سه شنبه 24 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعلاميه ۹ حزب و سازمان اپوزيسيون به مناسبت فرارسيدن نوروز

نوروز ۱۳۹۰ بر همه هموطنان خجسته باد!

فرا رسيدن نوروز، نخستين روز بهار را به همۀ هموطنان در ايران و در سراسر جهان شاد باش می گوئيم.
امسال نوروز و نو بهار در زمانی فرا می رسد که طی سال گذشته نيز، هجوم حکومت به جنبش اعتراضی مردم و نقض حقوق بشر با شدت تمام ادامه يافت. فعالان جنبش های اجتماعی باز هم دستگير، شکنجه و زندانی شدند و در دادگاه های فرمايشی به حبس های طويل المدت و اعدام محکوم گشتند. طی يک سال گذشته نيز، رژيم با يورش به تظاهرات مردم، جنبش های اجتماعی زنان، کارگران، دانشجويان ، دانشگاهيان، و تشديد هر چه بيشتر فضای امنيتی و پليسی به ويژه در مناطق تحت ستم اتنيکی همچون بلوچستان، آذربايجان، کردستان و...، و سرکوب خواست ها و اعتراضات آنها، افزايش اعدام های سياسی، بازداشت فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و ... تلاش کرد که جو ترس وحشت را در جامعه گسترش دهد. تعدادی از مخالفان حکومت با اتهامات واهی به دار آويخته شدند. تلاشگران سياسی، فرهنگی و مدنی تحت تحقيرآميزترين شرائط در زندان ها به بند کشيده شدند. اکنون بيش از يک ماه است که در پی تظاهرات مردم در ۲۵ بهمن ماه و اول اسفند و کشته شدن چند نفر، حکومت تعداد زيادی از شرکت کنندگان در تظاهرات اخير را دستگير کرده و حتی آقايان موسوی، کروبی و همسرانشان را به نقطه نامعلومی برده و تمامی ارتباطات آن ها با بيرون و اعضای خانواده شان را قطع کرده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سردمداران حکومت جمهوری اسلامی سراسيمه تر از پيش، با تهديد و طرد جناح ها و نيروهای درون نظام در تلاش اند تا صفوف خود را برای سرکوب جنبش مردم يکدست کنند، اما شکاف ها در صفوف آن ها عميق تر از آن است که چنين امکانی را فراهم سازد و جنبش مردم قدرتمند تر از آن است که با ادامه سياست سرکوب خشن کنونی، از ميدان به در شود.
سال ۸۹، سالی ديگر در تداوم مبارزه عليه استبداد مذهبی حاکم بر کشور بود. در اين سال جنبش آزاديخواهی مردم ايران با ايستادگی و مقاومت خود حکومت را به چالش کشيد و عرصه را بر مستبدان حاکم تنگ تر نمود. در هر مناسبتی و هر جا که فرصت يافت حضور خود را اعلام داشت و در آخرين ماه های سال همگام با جنبش های ضد استبدادی منطقه، که پايه های ديکتاتوری در مصر و تونس و ... را به لرزه درآورده است، برآمد نوينی را تجربه کرد و با تجمعات گسترده در ۲۵ بهمن، اول اسفند و ... يک گام فراتر نهاده، ارکان سرکوب ديکتاتوری حاکم و در راس آن ولی فقيه، علی خامنه ای را مورد هدف قرار داد.

در سال ۸۹ شرائط گذاران زندگی برای اکثريت مردم کشور ما دشوارتر شد. رژيم جمهوری اسلامی ايران باز هم با ادامه سياست خارجی تنش زای خود در عرصه بين المللی، بی اعتنا به درخواست های جامعه جهانی و قطعنامه های سازمان ملل، هر گونه تلاشی برای پايان دادن به بحران اتمی را عقيم گذاشت و متقابلا شورای امنيت با تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ تحريم های اقتصادی عليه کشور ما را تشديد نمود و تدابير کشورهای غربی و متحدان آن ها در گسترش اين تحريم ها، اقتصاد کشور ما را با مشکلات جدی مواجه ساخت. تمامی بخش های توليدی، که وابسته به تکنولوژی و واردات از خارج بودند، سخت در مضيقه قرارگرفتند. معاملات با خارج و مبادلات با کشورهای ديگر دچار اختلال شد. امروز اقتصاد کشور ما در نتيجه تحريم های بين المللی، و سياست های اقتصادی ويرانگر دولت احمدی نژاد، بيش از پيش زمينگير شده است. ورشکستگی، بيکاری و فقر گسترده تر، سفره بخش عظيمی از مردم کشور تهی تر گشته است. تصويب و اجرای «طرح هدفمند سازی يارانه ها» هم مزيد بر علت شده است. در آستانه سال جديد مردم کشور ما با افزايش نجومی هزينه مايحتاج اوليه زندگی خود مواجه اند و کمرشان در زير بار تورم و گرانی خم شده است. اجرای اين طرح به تعطيلی بسياری از موسساتی انجاميده که توليد در آن ها با استفاده از انرژی ارزان ممکن بود. اين امر از يک سو منجر به افزايش تعداد بيکاران و از سوی ديگر ناتوانی هر چه بيشتر بازار کار در جذب نيروی جوان کشور شده است.
دولت همزمان با اجرای طرح هدفمندسازی يارانه ها با تجهيز نيروهای سرکوب خود کوشيد که با نارضايتی مردم تحت عنوان «فتنه اقتصادی» به مقابله برخيزد و با ريختن پول به حساب های بانکی مردم ، دامنه نارضايتی ها را در ابتدای اجرای طرح، محدود تر سازد. کشف «فتنه اقتصادی» و بسيج نيرو عليه اعتراضات مردم تحت اين عنوان، نشاندهنده هراس حکومت از برافروخته شدن شعله اعتراضات مردم عليه سياست اقتصادی ويرانگر خود است.
سال ۸۹ با تحولات عظيم در منطقه و جهان به پايان رسيد. نسيم آزادی در منطقه وزيدن گرفته است. پايه های ديکتاتوری های منطقه در زير پای مبارزات آزاديخواهانه مردم به لرزه درآمده است. مرزهای سانسور و سرکوب بيش از پيش درهم شکسته شده است و ادامه حکومت سرنيزه در دنيای به هم پيوسته و بدون مرز کنونی، غير ممکن تر شده است. سقوط ديکتاتوری ها فقط به مصر و تونس منحصر نخواهد شد. کشتار مردم معترض در ليبی، ديکتاتوری قذافی را نجات نخواهد داد. در کشور ما نيز حاکميت سازماندهندگان کهريزک ها و ده ها فاجعه ديگر، دوام نخواهد داشت. دوران تکيه بر سرنيزه ها ديگر به سر رسيده است و جامعه ما ناقوس مرگ ديکتاتوری را بسيار پيش تر از ديگر مردم منطقه به صدا در آورده است.
بهار شکوفان طبيعت امسال هم در شرائطی پا به ميهن ما می گذارد که در آن از شکفتن آزادی هنوز خبری نيست و جمهوری اسلامی هر چه را که سمبل آزادی است، دشمن می پندارد. با رقص و پای کوبی در ستيز است. خنده و شادی را کفر می انگارد. رنگ های شاد را بر نمی تابد. گريه را می ستايد، عزا را می پرستد، غم واندوه را می پسندد و مرگ و نيستی را دوست می دارد. برای مبارزه با اين حکومت کافی است گل و سبزه کاشت، هفت سين آراست، زردی روی به سرخی آتش سپرد ، ماهی سرخ به آب انداخت، پای کوبيد و دست افشاند و با رقص و شادی به استقبال چهارشنبه سوری که در راه است به خيابان ها شتافت. و نوروز را با ديد و بازديد با همديگر و به ويژه با ديدار از خانواده آسيب ديدگان و زندانيان سياسی، پشت سر نهاد.
ما احزاب و سازمان های سياسی جمهوری خواه مدافع حقوق بشر و طرفدار آزادی و برابری و دموکراسی و جدايی دين و دولت در اين نوروز ، سالی پر از شادی، سرشار از موفقيت و آميخته با عطر تازه اميد، برای مردم ايران آرزو می کنيم و اميدواريم که سال ۱۳۹۰، سال مقاومت متحدانه تر در برابر سياست های حکومت جمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها، سال شکستن سد ديکتاتوری و استبداد و گام نهادن در راه ايجاد جامعه ای آزاد و عادلانه برای همه مردم ايران باشد. ما فرا رسيدن نوروز را با ياد گرانقدر همه مبارزان راه آزادی، همه آزاد زنان و آزاد مردان دليری که با داس استبداد بر خاک افتاده اند، به همگان شادباش می گوئيم. به زندانيان سياسی که سال نو را به دور از عزيزانشان در زندان های پرشمار جمهوری اسلامی سپری می کنند، درود می فرستيم. با ارج گذری بر ايستادگی روشنفکران و هنرمندان در برابر تهاجم استبداد، دستان تمامی هموطنانی که در راه آزادی مبارزه می کنند، از کردستان گرفته تا بلوچستان، از مازندران تا خوزستان، از آدربايجان تا خراسان، از يزد تا تهران، از اهواز تا لرستان و گرگان در هر گوشه ديگری از اين جهان، به گرمی می فشاريم. اميدواريم که در پرتو رزم مشترک همه تلاشگران راه استقرار دمکراسی در ايران، اين بذرها برخاک نمانند و مبارزه برای آزادی، بساط جور و ستم سياه استبداد حاکم را برچيند و صبح آزادی در بهار استقرار دمکراسی ، به دور از ترور و تهديد، بدون هراس از بازداشت و محاکمه به خاطر انديشه، بدون ‏سانسور و سرکوب و بدون داشتن غم کار و نان، بر افق ميهنمان بردمد.
به اميد آن روز، هر روزتان نوروز و نوروزتان پيروز و خجسته باد!

اتحاد جمهوريخواهان ايران
حزب دمکرات کردستان ايران
حزب دمکراتيک مردم ايران
حزب کومه‌له کردستان ايران
جبهه ملی ايران ـ اروپا
سازمان اتحاد فدائيان خلق ايران
سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
کميته هماهنگی شورای موقت سوسياليست‏های چپ ايران
شورای همآهنگی جنبش جمهوريخواهان دمکرات و لائيک ايران

دوشنبه ۲٣ اسفند ۱٣٨۹ - ۱۴ مارس ۲۰۱۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016