پنجشنبه 7 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

البرادعی هدایت دورۀ انتقال سیاسی در مصر را می پذیرد، رادیو فرانسه

نوشتۀ ناصر اعتمادی

محمد البرادعی برندۀ جایزۀ نوبل صلح و مخالف پی گیر حکومت حسنی مبارک امروز در فرودگاه وین و پیش از ورود به قاهره به خبرنگاران گفت که در صورت تمایل و موافقت مردم مصر او آماده است که هدایت دورۀ انتقال سیاسی کنونی در این کشور را برعهده بگیرد.

محمد البرادعی برندۀ جایزۀ نوبل صلح و مخالف پی گیر حکومت حسنی مبارک امروز در فرودگاه وین و پیش از ورود به مصر به خبرنگاران گفت که در صورت تمایل و موافقت مردم مصر او آماده است که هدایت دورۀ انتقال سیاسی جاری در این کشور را برعهده بگیرد. همزمان با اوج تظاهرات اعتراضی محمد البرادعی شخصیت سیاسی که حول وی موجی از اعتراض اصلاح طلبان مصر علیه حکومت حسنی مبارک شکل گرفته اعلام کرد که امروز وارد قاهر می شود و قصد دارد فردا به مناسبت مراسم نماز جمعه در سرتاسر مصر به صف تظاهرکنندگان علیه حکومت حسنی مبارک بپیوندد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جوانان معترض مصر بار دیگر مردم را به شرکت در راهپیمایی های اعتراضی برای فردا روز جمعه فراخوانده اند. در سومین روز از ناآرامی های مصر، جوانان خشمگین با حمله به یک پاسگاه پلیس در شهر سوئز آن را به آتش کشیدند. بر اساس آخرین گزارش ها تاکنون دست کم پنج تظاهرکننده و دو تن از افراد پلیس در ناآرامی های مصر کشته شده اند. برای اولین بار سازمان اخوان المسلمین با انتشار بیانیه ای از شرکت در تظاهرات جوانان علیه فقر، بیکاری، فساد رهبران و شکنجه پشتیبانی کرد، اما، مخالفت خود را با شعار برکناری حسنی مبارک اعلام نمود.

در این حال، رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید آمریکا پشتیبانی واشنگتن را از مطالبۀ مردم مصر برای استقرار آزادی های اساسی و برگزاری تجمعات آزاد در این کشور اعلام نمود. رابرت گیبس در اظهاراتی مبهم گفت که مصر متحد مهم دولت آمریکا در منطقه است، بی آنکه اشاره ای به حسنی مبارک کند. سخنگوی کاخ سفید واشنگتن همچنین از گفتگوی تلفنی اخیر باراک اوباما با رییس جمهوری مصر سخن گفت که طی آن رییس جمهوری آمریکا از حسنی مبارک خواسته است که شرایط به وجود آمده را نه بهانه ای برای سرکوب مخالفان و تحکیم قدرت خود، که به فرصتی برای انجام اصلاحات اساسی در مصر تبدیل کند.

در مصاحبه با نشریۀ آمریکایی نیویورک تایمز محمد البرادعی گفته است که تحولات امروز مصر مرهون تلاش های جوانانی است که نیروهای سنتی کشورشان را به حاشیه رانده اند. به گفتۀ او، جوانان هستند که با استفاده از فضای مجازی حوزۀ عمومی را تحت تاثیر فعالیت های اعتراضی خود قرار داده اند.
بورس مصر که در نتیجۀ ناآرامی های روزهای اخیر دچار افت ناگهانی شد امروز بار دیگر بخشی از ارزش خود را از دست داد. شایعات مربوط به فرار سرمایه داران نزدیک به حسنی مبارک نقش مهمی در کاهش ارزش شاخص بورس مصر داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016