سه شنبه 24 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سومين روز تحصن و تجمع فعالان دانشجويی مقابل شورای حقوق بشر سازمان ملل همراه با سخنرانی در نشست جانبی اين شورا، دانشجونيوز

دانشجونيوز: سومين و آخرين روز تحصن فعالان دانشجويی در مقابل مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو امروز، دوشنبه ۲۳ اسفندماه ۸۹، با حضور جمعی از دانشجويان برگزار شد.

پيش از اين ۳۶ نفر از فعالان سابق دانشجويی طی فراخوانی اعلام کرده بودند: «از تمامی گروه ها و افراد که دل در گروی آزادی و رهايی ايران از استبداد دارند دعوت به عمل می آوريم تا در تجمع و تحصن اعتراضی نسبت به موارد متعدد نقض حقوق بشر در ايران؛ از جمله کشتار مردم بيگناه و دانشجويان آزاديخواه، بازداشت گسترده، شکنجه و صدور احکام سنگين حبس برای دانشجويان و همراهان جنبش سبز و بازداشت غيرقانونی رهبران آن؛ در مقابل مقر سازمان ملل در شهر ژنو شرکت نمايند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناصح فريدی، دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم، در مورد برنامه امروز به دانشجونيوز گفت: «امروز، برای سومين روز پياپی فعالان دانشجويان و جمعی از مردم در مقابل مقر اروپايی سازمان ملل در ميدان ملل شهر ژنو متحصن شدند تا صدای مردم ايران که به صورت سيستماتيک و هر روزه حقوق شان توسط حاکميت در حال نقض شدن است، را به گوش مجامع بين المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل برسانند.»

تجمع کنندگان همچنين هفته گذشته در نامه ای خطاب به بان کی مون، دبير کل سازمان ملل، به موارد متعدد نقض حقوق بشر در ايران اشاره کرده و خاطرنشان کردند: « بازداشت و سرکوب دانشجويان نيز همراه با سرکوب فعالين سياسی و اجتماعی در ايران طی ٢ سال گذشته به شدت فزونی يافت. صدها دانشجوی ايرانی طی اين سالها در تلاش جهت به دست آوردن آزادی و برقراری دموکراسی در ايران، بازداشت و پس از تحمل مدت‌های مختلف حبس، آزاد شدند. اما با اين وجود هم‌اکنون بيش از ٨٠ دانشجو همچنان در زندان و حبس به سر می‌برند و هزاران دانشجو از تحصيل محروم، صدها نشريه و انجمن دانشجويی توقيف شدند. از سويی ديگر آقايان موسوی و کروبی، رهبران جنبش سبز به همراه همسرانشان زهرا رهنورد و فاطمه کروبی از چندی پيش بازداشت شدند و طی دو سال گذشته تحت انواع تهديدها و فشارها از سوی نيروهای خودکامه قرار گرفتند.»

ناصح فريدی همچنين گفت: «نامه به آقای بان کی مون تسليم دفتر ايشان شد و علاوه بر اين بعضی از فعالان سابق دانشجويی که در اين تجمع و تحصن شرکت داشتند، از جمله آقای پويان محموديان، با شرکت در نشست های جانبی اجلاس جهانی شورای حقوق بشر، گزارشی را از وضعيت فعالان دانشجويی در ايران و نقض حقوق ساير اقشار جامعه ارائه کردند.»

در بخشی از متن سخنرانی پويان محموديان، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، به ستاره دار شدن دانشجويان در ايران و محروميت آن ها از ادامه تحصيل اشاره شده و آمده است: «به عنوان مثال خود بنده در آزمون سراسری ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد با وجود دستيابی به رتبه ۶ در ميان ۸۰۰ متقاضی، از ادامه تحصيل من جلوگيری به عمل آمد. مقامات به من اطلاع داد که وزارت اطلاعات صلاحيت عمومی من را برای ورود به دانشگاه تاييد نمی کند چرا که با توجه به فعاليت هايی که بنده در دوره دانشجويی در مقطع ليسانس داشتم، وفاداری من به نظام توسط وزارت اطلاعات تأييد نشده است.»

محموديان در ادامه اين بخش از صحبت های خود خاطرنشان کرد: «حاکميت به منظور ايجاد جو رعب و وحشت و به سکوت کشاندن فعالان دانشجويی آن ها را مرتبا از حق تحصيل محروم می کند. در سال های اخير، به ويژه در طول دو سال گذشته، هزاران نفر از دانشجويان به طور موقت يا دائم از حق تحصيل محروم شده اند. به عنوان نمونه چند روز پيش اعلام شد در دانشگاه شيراز حدود ۲۰۰ دانشجو به علت برگزاری تجمعات اعتراضی درون دانشگاه هر کدام به يک تا چهار ترم محروميت موقت از تحصيل محکوم شده اند.»

اين فعال دانشجويی با اشاره به بازداشت های گسترده فعالان دانشجويی و صدور احکام طويل المدت حبس برای آن ها گفت: «تقريبا کليه تشکل های مستقل دانشجويی تعطيل شده است و صدها عضو اين تشکل ها بازداشت و تحت شکنجه و محروميت از تحصيل قرار گرفتند. ده ها نفر از اين دانشجويان به حبس های طويل المدت محکوم شده اند و در زندان به سر می برند. در حال حاضر حداقل ۷۰ نفر از فعالان دانشجويی در زندان هستند. که از آن جمله می توان به بهاره هدايت (نه سال و نيم حبس)، مجيد توکلی (هشت سال و نيم حبس)، ميلاد اسدی (۷ سال حبس)، ضيا نبوی (۱۰ سال حبس همراه با تبعيد)، مجيد دری (۶ سال حبس همراه با تبعيد)، علی مليحی (۴ سال حبس)، مهديه گلرو (دو سال و نيم حبس)، محمد پورعبدالله (۳ سال حبس) و.... اشاره کرد. در هفته گذشته و پس از برگزاری تجمعات اعتراضی جنبش سبز مجددا حداقل ۸۰ دانشجو در سراسر کشور دستگير شدند. تکان دهنده تر آن که سه دانشجو در اين تجمعات توسط نيروهای وابسته به حاکميت کشته شدند.»

به گزارش دانشجونيوز پويان محموديان همچنين با اشاره به بازداشت نيروهای اصلاح طلب و خصوصا ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و همسرانشان در طی دو سال اخير افزود: «فعاليت دو حزب اصلی اصلاح طلب در چند ماه گذشته غيرقانونی اعلام شد. نيروهای امنيتی ده ها نفر از فعالان سياسی اصلاح طلب را طی دو سال گذشته بازداشت کرده اند و تحت شکنجه از آن ها خواسته اند در دادگاه های نمايشی عليه خود و ديگران اعتراف کنند. در حال حاضر نيز دو تن از رهبران جنبش سبز، آقايان موسوی و کروبی به همراه همسرانشان تحت بازداشت خانگی بوده و از حقوق اساسی و انسانی خود محروم هستند. انتشار اغلب روزنامه های منتقد دولت آقای احمدی نژاد ممنوع اعلام شده است و بسياری از روزنامه نگاران بازداشت و برخی به حبس های طولانی محکوم شده اند.»

عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير در ادامه سخنان خود به بخشی از فشارها بر فعالان حقوق زنان اشاره و احکام زندان صادر شده برای برخی از اين فعالان را خطاب به حاضران در جلسه عنوان کرد: "نسرين ستوده ۱۱ سال حبس، بهاره هدايت ۹ سال حبس، شبنم مددزاده ۵ سال حبس، عاطفه نبوی ۴ سال حبس، کاوه کرمانشاهی ۵ سال حبس."

پويان محموديان در پايان به اعدام زندانيان سياسی کرد و همچنين نقض گسترده حقوق اقشار مختلف در ايران همچون فعالان کارگری، معلمان، اقليت های قومی و مذهبی اشاره کرد و گفت: "همان طور که مشاهده می کنيد وضعيت حقوق بشر در ايران نسبت به دو سال پيش به مراتب وخيم تر شده است. بنابراين ما، به عنوان بخشی از فعالان دانشجويی و مدنی ايران، از جامعه بين المللی تقاضا داريم نسبت به اين مسئله واکنش فوری نشان دهند و با اعمال فشار بر دولت ايران، آن را به مراعات و قبول مسئوليت در قبال کنوانسيون های بين المللی، مانند اعلاميه جهانی حقوق بشر، وادار کنند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016