چهارشنبه 20 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رييس قوه ‌قضاييه: اگر با سران فتنه برخورد می‌شد امامزاده می‌شدند، ايسنا

رييس قوه قضاييه در جمع نخبگان و اعضای هيات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان با بيان اين که برخورد دستگاه قضايی با سران فتنه تابع مصالح نظام است گفت: اگر با اين افراد برخورد می‌شد امامزاده می‌شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به بندرعباس، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی تصريح کرد: اين غيرمنصفانه است که برخی بگويند قوه قضاييه در برخورد با فتنه گران تسامح کرده است، ما نمی‌گوييم دستگاه قضايی معصوم است اما پرونده‌های بسياری در دستگاه رسيدگی شده که بيش از ۱۰۰۰ پرونده است و عده‌ی زيادی نيز در جريان فتنه محکوم شده‌اند که در حال گذراندن دوران محکوميت خود هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تصميم‌گيری درباره سران فتنه‌ فقط به عهده من نيست

وی افزود: در مورد سران فتنه، بحث مصلحت نظام مطرح است و تصميم‌گيری در مورد آن فقط به عهده‌ی من نيست، بلکه مصالح نظام به ولی فقيه بستگی دارد و اين مطلبی است که فراتر از تصميمات دستگاه قضايی است.


برخورد می‌کرديم امامزاده می‌شدند

آملی لاريجانی تاکيد کرد: من هم اين تصميم مصلحت آميز را صحيح می‌دانم زيرا اگر با سران فتنه برخورد می‌کرديم به امامزاده تبديل می‌شدند.


همين آراء هم برای‌شان درست شده بود

رييس دستگاه قضايی خاطر نشان کرد: کسانی که آرای‌شان به اندازه‌ی آرای باطله نبود روشنفکران پشت سرشان ايستادند که پيش از اين هيچ روحانی را قبول نداشتند، لذا آنها افرادی نبودند که آرای حقيقی داشته باشند بلکه همين آراء هم برای‌شان درست شده بود.


در زمان خود برخورد می‌کنيم

آملی‌لاريجانی خاطرنشان کرد: قوه قضاييه را مبرا از تسامح بدانيد زيرا دستگيری سران فتنه نيز برای ما مقوله‌ی خاصی نيست اما تابع مصالح نظام است و در زمان خود نيز اين کار انجام خواهد شد.


برخوردها قاطعانه اما در چارچوب قانون است

وی هم‌چنين در مورد برخورد قوه قضاييه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: با افتخار می‌گويم که قوه قضاييه در دوره‌ی جديد به همت مسوولان عالی قضايی برنامه‌ی قاطعی در برخورد با مفاسد اقتصادی در دستور کار قرار داده است. مردم ما گاهی اين موضوع را تجربه کرده‌اند که در مواردی پيگيری هايی صورت گرفته اما وقتی به نقطه‌ای رسيده در مورد آن سکوت کرده است اما من می‌گويم برخوردها قاطعانه اما در چارچوب قانون است.


موضوع دانه درشت‌ها هم در حال پيگيری است

رييس قوه قضاييه تاکيد کرد: اعلام اسامی متهمان قبل از قطعی شدن حکم آنها خلاف قانون است و ظلم است کسانی که متهم‌اند تحت پيگرد قرار می‌گيرد اما برخی ظرافت‌ها در کار وجود دارد که موجب می‌شود ما همه‌ی مطالب را همان اول اعلام نکنيم بر همين اساس موضوع دانه درشت‌ها هم در حال پيگيری است و در اسرع وقت پس از بررسی‌های اوليه در دادگاه مورد رسيدگی قرار خواهد گرفت.


تشکيل شعب رسيدگی به پرونده‌ دانشگاهيان نياز به مجوز ندارد

آملی لاريجانی همچنين در پاسخ به درخواستی مبنی بر تشکيل شعب تخصصی رسيدگی به پرونده دانشگاهيان گفت: من با اين موضوع مخالفتی ندارم و بخشنامه‌ای هم داريم مبنی بر اين که روسای کل دادگستری استان‌ها در هر مورد که نياز دانستند شعب‌هايی ايجاد کنند لذا اگر در اين مورد نيز ضرورتی احساس شد می‌توان شعباتی ايجاد کرد و اين امر نياز به آيين‌نامه‌ی جديدی ندارد.

به گزارش ايسنا، رييس قوه قضاييه در جمع نخبگان و اعضای هيات علمی دانشگاه‌های استان هرمزگان در بخش ابتدايی سخنان خود با تاکيد بر لزوم بازنگری در علوم انسانی به تشريح رابطه‌ی علم و ارزش و همچنين موضوعات مربوط به معرفت دينی پرداخت.

وی گفت: ما نمی توانيم معرفت دينی را سراپا مصرف کننده‌ی معرفت‌ های بشری بدانيم زيرا معرفت دينی خود حرف برای گفتن دارد لذا ما علوم انسانی را از مجاری مختلفی وامدار مسائلی بيرون از علوم انسانی می‌دانيم و دين می‌تواند از اين مطالب بيرونی سخن بگويد.


جمهوری اسلامی نظريه‌ای جديد در دنيای امروز بود

هم‌چنين رييس قوه قضاييه طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان هرمزگان،گفت: جمهوری اسلامی نظريه‌ای جديد در دنيای امروز بود که در قالب جمع بين ديانت و مردم سالاری ارائه شد.

آيت الله صادق آملی‌لاريجانی با اشاره به ايام سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی و توطئه‌های دشمن در برهه های مختلف، تصريح کرد: گمان می‌کنم ريشه مخالفت‌های روز افزون غرب با نظام جمهوری اسلامی همين نوع بودن نظريه اين نظام است و شاهد اين مدعا نيز الگوبرداری کشورهای ديگر همچون مصر و تونس از جمهوری اسلامی است.

وی وضعيت کنونی مصر را مشابه کشور در سال ۵۷ برشمرد و افزود: فرق عمده حرکت آن‌ها با انقلاب اسلامی ايران آن است که در آنجا رهبريتی مانند امام خمينی (ره) وجود ندارد و گرنه زودتر از اينها به نتيجه می رسيدند.


بر روی مساله انقلاب و تحکيم آن بايد کار کنيم

رييس دستگاه قضايی با تاکيد بر اين که نبايد از آثار عظيم انقلاب غفلت کنيم، خاطر نشان کرد: ما هم از جهت بنيان‌های نظری و هم عملی بايد بر روی مساله انقلاب و تحکيم آن کار کنيم. مسوول بررسی نظری بنيان‌های انقلاب، انديشمندان کشور هستند، اما در بعد عملی، ما به عنوان کسانی که در جريان اداره نظام هستيم، بايد اقدام کنيم.


انجام وظايف قانونی در سايه تبعيت از ولی‌فقيه است

آملی لاريجانی ادامه داد: در اين راستا اولين نکته مهم، مساله حاکم اسلامی، رعايت حقوق او و تبعيت از ولی فقيه است. همان گونه که قانون اساسی منصوصا تاکيد دارد که هر سه قوه بايد زير نظر ولی فقيه کار کنند، اولين مساله واجب برای ما که البته گاهگاه از آن تخطی می‌شود، تبعيت از ولی فقيه توسط همه قوا و انجام وظايف قانونی در سايه اين تبعيت است.

وی دومين نکته مربوط به بعد عملی تحکيم انقلاب را همراهی و همگامی قوا با يکديگر برشمرد و يادآور شد: اين موضوع به معنای يکی شدن قوا نيست، زيرا قانون اساسی بر تفکيک قوا دلالت دارد. يکی از واجبات در بستر عملی نظام، وحدت قواست که البته متاسفانه گاه خللی در آن ايجاد می‌شود و اميدواريم اين قبيل موضوعات برطرف شود.


همه اجزای نظام يد واحده هستند

رييس قوه قضاييه با تاکيد بر اين که بايد به مردم خودمان و دشمنان نيز نشان دهيم که همه اجزای نظام يد واحده هستند، اظهار کرد: اين موضوع بر صلابت نظام می‌افزايد و به دشمن نشان می‌دهد در مقابل تحريم‌های مختلف نظام دارای صلابت است.


همه بايد با همکاری، قدرت نظام را نشان دهيم

آملی لاريجانی با بيان مثالی در اين زمينه اظهار کرد: مقام معظم رهبری در موضوع هسته‌ای مکررا به همه قوا تذکر دادند که اگر قدمی عقب بنشينيد آن‌ها بيشتر جلو می‌آيند، لذا بر مبنای فرمايشات مقام معظم رهبری همه بايد با همکاری، قدرت نظام را نشان بدهند.

رييس قوه قضاييه سومين گام در عرصه تحکيم عملی مبانی نظام را خدمت رسانی به مردم توصيف کرد و گفت: نظام اسلامی برای خدمت رساندن به مردم تاسيس شد تا همگان را به سمت حکومت عدل، راهبری کند. البته نمی‌توان ادعا کنيم که به صورت تمام و کمال توانسته‌ايم به اين مقصد برسيم، اگر چه مسير روشن بوده و همه با وجود ولی فقيه همواره مسير اصلی را طی ‌کرده‌اند و از انحرافات جلوگيری شده است، اما مشکلات زيادی بر سر اين راه وجود دارد.


گاهی در همه قوا کم کاری‌هايی ديده می‌شود

وی با بيان اين که مردم ولی نعمت ما هستند و همه قوا به نعمت وجود مردم به قدرت رسيده‌اند، خاطر نشان کرد: حق نيست کسانی که به قدرت می‌رسند کم کم مردم را فراموش کنند و در زمينه خدمت به مردم دچار غفلت و فراموشی شوند. متاسفانه گاهی در همه قوا کم کاری‌هايی ديده می‌شود اما به هر حال خوشحاليم که به نظر می‌رسد مسوولان در اين مسير حرکت می‌کنند که به مردم خدمت کنند و لازم است اين حرکت در کنار هم انجام دهند.


مفاسد اقتصادی برای مردم قابل تحمل نيست

آملی لاريجانی با توجه به اين که برخی کاستی‌ها نشان از عدم تناسب در نهادها دارد، به موضوع مفاسد اقتصادی اشاره و افزود: اين مفاسد برای مردم قابل تحمل نيست، مسلما درصدی از مردم مشکلات بسياری در امرار معاش معمولی خود دارند و نمی‌توانند در چنين فضايی بپذيرند که عده‌ای چه از طريق رانت‌ها و چه تخلفات آشکار قانونی دست به فساد بزنند.


تهيه قانون برای مقابله با رانت خواری‌

رييس دستگاه قضايی با انتقاد از عدم وجود قانونی صريح برای مقابله با رانت خواری‌ها ابراز اميدواری کرد که در اين زمينه قانون مناسبی تهيه و تصويب شود.


بسيار سوزناک و اسباب تاسف است که جنگل‌های شمال از بين برود

وی با اشاره به پديده زمين خواری و سوء استفاده از اراضی و منابع طبيعی، خاطر نشان کرد: در نقاطی مانند مازندران و گيلان مساله از بين بردن جنگل‌ها و تصرف اموال عمومی وجود دارد، در اين باره حافظ اصلی، قوه قضاييه نمی‌تواند باشد، گرچه مقام برخورد کننده است، اما مسوول اصلی در اين زمينه نهادهای اجرايی مانند منابع طبيعی، جهاد و ... هستند.

وی اضافه کرد: در مورد جنگل‌های شمال مکرر با رييس جمهور صحبت کرده‌ام. متاسفانه جنگلی را که چند صد سال زمان لازم است تا به وجود آيد، شبانه کف بری می‌کنند به گونه‌ای که هيچ چيزی نيز مشخص نمی‌شود. بعد بلوک می‌گذارند. اين بسيار سوزناک و اسباب تاسف است که اين ثروت ملی از بين برود و اين کوتاهی نيز از ناحيه همه صورت می‌گيرد.

آملی لاريجانی، اضافه کرد: چرا بايد زمين‌هايی به بهانه های اجرای برخی طرح‌ها در اختيار افراد قرار گيرد و قبل از اجرای طرح به صورت قطعی واگذار شود؟


پرونده زمين‌خواری کيش تحت رسيدگی است

رييس قوه قضاييه با اشاره به موضوع زمين خواری در جزيره کيش نيز ، اظهار کرد: اين موضوع را آيت الله جنتی در نماز جمعه بيان کردند و درست هم بود. ما سازمان بازرسی را مامور بررسی اين مساله کرديم، انشاءاله پرونده‌ آن نيز به جريان خواهد افتاد تا دادگاه حکم قانونی صادر کند.

وی با اشاره به برخی از آسيب‌ها در مسير مبارزه با زمين خواری، تصريح کرد: ممکن است قضات ما نيز گاهی تخلف کنند اما اغلب، قسمت حقوقی داوير دولتی نمی‌توانند در دادگاه به خوبی دفاع کنند.

آملی لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود به کمبود بودجه و نيروی انسانی مناسب در دستگاه قضايی اشاره کرد و افزود: سال گذشته به مجلس شورای اسلامی پيشنهاد داديم که درآمدهای قوه قضاييه را به خودش بدهد تا به اين ترتيب بتواند دستگاه را اداره کند اما همين کار را هم نکردند و در حال حاضر درآمدهای قوه قضاييه به خزانه کشور واريز می‌شود.


درباره قاچاقچيان موادمخدر اصل بر سخت‌گيری است

رييس قوه قضاييه در خصوص برخورد با قاچاقچيان مواد مخدر و اشرار نيز، تاکيد کرد: در مورد اين متهمان بنای ما بر سخت‌گيری است. شنيده‌ام برخی از اساتيد حقوق گفته اند که رييس قوه قضاييه نبايد دم از سختگيری و ارفاق بزند، حرف ما اين است که اين سختگيری و ارفاق مر قانون است که ما می‌خواهيم به آن عمل کنيم.


درخواست کرديم برای محارب حکم اعدام بدهند

وی ادامه داد: در مورد سلاح گرم و سرد، نفس حمل سلاح يک بحث است، اما اگر از سلاح برای اخفافه عمومی استفاده شود، نفس فتوای فقها اين است که شخص محارب محسوب می‌شود. قانون چهار مجازات از جمله اعدام را برای محارب در نظر گرفته که ما درخواست کرديم که قضات، مجازات «اعدام» را انتخاب کنند.

آملی لاريجانی از تشکيل کميته ای خاص در دادستانی کل کشور جهت رسيدگی به جرايم خاص و ساماندهی اين قبيل پرونده‌ها در سراسر کشور خبر داد.


روحانيت شيعه حرمت اهل سنت را نگه دارند

به گزارش ايسنا، هم‌چنين رييس قوه‌ی قضاييه در جمع روحانيون و ائمه جمعه و جماعات استان هرمزگان، توصيه کرد که روحانيت شيعه حرمت اهل سنت را نگه دارند و اهل سنت نيز با نگاه منصفانه و بی‌طرفانه به معارف اهل بيت بنگرند.

آيت‌الله صادق آملی لاريجانی با تاکيد بر لزوم وحدت و برادری اهل تسنن و تشيع، تصريح کرد: شيعه و سنی در اصل قرآن و سنت با يکديگر مشترکند و اميدواريم در تمام جوامع ما به ‌ويژه جوامع علمی، برادری شيعه و اهل سنت لحاظ شود.


اهل سنت خود را از معارف اهل بيت محروم نکنند

وی افزود: دو توصيه دارم يکی برای روحانيت شيعه که حرمت اهل سنت را نگه دارند تا با برادری و وحدت در مقابل کسانی که اصل نظام دينی را قبول ندارند بايستيم. توصيه‌ی من به اهل سنت نيز اين است که خود را از معارف اهل بيت محروم نکنند و با نگاه منصفانه و بی‌طرفانه به اين معارف بنگرند، زيرا معارف اهل بيت دريايی از خودشناسی و خداشناسی است.

آملی‌لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به ايام سالگرد پيروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خاطرنشان کرد: دغدغه‌ی اصلی امام راحل تشکيل حکومت اسلامی بود و در کنار آن به مردم عشق می‌ورزيد. لذا فرمودند که جمهوری اسلامی نه يک کلمه بيش، نه يک کلمه کم تا تاکيدی بر مردمی بودن و اسلاميت نظام داشته باشند.

وی ادامه داد: اکنون نظام به مساعدت و کمک آحاد مردم به ‌ويژه روحانيون معظم نياز دارد و همه بايد تلاش کنيم که اين نظام راه تکامل خود را با قدرت و قوت هرچه بيشتر ادامه دهد.


بر خوان نعمت عظيمی از معارف دينی نشسته‌ايم

رييس دستگاه قضايی با بيان اين‌که حکومت دينی ما اتفاق تازه‌ای در دنيای امروز و در مقابل همه‌ی مکتب‌های ديگر بود، خاطرنشان کرد: نبايد از اين مساله غفلت کنيم که بر خوان نعمت عظيمی از معارف دينی نشسته‌ايم. متاسفانه گاهی ديده می‌شود از مجموعه معارفی که در دست داريم غفلت می‌کنيم.


قرآن را بايد و شايد از محجوريت در نياورده‌ايم

آملی لاريجانی با بيان اين‌که اهل علم ما بايد به عنوان يک فريضه برای فهم کتاب و سنت در مجاری مختلف تلاش کنند، خاطرنشان کرد: بايد تلاش کنيم تا وجهه‌ی حقيقی و واقعی به دنيا عرضه کنيم. ما باور داريم که قرآن کريم راه جديدی برای بشر ايجاد کرده است اما با شعار نمی‌توان دنيا را جذب کرد. امروز بشر تشنه‌ی معنويت است و تبليغات منفی نيز نمی‌تواند مانع از اين تقاضای بشر شود اما متاسفانه ما آن‌طور که بايد و شايد قرآن را از محجوريت در نياورده‌ايم.

وی با بيان اين‌که لازم است نظام اسلامی را موج‌ها و به صورت معقول و منطقی به دنيا عرضه کنيم، اين امر را بسيار دشوار توصيف کرد و افزود: ما در بعد عملی بايد از کارآمدی نظام دفاع کنيم و آن را به نحوی تبليغ کنيم که منطبق با شعارهای ما باشد. در اين مسير بايد روحانيت کمک کند.


نگاه صفر و صدی نداشته باشيم

رييس قوه‌ی قضاييه اظهار کرد: گاهی به جوانب اجرايی نظام اشکال گرفته می‌شود؛ در حالی که بايد سمت و سوی نظام را در مجموع ديد. در ارزيابی از افراد نيز بايد کل يک فرد را در نظر بگيريم و نگاه صفر و صدی نداشته باشيم؛ زيرا بين صفر و صد فاصله‌ی زيادی است. همه‌ی ما بايد سعی کنيم وجهه‌ی نظام، يک وجهه‌ی حقانی و الهی باشد و در اين مسير روحانيت معظم می‌تواند بسيار کمک کند.


انتخاب مسيری غيردموکراتيک برابی دموکراسی

آملی لاريجانی با اشاره به حوادث سال گذشته در کشور گفت: در فتنه‌ی سال قبل عده‌ای با طرح يک دروغ بزرگ درصدد به انحراف کشيدن نظام بودند. تقلب در انتخابات بالاترين دروغی بود که به مردم گفته شد و فتنه‌گران می‌خواستند با يک مسير غيردموکراتيک، دموکراسی ايجاد کنند. دنيای غرب که امروز در مقابل حرکت مردم مصر و تونس ايستاده است ديروز پشت سر فتنه‌گران بود.

وی تاکيد کرد: اگر مقام معظم رهبری به ميدان نيامده بودند نمی‌دانيم انقلاب به چه مسيری می‌رفت. در شرايط کنونی روحانيت بايد بصيرت مورد دعوت مقام معظم رهبری را داشته باشد و به تحکيم نظام کمک کند.

رييس دستگاه قضايی ابراز اميدواری کرد که همه‌ی مردم قدردان نعمت انقلاب باشند و روحانيون نيز با عمل به وظايف خود روشنگری‌های مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016