پنجشنبه 19 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: پيشنهاد ۳۰ ميليارد تومانی دولت برای فعاليت های مساجد در بودجه ۹۰، مهر

قم - خبرگزاری مهر: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزايش بودجه اختصاص يافته به بخش فعاليتهای مساجد در سال آينده خبر داد و گفت: دولت در تنظيم لايحه بودجه سال ۹۰ پيشنهاد ۳۰ ميليارد تومانی را در اين خصوص به مجلس داده است.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، سيد محمد حسينی قبل از ظهر پنج‌شنبه در همايش سالروز تاسيس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که در سالن همايش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) قم برگزار شد، با اشاره به فعاليت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: در بحث حمايت و توسعه مساجد و فعاليت‌های فرهنگی هنری در آن‌ها بين دولت و مجلس يک وفاق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کسی مخالف اين امر نيست چرا که فعاليت‌هايی که در کانون‌های مساجد انجام می‌گيرد صد در صد در جهت آرمان‌های نظام و انقلاب است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسينی افزود: بودجه کانون‌های مساجد در سال‌های ۸۴ و ۸۵ يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان بود که دولت امسال در لايحه بودجه ۹۰، رقم ۳۰ ميليارد تومانی را به مجلس پيشنهاد کرده است که انشاء الله نمايندگان مجلس نه تنها از آن کم نمی‌کنند بلکه رقم آن را نيز افزايش خواهند داد.

وی در ادامه اهميت اولويت دهی به مساجد را مورد تاکيد قرار داد و گفت: بنابه تاکيد مقام معظم رهبری امروز عرصه فرهنگی عرصه جهاد است و ما در يک رويارويی و نبرد تمام عيار هستيم و چشم انتظار فعاليت‌هايی هستيم که برخواسته از مساجد است و اميدواريم با رشد کمی و کيفی هر ساله کانون‌های مساجد، هم برای کشورمان فرهنگ ساز و کارساز باشيم و هم اين دستاورد‌ها را به ديگر کشور‌ها منتقل کنيم.

وجود ۹ هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در کشور

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به رشد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در چند سال اخير بيان داشت: در سال ۸۵ در کشور تعداد دو هزار و ۲۰۰ کانون مساجد وجود داشت که اين رقم در سال جاری به ۹ هزار و ۴۰۰ کانون در سراسر کشور رسيده که نشانگر تلاش بی‌وقفه همکاران در ستاد عالی کانون‌ها است.

وی به فعاليت‌های آموزشی، فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد اشاره کرد و ابراز داشت: روحانيون مستقر در مساجد انگيزه بالايی در جذب جوانان و رونق مساجد دارند و اين باعث می‌شود تا جوانان از آموزش اين افراد متعهد در مساجد بهره‌مند شوند به علاوه وقتی فعاليت‌های هنری نيز زير نظر و توسط اين قشر صورت می‌گيرد به جای اينکه هنر مخرب باشند و به بيراهه برود باعث تعالی و تاثيرگذاری بيشتر می‌شود.

حسينی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراگير‌ترين نهاد فرهنگی در کشور دانست و افزود: امروز کانون‌های مساجد در روستا‌ها و شهرهای کشور محور فعاليت‌های نوجوانان و جوانان در زمينه‌های مختلف است و همين طور که پيروزی انقلاب ما حاصل گره خوردن سياست و ديانت بود برای ارتقا، رشد و تقويت کشور بايد پيوند بين جوانان و مساجد محکمتر برقرار شود.

کانون‌های مساجد قم الگويی برای ساير استان‌های کشور

وی آثار ارائه شده از سوی اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را بيانگر استعدادهای جوانان مسجدی عنوان کرد و گفت: اميدواريم در همه عرصه‌ها شاهد حضور جوانان مسجدی باشيم به خصوص انتظار از کانون‌ها و دبيرخانه کانون‌های مساجد در قم بيشتر از شهرهای ديگر است و‌‌ همانطور که نام قم در کشور و در دنيا درخشش خاصی دارد کانونهای مساجد اين استان هم بايد در کل کشور نمونه باشند و در حال حاضر نيز غالبا کلاس‌های آموزشی مسئولين و اعضای کانون‌های ساير استان‌ها در قم برگزار می‌شود.

فعاليت کانون‌های مساجد با انگيزه درونی و الهی است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی کانون‌های مساجد را نهادی خودجوش خواند و اظهار داشت: عمده فعاليت‌های کانون‌های مساجد با حمايت‌های مردم و خيرين انجام می‌شود و به صورت خودجوش است و همين انگيزه درونی و الهی هم باعث شده تا کار به خوبی به پيش برود در صورتی که اگر تشکيلات عريض و طويلی در اين مراکز بود اين موفقيت‌ها به دست نمی‌آمد البته دولت هم بايد اين کانون‌ها را حمايت کند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود شرط پيروزی در عرصه جنگ فرهنگی و نبرد انديشه‌ها را حضور افراد مومن و متعهد و ورود سربازان فرهنگی با تمام قوا دانست و اضافه کرد: در شهر قم به دليل وجود مراکز متعدد اعزام مبلغ، مبلغين قطعا در جريان اعزام به تبليغ با مساجد فراوانی سرو کار دارند که اين افراد بعد از رصد فعاليتهای گوناگون در مساجد می‌توانند پس از بازگشت اين تجربيات را منتقل کنند تا در جهت ارتقای برنامه‌های فرهنگی در ديگر مساجد از آن‌ها استفاده شود.

توليد نرم افزار با پشتوانه کار پژوهشی و تحقيقاتی در مساجد

حسينی همچنين بر تجهيز کتابخانه‌های مساجد تاکيد کرد و گفت: ‌اين کار يکی از اولويتهای سال آينده دولت است و ما اگر بخواهيم سرانه مطالعه در کشور را افزايش دهيم بايد اين کار را در مساجد برنامه ريزی کنيم و برای اين کار می‌توانيم به صورت دوره‌ای سير مطالعه آثار برجسته و بزرگانی مثل شهيد مطهری را در مسجد به شکل گروهی داشته باشيم.

وی در ادامه توليد نرم افزار‌ها را نياز مبرم کشور دانست و تصريح کرد: بايد در اين زمينه از کارهای سطحی پرهيز کرد و برای آنکه کار کيفی و خوبی در اين زمينه ارائه شود بايد کار پژوهشی و تحقيقاتی صورت گيرد که اين کار می‌توان توسط کانون‌های مساجد انجام شود.

کانون‌ها در بحث توليد و اجرای سرودهای انقلابی فعال باشند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنين با اشاره به اينکه ما همچنان در نبرد هستيم و اين شور و حرارت انقلابی بايد هميشه در جامعه زنده بماند، اظهار داشت: کانون‌های مساجد بايد در بحث سرودهای انقلابی فعاليت بيشتری داشته باشند، همچنين نشريات کانون‌ها بايد فعال باشند.

وی وضع مطبوعات در کشور را مطلوب ندانست و خاطرنشان کرد: مطبوعات کشور هنوز نتوانسته‌اند رسالتی که بر عهده آنان است به طور کامل انجام دهند و ما بايد افراد متعهد در اين مجموعه داشته باشيم و نشريات هنری و فرهنگی کشور بايد افزايش يابد.

حسينی کادرسازی را يکی از اولويت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد عنوان کرد و گفت: ما می‌توانيم برای ديگر مراکز و نهادهای فرهنگی در کانون‌های مساجد کادرسازی داشته باشيم و اين بايد در دستور کار قرار گيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016