جمعه 6 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: مقدمات تحولات اساسی در دنيا در حال فراهم شدن است، سعی سی.ان.ان و بی.بی.سی مصادره حرکت مردم منطقه به نفع خود است، ايسنا


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی تصريح کرد: استقامت و پايداری مردم کشور ايران در تحولات دنيا بسيار موثر بوده است به گونه‌ای که اگر ما کوتاه می‌آمديم آن‌ها دچار ترديد می‌شدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمحمد حسينی در اجلاس روسای واحد بانوان استان‌های سراسر کشور حزب موتلفه اسلامی که صبح پنج‌شنبه برگزار شد، با اشاره به تحولات اخير در منطقه گفت: تحولات اخير منطقه و نيز پيش از آن فروپاشی شوروی سابق همه نشان دهنده‌ آن است که مقدمات تحولات اساسی در دنيا در حال فراهم شدن است.

وی افزود: در دوران اصلاحات زمانی که با مسلمانان در ايام حج برخورد می‌کرديم آن‌ها می‌گفتند شما از آ‌رمان‌های امام دست برداشته‌ايد، اما با تحولاتی که از سال ۸۴ به بعد در کشور انجام شد شاهد پيروزی حزب‌الله در لبنان، غزه و ... بوده‌ايم و همه اين‌ها از آثار پيروزی انقلاب اسلامی ايران و مقاومت مردم است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر آمريکايی‌ها تا لحظه آخر از مبارک حمايت می‌کردند اين جمهوری اسلامی بود که از روز اول با مصر قطع رابطه کرده بود.

حسينی با بيان اين‌که رسالت و مسووليت ما سنگين‌تر خواهد شد، به جنگ رسانه‌ای موجود اشاره کرد و گفت: در جنگ رسانه‌ای، رسانه‌هايی مثل CNN و BBC سعی می‌کنند که حرکت مردم منطقه را به نفع خود مصادره کنند و در اين راستا طوری رفتار می‌کنند که گويی از رفتن مبارک و بن‌علی خوشحالند چراکه می‌خواهند بر امواج سوار شده و اهداف خود را پيش ببرند.

وی در اين راستا ضرورت داشتن نيروی رسانه‌ای و فکری در اين عرصه را يادآور شد و در ادامه سخنان خود به برگزاری جشنواره فيلم فجر اشاره کرد و گفت: امسال در کنار برگزاری اين جشنواره همايشی را تحت عنوان هاليووديسم برگزار کرديم و طی آ‌ن از متفکران ضد صهيونيسم دعوت کرديم تا تحليل‌های خود را در مورد فيلم‌های هاليوودی ارائه دهند. گر چه اين همايش بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای نداشت اما باعث شد که مبانی فکری صهيونيستی را به چالش بکشيم و يادآوری کنيم که هر فيلم و يا بازی رايانه‌ای که آن‌ها می‌سازند هدفدار است و فقط برای سرگرمی نيست.

وی با بيان اين‌که آن‌ها اين اهداف خود را صادر کرده‌اند، گفت: به عنوان مثال کارتون‌هايی که ژاپن می‌سازد دارای همان مبانی‌ای است که آمريکا و صهيونيسم دارند. يعنی مثلا در حالی که بحث سرزمين موعود، سرزمين بدون مردم برای مردم بدون سرزمين را مطرح می‌کنند اين موضوع را محور ساخت فيلم‌های خود قرار می‌دهند تا مبنای فکری خود را در اذهان تثبيت کرده و خود را محق جلوه دهند. در همين راستا فيلم‌هايی می‌سازند با اين مضمون که مادر و فرزندی از يکديگر جدا شده‌اند و از ابتدا کودک رها شده به دنبال مادر خود که نماد سرزمين است می‌گردد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين‌که آن‌ها حساب شده و با برنامه کار می‌کنند، گفت: در اين راستا وظيفه ما سنگين است و ما نيز بايد با برنامه‌ريزی و عزم و اراده در اين زمينه کار کنيم. به عنوان مثال، آن‌ها برای دانشجويان محصل ما در مالزی و ديگر کشورها برنامه‌ريزی می‌کنند و خوانندگان لس‌آنجلسی را جهت اجرای برنامه به اين کشورها اعزام می‌کنند ما نيز در مقابل چند گروه هنری را اعزام کرده‌ايم و همين امر باعث شده که کار آن‌ها کساد شود.

وی بر لزوم انجام تلاش‌های گسترده به لحاظ حجم توليدات و ارتقای کيفيت آن‌ها تاکيد کرد و گفت: غرب در بحث‌های معنويت و عرفانی نيز وارد شده و سعی کرده هر کسی را به يک شيوه‌ای جذب کند.

حسينی با اشاره به فيلم‌های جشنواره فجر در سال ۸۹ اظهار کرد: امسال فيلم‌های خوبی داشتيم که اکران شد مثلا در موضوع لبنان فيلم جنگ ۳۳ روزه را اکران کرديم. فيلم پايان‌نامه مربوط به حوادث فتنه سال گذشته بود. فيلم اخراجی‌ها با رويکردی کاملا سياسی نيز در اين جشنواره حضور داشت.

وی با بيان اين‌که بايد کارهای خوب انجام شده را نيز تبليغ کنيم، گفت: با تبليغات منفی که صورت می‌گيرد شاهد هستيم که به عنوان مثال هنگام اکران فيلم جنگ ۳۳ روزه در برج ميلاد سالن نمايش خلوت است، لذا اگر چه ما قبول داريم که ضعف‌هايی وجود دارد اما تلاش می‌کنيم که با نيروهای متعهد کار را به سمت انجام کارهای مناسب‌تر پيش بريم.

حسينی در پاسخ به سوالی در خصوص داوری جشنواره فيلم فجر با بيان اين‌که در اين مورد اشکالاتی وجود دارد که بعضا قابل اصلاح است، گفت:‌ به عنوان مثال فيلمی ساخته شده که يکی از اصول اساسی مثل قصاص و ديه را زير سوال برده است و برای رهايی از آن ده‌ها راه انحرافی را پيش گرفته و فيلمی کاملا منفی و تلخ است که ما مانع اکران آن در جشنواره شديم، اما در برخی موارد می‌توان با يک اصلاح کوچک يک فيلم را اکران کرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با بيان اين‌که در مقايسه با دوره‌های قبل کارهای ارزشی بيشتر انجام می‌شود، اظهار تاسف کرد از اين‌که فيلم‌هايی مثل جنگ ۳۳ روزه و اخراجی‌ها به موقع جهت داوری به جشنواره نرسيد.

وی با بيان اين‌که برنده‌های اعلام شده در جشنواره‌ فيلم فجر چندان نيز جنبه منفی ندارند، افزود: در بحث رهبری ارکستر سمفونی سراغ هر فردی که می‌رويم تا به طور موقت او را به رهبری اين ارکستر انتخاب کنيم بلافاصله پرونده‌ای برای او عرضه می‌کنند، لذا فردی که به طور تام و تمام مورد تاييد باشد، خيلی کم است. در مورد بخش فيلم نيز موضوع به همين صورت است، البته اميدواريم نيروهای متدين بيش از اين وارد ميدان شوند.

وی با اشاره به مباحثی مبنی بر اين‌که گفته می‌شود وزارت ارشاد به شبکه ماهواره‌ای من و تو مجوز داده است، اظهار کرد: اين بحث از اساس نادرست بوده، اما به گونه‌ای تبليغات درمورد آن انجام شد که حتی دادستان نيز موضع‌گيری کرد و خواهان مشخص شدن موضوع توسط وزارت ارشاد شد.

وی به عنوان مثال به برگزاری منظومه‌ای از جشنواره‌های قرآنی اشاره و خاطرنشان کرد:‌ ما در عرصه يک رقابت دشوار هستيم و بهترين کار اين است که اقدامات ايجابی داشته باشيم و بتوانيم با برنامه‌های جاذب مخاطب را جذب کنيم.

حسينی در مورد بخش کتاب اظهار کرد: در دوران اصلاحات کتاب‌های نويسنده‌ای به نام پائولو کوئيلو مجوز نشر داشت و به سراسر کشور فرستاده می‌شد در حالی که اين کتاب‌ها هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ مسائل به ظاهر عرفانی اشکال داشت، اما پس از اين دوران نشر کارون که مسوول چاپ کتاب‌های اين نويسنده بود تعطيل گرديد. اما پس از اين موضوع شاهد بوديم که از وزارت خارجه خواهان ارائه توضيح شده بودند و ما جواب داديم که اگر کسی می‌خواهد کتاب‌های اين نويسنده را تهيه کند، کتاب‌های او موجود است و ما تنها به کتاب‌های جديد مجوز انتشار نداده‌ايم، اين در حالی بود که عده‌ای با تبليغات منفی گفتند که وزير ارشاد از اين نويسنده تجليل و تقدير کرده است.

وی در مورد ايجاد شبکه‌ اهل بيت با بيان اين‌که ايجاد چنين شبکه‌هايی کار مثبتی است، خاطرنشان کرد: ‌برخی شبکه‌ها تندروی‌هايی دارند و در اين خصوص مقام معظم رهبری توصيه‌ کرده‌اند که نبايد به معتقدات ديگران توهين کرد چرا که اصولا جنگ شيعه و سنی و بحث‌های شيعه هراسی و ايران هراسی بحث‌های انحرافی است.

حسينی در پايان با بيان اين‌که نقش بانوان در کارهای فرهنگی نقش برجسته‌ای است، به مشکل نداشتن متن‌های خوب در بحث تئاتر اشاره کرد و در ادامه افزود: ما اعلام کرده‌ايم که اگر کسی موسسه قرآنی يا موسسه فرهنگی هنری داشته باشد يا اگر فردی بخواهد درباره جنگ نرم کتاب بنويسد از او حمايت می‌کنيم به گونه‌ای که امسال به اين گونه کارهای ارزشی ده ميليارد تومان کمک کرده‌ايم و در بحث جنگ نرم بيش از ۲۰۰ جلد کتاب در حال تهيه است.


مجلس بودجه بخش فرهنگی را افزايش دهد

به گزارش ايسنا، ‌وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اين‌که حجم کارها و فعاليت‌های اين وزارتخانه بسيار بيشتر از گذشته است، لذا انتظار داريم مجلس به افزايش اعتبارات بخش فرهنگی کمک کند.

وی افزود: وقتی می‌خواهيم در بحث سينما توليدات افزايش پيدا کند و سازمان سينمايی داشته باشيم بايد اعتبارات بيشتری در اختيارمان باشد که بتوانيم وظايف‌مان را انجام دهيم.

وی با اشاره به ديگر فعاليت‌های وزارت ارشاد گفت: انجام فعاليت‌های استانی و نيز فعاليت‌های خارج از کشور به عنوان مثال نمايش فيلم‌های ايرانی به ويژه با توجه به حجم تبليغات منفی که عليه ما در دنيا وجود دارد مستلزم اعتبار است. بنابراين اميدواريم نمايندگان مجلس در اين راستا کمک و عنايت لازم را داشته باشند و نه تنها بودجه بخش فرهنگی را کاهش ندهند، بلکه آن را افزايش دهند تا بتوانيم به اهداف خود در اين بخش دست يابيم.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا نشر آگاه و جيحون لغو مجوز شده‌اند يا خير؟ گفت: اگر مجوز انتشاراتی لغو شده باشد معاونت فرهنگی اعلام می‌کند البته موضوع در برخی از انتشارات موضوع تمديد مجوز است که گاه در اثر اشکالات سوری با تاخير انجام می‌شود. اما اگر تخلفاتی وجود داشته باشد مجوز انتشارات تمديد نمی‌شود به عنوان مثال، مجوز نشر کارون با توجه به تبليغات منفی که آرش حجازی عليه نظام در خارج از کشور انجام می‌دهد تمديد نشد.

وزير ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص آخرين اقدامات انجام شده برای جوانان، به تقويت گروه‌های تئاتر شهرستانی اشاره کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016