یکشنبه 17 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پدر زانيار مرادی محکوم به اعدام: پسرم بی گناه است؛ اتهام قتل به او برای زهرچشم گرفتن از من است، کمپين بين المللی حقوق بشر

پدر زانيار مرادی، زندانی کردی که به اتهام “محاربه” و”مفسد فی الارض” به اعدام در ملاعام محکوم شده است در حاليکه در کردستان عراق به سر می برد به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « متاسفانه من و مادر زانيار در کردستان عراق زندگی می کنيم و جز مادر و پدر پير فاميل ديگری در مريوان ندارم. حالا از طريق دوستان زانيار شنيدم که او را از بندش در زندان رجايی شهر کرج به جای ديگری منتقل کردند و همين ما را خيلی نگران کرده است. من هيچ خبری از پسرم ندارم جز از طريق رسانه ها، به دلايل امنيتی زياد هم نمی توانم به مادر و پدرم زنگ بزنم و فقط می دانم که دو بار آنها به ملاقات کابينی پسرم وقتی هنوز در زندان سنندج بوده رفتند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اقبال مرادی، پدر زانيار که عضو حزب کومله کردستان و مخالف دولت فعلی است در خصوص اتهام پسرش به قتل فرزند امام جمعه مريوان گفت: «آخر بچه ۲۰ ساله می تواند قاتل باشد؟ پسرم ۲۰ ماه پيش دستگير شد و پس از گذشت ۱۷ ماه به او اتهام قتل و ترور زدند. اما مردم مريوان وحتی خود خانواده مقتول هم می دانند که زانيار و چند بچه ديگر اين کار را نکرده اند.همه مردم مريوان حتی خانواده مقتول می دانند که قاتل قتل های اخير در مريوان کسی جز نظام نيست و به اين بچه ها مربوط نمی شود.»

اقبال مرادی درخصوص اينکه آيا پسرش نيز عضو حزب کومله کردستان بوده است، گفت: « او هيچ فعاليت سياسی نداشت و فقط درس می خواند و کار می کرد. زانيار با ما در کردستان عراق زندگی می کرد تا اينکه به دليل وضعيت جسمی و تنهايی پدر ومادرم او را به کردستان پيش آنها فرستادم. او را يک ماه پس از ترور پسر امام جمعه مريوان دستگير کردند، اوايل دستگيری فکر می کردم دليل دستگيريش فعاليت های سياسی من است اما چند ماه از طريق تلويزيون شنيديم که نام او همراه با چند نفر ديگر به عنوان تروريسم خوانده شد. »

اقبال مرادی درباره دليل دستگيری پسرش که هيچ سابق فعاليت سياسی نداشته است، گفت:« من عضو حزب کومله کردستان عراق هستم و نظام جمهوری اسلامی خصومت ديرينه ی با من دارد و چند بار نيز اقدام به ترور ناموفق من کرده است. به نظرم با دستگيری پسرم و زدن چنين اتهامی به او می خواسته اند از من زهر چشم بگيرند اما دليل ديگرش هم قطعا ناشی از ضعف دولت است، وقتی نظام دچار بحران های سياسی و اجتماعی می شود شروع به خشونت ورزی و کشتن می کند.»

اقبال مرادی، پدر محکوم به اعدام که خود در اوايل دهه ۶۰ به مدت پنج سال زندانی زندان سنندج بوده است، گفت:« زانيار اصلا فعاليت سياسی نداشت ولی ما در خانواده سياسی بزرگ شديم که به دليل دشمنی با نظام کاملا شهره است. من خودم حدود ۳۰ سال است که به عنوان فعال سياسی در کردستان عراق و ايران مبارز کردم و خانواده ما در مريوان به دليل سابقه فعاليت های سياسيش کاملا آشناست. اما پسرم واقعا مشغول کار کردن و درس خواندن بود. فکر نمی کردم که نظام اينقدر پوسيده باشد که بچه ای را قربانی کند. من اوايل دهه ۶۰ بازداشت شدم و ۵ سال در زندان بودم و حدود ۹ سال در خاک عراق هستم.»

پدر زانيار مرادی درباره درخواستش از سازمان های حقوق بشری گفت:« من اول بايد از آنها تشکر کنم که صدای فرزند من و ديگر بچه های مظلوم را به گوش جهان می رساند و بعد هم درخواست کمک دارم که نه فقط پسر من بلکه تمام زندانيانی که قربانی نظام شده اند را آزاد کنند.»

پدر زانيار مرادی که تقريبا ۹ سال پيش به عراق رفته است، گفت:«من در عراق هستم و کسی را در مريوان ندارم که دنبال کارهای پرونده اش را بگيرد. من نمی توانم کاری برای پسرم انجام دهم جز اينکه از طريق رسانه ها از پرونده پسرم خبر بگيرم. اميدوارم صدای ما و بچه هايمان را سازمان های فعال حقوق بشری بشنوند.همان رنج نامه ای که پسرم همراه با زندانی محکوم به اعدام ديگری از زندان منتشر کردند دليل بر بيگناهی شان است. »

زانيار مرادی به همراه لقمان مرادی روز چهارشنبه اول دی ماه، به حکم قاضی صلواتی در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب تهران، با اتهام عضويت در حزب “کومله” و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مريوان در شامگاه ۱۴ تير ۱۳۸۸ به اعدام محکوم کرده است. اين درحاليست که اين دو زندانی اعلام کرده اند زير شکنجه مجبور و تهديد به تجاوز جنسی به پذيرفتن قتل شده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016