چهارشنبه 13 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ملک عبدالله دوم دولت اردن را منحل کرد، ايلنا

در دوران معروف البخيت رابطه دولت و اسلام‌گرايان تيره شده بود به همين دليل در نخستين واکنش به انتخاب البخيت به‌جای الرفاعی، اسلام‌گرايان با انتقاد شديد از اين تغيير آن را در راستای انجام اصلاحات ندانستند.


ايلنا: «ملک عبدالله دوم»، پادشاه اردن دولت «سمير الرفاعی»، نخست‌وزير اين کشور را به‌دنبال تظاهرات گسترده مردمی منحل کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايلنا به نقل از الجزيره، پس از آن‌که تظاهرات مردمی در اردن برای کنار زدن دولت سمير الرفاعی در اردن برای چندين هفته ادامه پيدا کرد، ملک عبدالله دوم با کنار زدن الرفاعی، «معروف البخيت»، نخست‌وزير سابق و عضو مجلس اعيان را به جانشينی وی برگزيد.
ديوان پادشاهی اردن در بيانيه‌ای اعلام کرد که عبدالله دوم استعفای دولت الرفاعی را که دو ماه از تشکيل‌اش نمی‌گذرد، پذيرفت.
در اين بيانيه آمده است که ملک عبدالله معروف البخيت را مامور به تشکيل دولتی کرد که مهمترين وظيفه‌اش برداشتن گام‌های عملی و سريع و ملموس در راستای اصلاحات سياسی واقعی برای تقويت دموکراسی است. همچنين از ديگر وظايف اين دولت تحقق اصلاحات اقتصادی اعلام شده است.
ملک عبدالله همچنين البخيت را مکلف به انجام گفت‌وگوهای ملی فراگير و هدفمند با تمام گروه‌ها و جامعه مدنی برای توافق بر سر قانون جديد انتخابات کرد.
انتخاب البخيت، ۶۴ ساله که يک نظامی و سفير اردن در سرزمين‌های اشغالی و ترکيه بوده است، برای نخست‌وزيری پس از آن رخ می‌دهد که اردن چندين هفته شاهد تظاهرات برای کناره‌گيری دولت الرفاعی و تشکيل دولت نجات ملی و نيز اجرای اصلاحات قانونی بود.
البخيت در سال ۲۰۰۵ رياست پنجمين دولت در دوران ملک عبدالله دوم را نيز به‌عهده داشت و در سال ۲۰۰۷ ميلادی دولتش در پی انتخابات مجلس که سازمان‌های حقوقی و مخالفان آن را غير شفاف دانستند، استعفا داد.
در دوران وی رابطه دولت و اسلام‌گرايان تيره شده بود به همين دليل در نخستين واکنش به انتخاب البخيت به‌جای الرفاعی، اسلام‌گرايان با انتقاد شديد از اين تغيير آن را در راستای انجام اصلاحات ندانستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016