شنبه 30 بهمن 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: هاشمی می توانست موسوی و کروبی را مجاب کند که به نتيجه انتخابات تمکين کنند، خبرآنلاين

محسن رضايی در مصاحبه ای با مجله مثلث در باره هاشمی رفسنجانی حرفهای تازه ای را مطرح کرد.

برخی پرسشها و پاسخهای اين مجله به شرح زير است:

به زودی قرار است ترکيب جديد مجمع اعلام می‌شود. فکر می‌کنيد ترکيب اين مجمع خيلی تغيير کند؟
الان نمی‌توانم پيش‌بينی کنم. آن‌چه مسلم است در مجمع پس از بيست سال نياز به تجديدنظر است که رهبر انقلاب از ما خواسته است آن‌را پيگيری کنيم.

در چند سالی که شما به عنوان دبير حضور داشتيد فکر می‌کنيد مجمع از حداکثر توانش استفاده کرده يا می‌توانسته مطلوب‌تر از اين عمل کند؟
به نظر من آقای هاشمی بيشتر از اين می‌تواند به نظام کمک کند. ايشان هم رئيس مجمع تشخيص است و هم رئيس خبرگان و سابقه زيادی هم در انقلاب دارد. در جبهه‌های سياسی هم نفوذ دارد. ايشان بيشتر می‌توانست و می‌تواند به رهبری و مسئولان نظام کمک کند. انتظار هم اين است که ايشان کمک بيشتری به نظام و رهبری و مسئولان کشور بکند.

يعنی فکر می‌کنيد وارد شدن ايشان در جريان‌های سياسی باعث شده به چهره مجمع ضربه بخورد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بله، ايشان بايد در حوادث پس از انتخابات نقشی که احمد آقا ابتدای انقلاب در مورد آقای طالقانی يا بعضی از مسائلی که شبيه اين بودند انجام می‌داد، ايفا می‌کرد و دست دو کانديدای معترض را می‌گرفت و خدمت رهبری می‌برد و مسائل را تمام می‌کرد. ولی ايشان از اين ظرفيتش استفاده نکرد.

يعنی اگر آقای هاشمی واسطه اين دو نفر می‌شد، تمکين می‌کردند؟
بالاخره ايشان می‌توانست آن‌ دو نفر را راضی به تمکين کند. مسئله واسطه‌گری نبوده است در تمامی حکومت‌ها هميشه مواردی پيش می‌آيد که از طرق رسمی قابل حل نيست و از طريق رايزنی و ديپلماسی برادرانه و در چارچوب قانون قابل حل و فصل است.

يعنی قصد خاصی بوده يا اين‌که انگيزه‌ای نبوده؟
من نمی‌دانم، اين را بايد از خودشان سوال کنيد.

به هر حال رهبری در برخی از اين سخنرانی‌ها فرمودند که فتنه ۸۸ بايد تبيين بشود. جنابعالی چند جا در سخنرانی‌هايتان از پشت پرده‌های انتخابات گفتيد. ظرفيتی که در مورد آقای هاشمی و ميانجی‌گری گفتيد بخشی از آن در خود شما هم وجود داشته. می‌شود در مورد ماجراهای مربوط به ميانجی‌گری کمی توضيح دهيد؟
بحث ميانجی‌گری مطرح نيست بلکه موضوع اصلی، انسجام ملی است. جامعه ما نياز به انسجام و وحدت دارد و معيار آن هم رهبری و قانون و برادری است. اين ملاک‌ها خيلی روشن و شفاف هستند که بارها پيرامون آن انسجام و وحدت ملی ما بازسازی و بازآرايی شده است.

ترکيب مجلس آينده را چگونه ارزيابی می کنيد؟

به نظرم زود است الان قضاوت کنيم که آرايش سياسی انتخابات مجلس چگونه است. ولی پيش بينی ام اين است که ما در آينده آرايش سياسی جديدی خواهيم داشت که با گذشته متفاوت است. حالا اينکه اين چگونه رقم می خورد کمی سخت است. ولی در اينکه ما در آينده آرايش سياسی جديدی خواهيم داشت، شک ندارم.مساله نظام و مسير انقلاب و بازگشت به ارزش های انقلاب، يکی از شاخص های تفکيک کننده افراد از يکديگر خواهد بود.

می توانيم انتظار داشته باشيم يک طيف را آقای هاشمی نمايندگی بکند، چه در طيف اصولگرايان، راست و راست سنتی و حتی می توانيم از آقای لاريجانی اسم ببريم به عنوان گزينه اين گروه، يعنی انتقادی که برخی گروه های اصولگرا دارند نزديگی آقای لاريجانی به آقای هاشمی است. به خصوص در هفت يا هشت ماه اخير و حتی آن سوال اولی که گفتم يعنی نزديکی مجمع و مجلس شايد تا حدودی برگرفته از اين نگاه است. اين ممکن است با تعبيری که آقای عسگراولادی کردند که اصولگرايی از احمدی نژاد تا هاشمی هست هم يکی باشد؟
آقای لاريجانی انسان مستقلی هستند و ديدگاه های خاص خودشان را دارند و نسبت به رهبری هم مقيد هستند. ولی در فضای سياسی کشور نمی دانم در آينده دقيقا افراد در کدام يکی از اين ليست ها قرار می گيرند. خود ليست های انتخابات مجلس خيلی تعيين کننده است در اين آرايش سياسی. يعنی اينکه هر فردی در کدام ليست قرار می گيرد و آن ليست مربوط به کدام گروه خواهد بود که می تواند خيلی تعيين کننده باشد.

در انتخابات مجلس هشتم در واقع شبه ائتلافی بين شما، آقای لاريجانی و آقای قاليباف شکل گرفت. البته برخی هم گفتند در انتخابات رياست جمهوری هم اين دو فرد مايل به شما بودند. فکر می کنيد اين ائتلاف دوباره شکل بگيرد؟
فکر نمی کنم اين ائتلاف شکل بگيرد.

آن موقع هم خيلی شکل نگرفت؟
آن موقع هم شکل نگرفت. در انتخابات رياست جمهوری هم اين آقايان با من نبودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016