شنبه 16 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرگزاری مهر: نظر اخوان المسلمين در مورد سخنان رهبری تحريف و جعل است

بيانات رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران اگر چه به سرعت بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان يافت اما واکنش رسانه ها نسبت به اين بيانات متفاوت بود.
به گزارش خبرنگار مهر، برخی رسانه های خارجی به خصوص رسانه های که مواضع خصمانه نسبت به ايران دارند بر آن شدند تا بيانات رهبر انقلاب را تداعی گر خط دهی ايران به تظاهرکنندگان مصری جلوه دهند.

در اين رابطه بيانات رهبر انقلاب از آن جا حايز اهميت بود که ايشان برای نخستين بار نسبت به تحولات اخير مصر موضع گيری کردند و از اين گذشته همزمانی اين بيانات با راهپيمايی عظيم مردم مصر و نماز جمعه تظاهر کنندگان عليه رژيم مبارک بر اهميت بيانات اخير ايشان افزود.

در هر صورت برخی رسانه های عربی به خصوص العربيه با شيطنت بيانات رهبری را مورد پردازش قرار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


العربيه ابتدا در خبر فوری اين تيتر را منتشر کرد که "رهبر ايران تظاهرات مردم مصر را تائيد کرد" اما اين تيتر در خبرهای بعدی اين رسانه به صورت جهت دار طراحی شد تا با تحريف بيانات رهبر انقلاب حساسيت بخشی از جامعه مصر را نسبت به اسلامی بودن قيام مردم مصر بر انگيزد.

با اين حال نسخه انگليسی سايتی منتسب به اخوان المسلمين خبری منتشر کرد که بر اساس آن قيام مردم مصر نه اسلامی که مردمی خوانده شده است که همه اقشار و جريانات مذهبی مصر در آن مشارکت دارند.

نکته حايز اهميت در اين رابطه غير مستند بودن سايت منتشر کننده اين بيانيه است که در درجه نخست سعی کرده آن را در واکنش به بيانات رهبری نشان دهند و از طرف ديگر اين مطلب در سايت رسمی اخوان المسلمين و به زبان عربی منتشر نشده است!

اين خبر به اندازه ای مجعول نمود و يا حداقل بی ارتباط با سخنان رهبری بود که رسانه العربيه که خصومت آشکاری با ايران دارد در خبری انتساب اين بيانيه را به اخوان المسلمين مورد تشکيک قرار داد و نوشت: گروه اخوان المسلمين در مقابل سخنان رهبر ايران رسما سکوت کرده است.

العربيه نوشت : با وجود انتشار خبر صدور بيانيه گروه اخوان المسلمين مبنی بر اسلامی خواندن انقلاب مردم مصر در پاسخ به سخنان آيت الله خامنه ای رهبرايران که اعتراض های مردم مصر را انقلاب اسلامی دانسته بود، اين گروه اسلامگرا اما تا کنون هيچ موضع رسمی در اين خصوص اعلام نکرده است وبر خلاف آنچه در رسانه های فارسی منتشر شده بيانيه ای در اين باره صادر نکرده اند.

اين درحالی است که اگر العربيه و رسانه های هم سو با آن قصد شيطنت نداشته اند در صورت مراجعه به بيانات رهبری متوجه می شدند که ايشان به هيچ وجه در سخنان خود انقلاب مردم مصر را تکرار انقلاب اسلامی ايران معرفی نکردند و به صراحت تصريح فرمودند:

"من به شما و قيامتان افتخار ميکنم. شک نيست که قيام ملتها، بسته به اقتضائات جغرافيائی و تاريخی و سياسی و فرهنگی،در هر کشوری دارای مختصات منحصر‌به‌فرداست و نمی توان چيزی را که در انقلاب کبير اسلامی در ۳۰ سال پيش در ايران واقع شد، عيناً در مصر يا تونس يا هر کشور ديگر اسلامی انتظار داشت، ليکن مشترکاتی هم وجود دارد که در آنها، تجربيات هر ملتی می‌تواند برای ملتهای ديگر به کار آيد."

البته العربيه اگرچه در اصالت بيانيه اخوان المسلمين تشکيک کرد اما در خبر ديگری تحت عنوان مصاحبه با افراد بی نام ونشان به عنوان جوانان حاضر در ميدان تحرير قاهره سعی کرد درباره نسبت انقلاب مصر با انقلاب اسلامی ايران جوسازی نمايد.

درهر صورت بيانات رهبرمعظم انقلاب از حيث تاثير گذاری آنچنان درلايه های اجتماعی مردم مصر و تظاهر کنندگان مصری اثرگذار بود که جوسازی های رسانه ای تاثيری بر اين نفوذ معنوی نداشته باشد اما آنچه که رسانه های عربی بر آن سرپوش می گذارند اسلامی بودن جامعه مصر است و به هيچ وجه اسلاميت انگی برای مردم اسلامگرا نه به معنای سياسی و حزبی بلکه به معنای دين مداری نخواهد بود.

البته رهبر انقلاب بعد از هشدار دادن نسبت به تحرکات امريکا در تحولات مصر در پايان خطبه عربی خود با ظرافت واکنش های رسانه های تبليغاتی به اين سخنان را پيش بينی کرده و خطاب به مردم مصر فرمودند:

برادران و خواهران عزيز! اينها تجربيات ما است، من به عنوان برادر مسلمان شما و از سر تعهد دينی، آن را با شما درميان گذاشتم. بوقهای تبليغاتی دشمن مانند هميشه فرياد خواهند کرد که ايران می خواهد دخالت کند، می خواهد مصر را شيعه کند، می خواهد ولايت فقيه را به مصر صادر کند و می خواهد و می خواهد... اين دروغها را سی سال است می گويند تا ملتهای ما را از يکديگر جدا و از کمک يکديگر محروم کنند ومزدوران آنها هم آن را تکرار می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016