندان رفتم و دوباره درخواست مرخصی دادم . او گفت بروم از مسولان زندان جوابيه پزشکی قانونی را بگيرم ، گفتم آخر شما که او را پيش پزشک قانونی نفرستاديد پس ديگر چه جوابيه ای! گفت شما برويد خودشان می دانند چه برگه ای به شما بدهند. من هم رفتم زندان اما آنها به من گفتند چرا شما اينقدر اينجا می آيد و می رويد، ما خودمان کار خودمان را بلديم و اگر همسرتا ن مرخصی بخواهد خودمان به او می دهيم.»

همسرهاشم خواستاربا اشاره به اينکه پس از عمل فقط شنيده حال همسرش خوب است، گفت: « متوجه شدم خدا را شکر حالش خوب است. او قبل از زندان سالم بود و اين بيماری که به خاطرش تحت عمل جراحی قرار گرفته است و فشارخون بالا را از داخل زندان گرفت. چندين بار همسرم در زندان حالش بد شده و او را به بهداری زندان برای معاينه منتقل کردند که پزشک بهداری نيز او را به پزشکی خارج از زندان معرفی کرد و آن پزشک تجويز عمل داد.»

همسر هاشم خواستار با اشاره به اينکه امروز وقتی به بيمارستان رفته است ، هشت سرباز را اطراف اتاق او ديده است ، گفت: « به من اجازه ديدنش را نداند و او را يک روز پس از عمل به زندان برگرداندند، در راهرو زندان به من گفت شما نگران نباشيد، خدا بزرگ است، خدا همه جا هست ، چه در زندان و چه درخانه.»

صديقه مالکی گفت: « وقتی پزشکی که بهداری زندان همسرم را معاينه و اعلام عمل سريع را داده بود من به نزد قاضی ناظر بر زندان رفتم تا تقاضا کنم که خودمان ترتيب عملش را بدهيم ايشان هم گفتند برويد و وقت عمل را بگيريد، ما دکتر برايش انتخاب کرديم و در بيمارستان خصوصی وقت عمل گرفتيم اما دادستان آخر نپذيرفت و خودشان مراحل عمل جراحی همسرم را انجام دادند.يک بار نوبت عمل در تاريخ ۲۷ آذر ماه داشت که نمی دانم به چه علت به تاخير افتاد. حالا فقط مرخصی او را می خواستيم چون زخمش سر باز است و نياز به محيط غير آلوده دارد.»

هاشم خواستار، مهندس کشاورزی، معلم بازنشسته و رئيس کانون صنفی معلمان مشهد که در هنرستان کشاورزی تدريس می کرد، در تاريخ ۲۵ شهريور ۸۸ در پارک ملت مشهد، در حال پياده روی دستگير و به زندان وکيل آباد مشهد، منتقل و در دادگاه بدوی به شش سال حبس، محکوم شد. حکم او در دادگاه تجديد نظر به دوسال زندان تعزيری کاهش يافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016