سه شنبه 26 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قرائتی: فتوای امام در مورد سلمان رشدی مستند به احاديث محکمی بود که ما از آن غافل بوديم، مهر

رئيس ستاد اقامه نماز در مورد صدور فتوای تاريخی امام راحل درباره سلمان رشدی مرتد به بيان ناگفته هايی پرداخت.

محسن قرائتی نماينده ولی فقيه در سازمان نهضت سوادآموزی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص فتوای تاريخی امام راحل مبنی بر مهدور الدم بودن سلمان رشدی اظهار داشت: وقتی حضرت امام (رض) فتوای اعدام سلمان رشدی را صادر کردند و فرمودند هر کسی که در اين راه کشته شود شهيد است تلويزيون از من دعوت کرد تا راجع به اين فتوای امام توضيح بدهم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: من به آنها گفتم فتوای امام برای اعدام سلمان رشدی چند زاويه سياسی، حقوقی، بين المللی و فقهی دارد و من حدم خيلی پايين تر از اين حرفهاست که بخواهم در مورد آن صحبت کنم و آن را تحليل کنم لذا بايد به نزد بزرگان برويد که آنها هم گفتند ما به آنها گفتيم اما آنها اعلام کرده اند که فعلا حضور ذهن نداريم! و از آن گذشته ممکن است آنها علمی حرف بزنند که مردم نفهمند.

رئيس ستاد اقامه نماز اضافه کرد: از طرفی ديگر من هم به هرکسی که اسلام شناس بود و تلفنش را داشتم زنگ زدم تا از آنها بپرسم فتوايی که امام (رض) مبنی بر مهدورالدم بودن سلمان رشدی صادر کرده اند به کدام آيه وحديثی مرتبط است که آنها هم به من گفتند متاسفانه حضور ذهن نداريم.

وی ادامه داد: بعد از آن به کتابخانه رفتم و گفتم خدايا يک نامردی به پيغمبر تو اهانت کرده است و يک مرد خدايی هم فتوای اعدامش را صادر کرده است و من نمی دانم بر اساس کدام آيات و روايات راجع به اين موضوع صحبت کنم خودت کمکم کن، در اين حالات بودم که يک دفعه کتابی را از قفسه کتابخانه برداشتم و همانند استخاره کردن لای آن را باز کردم و ديدم که حديث "من اهان النبی ومن السب النبی" آمده است دقيقا همان چيزی که من می خواستم آمده بود خدا را شکر کردم و به عينه ديدم که معجزه الهی و کرامت الهی شامل حال ما شده است و فهميدم که واقعا فتوای امام مستند به احاديث محکمی است که ما از آن غافل بوديم.

قرائتی همچنين در خصوص عملی نشدن فتوای امام راحل نيز گفت: ما کاری به عملی شدن آن نداريم چون قرآن نگفته عملی شود بلکه گفته "ترهبون به عدوالله" همين که زندگی بر سلمان رشدی تلخ شده کفايت می کند.

وی در بخش ديگری از اين گفتگو به خاطره ای از امام راحل اشاره کرد و افزود: دکتر به امام (رض) گفته بود که روزانه ۲۰ دقيقه صبحها و ۲۰ دقيقه عصرها پياده روی کند بعد از آن وقتی که امام پياده روی می کردند لب خود را می جويدند و با يک هيجان خاصی راه می رفتند که آقايان به ما گفتند ببينيد امام چطور راه می روند ما هم به نزد امام رفتيم و گفتيم "آقا راه رفتن شما ظاهرا با بقيه روزها فرق می کند" که ايشان هم به ما گفتند "می خواستم جوان باشم تا خودم بتوانم بروم انگلستان و سلمان رشدی را بکشم و بعد از آن برگردم و الان غصه می خورم که چرا بايد پير باشم" امام سرتا پا غيرت بود.

متن فتوای تاريخی حضرت امام خمينی، عليه آيات شيطانی به اين شرح است:

بسمه تعالی

انا لله و انا اليه راجعون

به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف کتاب "آيات شيطانی‌" که عليه اسلام و پيامبر و قرآن، تنظيم شده است، همچنين ناشرين مطلع از محتوای آن، محکوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غيور می‌خواهم تا در هر نقطه که آنان را يافتند، سريعا آنها را اعدام نمايند تا ديگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هر کس که در اين راه کشته شود، شهيد است انشاء الله. ضمناَ اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد، او را به مردم معرفی نمايد تا به جزای اعمالش برسد.

والسلام عليکم و رحمة الله وبرکاته

روح الله الموسوی الخمينی
۲۹ بهمن ۱۳۶۷/ ۱۱ رجب ۱۴۰۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016