پنجشنبه 12 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موسوی و کروبی ناپديد شده‌اند، بيانيه مشترک مطبوعاتی فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

به گروه تحقيق سازمان ملل برای ناپديدشدن های قهری يا ناخواسته شکايت می کنيم

بيانيه مشترک مطبوعاتی
۱۱ اسفند ۱۳۸۹
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) به شدت در باره پيامدهای ناپديدشدن چهار تن از رهبران مخالف، نامزدهای پيشين انتخابات رياست جمهوری آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همسران ايشان خانم زهرا رهنورد و خانم فاطمه کروبی هشدار می دهند. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران در حال انجام اقداماتی برای طرح شکايت نزد گروه تحقيق سازمان ملل برای ناپديدشدن های قهری يا ناخواسته (UNWGEID) هستند.
امروز دو تن از مقامات قضايی، يعنی دادستان کل و سخنگوی قوه قضاييه، غلامحسين محسنی اژه ای، و دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی، بازداشت اين چهار نفر را تکذيب کردند و ادعا کردند که آنها در خانه هايشان هستند. از طرف ديگر، فرزندان آقای موسوی و خانم رهنورد و پسر آقای کروبی و خانم کروبی اعلام کرده اند که ده ها مامور امنيتی در روز دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ اين چهار نفر را از خانه هايشان به محل نامعلومی منتقل کرده اند. گزارش های غيررسمی حاکی است که آنها در زندانی در اختيار سپاه پاسداران به سر می برند. فرزندان آقای موسوی از روز ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ ـ در پی اعتراض های خيابانی ۲۵ بهمن ـ هيچ تماسی با پدر و مادر خود نداشته اند و از آن روز امکان هيچ گونه تماسی با آنها وجود نداشته است. به علاوه به گفته يکی از پسران آقای کروبی، در روز ۹ اسفند ۱۳۸۹ در حدود ۳۰ مامور امنيتی به خانه آقای کروبی و خانم کروبی حمله کرده و آنها را با خود برده اند. يکی ديگر از پسران آقای کروبی دستگير شده و گويا در زندان اوين به سر می برد. از روز ۹ اسفند تمام تماس ها با آقای کروبی و خانم کروبی قطع شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روز سه شنبه ۱۰ اسفند، صدهاهزار نفر از مردم ايران در شهرهای مختلف، از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شيراز، تبريز، رشت و ديگر شهرها، عليه سرکوب ادامه دار و محروميت از حقوق اساسی تجمع، تشکل و بيان به تظاهرات پرداختند و خواهان پايان يافتن ديکتاتوری و آزادی چهار رهبر مخالف شدند. حکومت يک بار ديگر با استفاده از نيروهای رسمی امنيتی مثل نيروی انتظامی، نيروهای ضد شورش، پاسداران و نيز نيروی شبه نظامی لباس شخصی بسيج به تيراندازی، پرتاب گاز اشک آور و گلوله های رنگی، و حمله با باتوم به سوی معترضان پرداخت و نيز با گلوله های ساچمه ای به سوی آنها شليک کرد که در نتيجه آن بسياری از معترضان مجروح شدند. بنا به گزارش ها صدها نفر در شهرهای مختلف دستگير شده اند.
عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، گفت: «ماه هاست که نيروهای امنيتی خانه های اين چهار رهبر مخالف را محاصره کرده و تمام تماس های آنها را زير نظر داشته اند. حال آنها ناپديد شده اند. ناپديد شدن آنها مصداق آشکار ناپديد شدن قهری يا ناخواسته است. دولتمردان ايران مسؤول حفظ جان آنها هستند. ما اين موضوع را به گروه تحقيق سازمان ملل برای ناپديدشدن های قهری يا ناخواسته (UNWGEID) اطلاع داده و شکايتی در اين باره نزد اين گروه طرح خواهيم کرد.
«سرکوب ادامه دار معترضان مسالمت جو و ناپديد شدن ها در جمهوری اسلامی ايران بايد جامعه بين المللی را متقاعد کند که قطعنامه قاطعی در شورای حقوق بشر سازمان ملل به تصويب برساند و گزارشگر ويژه ای برای حقوق بشر در ايران منصوب نمايد.
«در عين حال ما خوشبين هستيم که اتحاديه اروپا در مورد ليست ناقضان حقوق بشر که در اواسط ماه فوريه ۲۰۱۱ در اختيار آن گذاشتيم، از طريق مسدود کردن دارايی های آنها، برقراری ممنوعيت صدور ويزا برای آنها و نيز تصريح دوباره منع ديدار دولتمردان اروپايی از ايران اقدام خواهد کرد.»

مسؤولان تماس با مطبوعات:
Karine Appy: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۴ ۱۲ / +۳۳ ۶ ۴۸ ۰۵ ۹۱ ۵۷
Arthur Manet: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۹۰ ۱۹ / +۳۳ ۶ ۷۲ ۲۸ ۴۲ ۹۴

http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-

http://www.fidh.org/%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF%D9%87?var_mode=calcul


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016