سه شنبه 24 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد شدید دبیرکل سازمان ملل متحد از وضع حقوق بشر در ایران، راديو فردا و بی بی سی

سازمان ملل روز دوشنبه در گزارشی که در ژنو منتشر شد اعلام کرد که ایران سرکوب مخالفان را شدت بخشیده، و بر اعدام زندانیان سیاسی و نوجوانان مجرم و قاچاقچیان مواد مخدر افزوده است.

در گزارش بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحده، نسبت به اجرای احکامی چون شلاق، قطع عضو و سنگسار زنان و مردان ابراز نگرانی شده است.

بان گی مون در این گزارش تصریح کرده است که ایران همچنان به زندانی کردن روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و وکلا ادامه می‌دهد یا مانع از کار آنها می‌شود و گزارش‌های شکنجه و محاکمات ناعادلانه در این مورد فراوان است.

بان گی مون، در گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: «دبیرکل از گزارش‌هایی که از افزایش اعدام، قطع عضو، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، محاکمه‌های غیرمنصفانه و شکنجه احتمالی و بدرفتاری با فعالان حقوق بشر، وکلا، روزنامه‌نگاران و فعالان اپوزیسیون حکایت دارد، عمیقا نگران است.»

بان گی مون روز دوشنبه از تهران خواست که به نمایندگان ویژه حقوق‌ بشر سازمان ملل اجازه دهد که برای بررسی اوضاع به ایران سفر کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته بان گی مون، با وجود درخواست‌های مکرر سازمان ملل متحد، ایران از سال ۲۰۰۵ به نمایندگان این سازمان، اجازه نداده برای تهیه گزارش‌های خود به ایران سفر کنند.

قرار است روز سوم فروردین ۱۳۹۰ (۲۳ مارس) گزارش ۱۸ صفحه‌ای دبیرکل سازمان ملل درباره ایران، در شورای حقوق بشر سازمان ملل مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که ایالات متحده در تلاش است قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصویب برساند.

قرار است پیش‌نویسی که سوئد در محکومیت ایران تهیه کرده و مورد حمایت آمریکا است، در روز پنجم فروردین در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به رای گذاشته شود.

نزدیک به دو هفته پیش هیلاری کلینتون با اشاره به سرکوب مخالفان در ایران خواستار آن شده بود که شورای حقوق بشر سازمان ملل، با ایجادی پستی مستقل، به وضعیت حقوق بشر در ایران نظارت کند.

در گزارش بان گی مون تاکید شده است که فعالان حقوق‌ بشری در ایران با اتهامات امنیتی مواجه‌اند و احکام سنگین برای آنها صادر می‌شود.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است: «روندی که نگران کننده است، افزایش شمار پرونده‌هایی است که زندانیان سیاسی در آن به محاربه متهم شده‌اند که مجازات مرگ را در پی دارد.»

این گزارش می‌افزاید: «به رغم تعلیق مجازات سنگسار که از سوی رئیس قوه قضاییه در سال ۲۰۰۲ اعلام شد، قوه قضاییه همچنان مردان و زنان را به سنگسار محکوم می‌کند.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین اظهار داشت که در گفت‌وگو با محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر و امور بین‌الملل قوۀ قضاییه، در ماه دسامبر در شهر نیویورک، موضوع فشار بر فعالان حقوق بشر و نیز مجازات اعدام را در میان گذاشته است.

***

بی بی سی

سازمان ملل: ايران سرکوب و اعدام ها را تشديد کرده است

سازمان ملل متحد در گزارش حقوق بشر خود گفته است ايران اعدام قاچاقچيان مواد مخدر، زندانيان سياسی و بزهکاران و نيز سرکوب مخالفان را افزايش داده است.

بان کی مون دبير کل سازمان ملل متحد در اين گزارش که روز دوشنبه منتشر شد، همچنين نسبت به سنگسار کردن، قطع اعضای بدن و ادامه صدور حکم سنگسار برای مردان و زنانی که متهم به زنا هستند ابراز نگرانی کرده است.

اين گزارش می افزايد خبرنگاران، وبلاگ نويس ها و وکلا دستگير شده اند، امکان ادامه کار ندارند و گزارش های زيادی درباره شکنجه و محاکمات غيرعادلانه منتشر شده است.

آقای بان از ايران خواسته است به گزارشگران ويژه سازمان ملل متحد اجازه دهد به ايران سفر و اوضاع را بررسی کنند. وی افزود از سال ۲۰۰۵ تاکنون با وجود درخواستهای مکرری که انجام شده، تهران اجازه ورود کارشناسان اين سازمان را نداده است.

اين گزارش ۱۸ صفحه ای می افزايد: "دبير کل عميقا نگران گزارش های منتشر شده درباره افزايش اعدامها، قطع اعضای بدن، دستگيری و حبس های خودسرانه و محاکمات غيرعادلانه و شکنجه های احتمالی و بدرفتاری با فعالان حقوق بشر، وکلا، روزنامه نگاران و مخالفين (در ايران) است."

به گفته ناظران، گزارش بان کی مون موجب تشديد فشارها بر ايران در نشست بعدی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در ۲۳ مارس (۳ فروردين) خواهد شد.

آمريکا در حال رايزنی های گسترده ای برای محکوم کردن ايران در اين شورا است.

انتظار می رود قطعنامه ای که توسط سوئد در محکوميت ايران تهيه شده و از حمايت آمريکا برخوردار است در ۲۴ يا ۲۵ مارس (۴ يا ۵ فروردين) به رای ۴۷ عضو شورا گذاشته شود.

دولت آمريکا اخيرا فرمانده سازمان بسيج مستضعفين و دادستان تهران را به اتهام نقض جدی حقوق بشر در ايران تحريم کرد و هشدار داد که امکان تحريم مقام های ديگر جمهوری اسلامی نيز وجود دارد.

در گزارش بان کی مون گفته شده است که تعداد زندانيان سياسی که به محاربه متهم و به مرگ محکوم شده اند به گونه ای "نگران کننده" افزايش يافته است.

اين گزارش می افزايد با وجود بخشنامه رئيس قوه قضائيه در سال ۲۰۰۲ مبنی بر توقف صدور حکم سنگسار برای زنان و مردان، چنين احکامی همچنان صادر می شود.

سال گذشته دادگاهی در ايران سکينه محمدی آشتيانی را به روابط جنسی نامشروع متهم و به سنگسار محکوم کرد.

بدنبال واکنش های شديد جهانی، اجرای اين حکم متوقف شد. اما خانم آشتيانی که در سال ۲۰۰۶ دستگير شده همچنان ممکن است به اتهام همدستی در قتل شوهرش به دار آويخته شود.

آقای بان گفت که در ملاقات با محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران، موضوع فشار بر فعالان حقوق بشر و مجازات اعدام در اين کشور را مطرح کرده است.

آقای لاريجانی همواره از مجازات سنگسار دفاع کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016