جمعه 27 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرگ در زندان های ايران بايد مورد بررسی قرار گيرد، بيانيه سازمان عفو بين الملل در خصوص وقايع زندان قزل حصار، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - به دنبال وقايع خونين و کشته شدن تعدادی از زندانيان در زندان قزل حصار کرج، سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه‌ای خواستار بررسی علل مرگ زندانيان اين زندان شد.

حسبيا حاج صحرايی، معاون مدير کل سازمان عفو بين الملل در خاورميانه و شرق آفريقا در همين زمينه گفت: «ما می‌دانيم مقامات ايران در قتل و قانون شکنی لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند. اعدام صد نفر در سال گذشته، که عمدتا دارای جرائمی مانند مواد مخدر بوده‌اند، نشان دهنده ضرورت توقف اعدام‌ها در ايران است».

متن کامل بيانيه عفو بين الملل در پی می‌آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مرگ در زندان‌های ايران بايد مورد بررسی قرار گيرد

عفو بين الملل اعلام کرد، طبق گزارشات و پژوهش‌های به دست امده در طی هفته گذشته نزديک ۱۴ نفر در شلوغی‌های زندانی نزديک تهران کشته شده‌اند. اين حادثه به دليل پرجمعيت بودن زندان قزل حصار که در کرج واقع است، و در پی اعتراضات و درگيری‌های بين زندانبانان و زندانيان در شب سه شنبه اتفاق افتاد. رييس زندان اعلام کرد که تحقيقات قضايی در اين باره آغاز شده است.

معاون مدير کل سازمان عفو بين الملل در خاورميانه و شرق افريقا، حسيبا حاج صحرايی، اعلام کرد: «چنين تلفات بالايی بسيار نگران کننده است. مقامات زندان برای حفظ نظم و حفاظت از جان زندانيان مسئول هستند و در اين راه بايد خويشتن‌دار باشند.»

«بر اساس استاندارد بين المللی حقوق بشر، بايد بصورت شفاف و مستقل مرگ اين افراد بررسی و اعلام شود. اين استاندارد، حداقلی برای چگونگی برخورد با زندانيان و حمايت از آن‌ها تعيين کرده است.»

«متاسفانه قوه قضاييه ايران به طور معمول قادر به انجام تحقيقات در اين رابطه نيست، بنابراين ما بار ديگر از جامعه بين الملل درخواست خود را برای رسيدگی به مقوله حقوق بشر و اعزام گزارش‌گرانی برای نظارت بر آن به ايران، ارائه کرده‌ايم.» يکی از مقامات زندان گفت شورش زندانيان، توسط زندانيان محکوم به مرگ، قاچاقچيان مواد مخدر و ساير مجرمين صورت گرفت که در ‌‌نهايت آن‌ها با ايجاد آتش سوزی، اقدامات مخرب ديگر و حمله به نگهبانان زندان در تلاش برای فرار از زندان بوده‌اند.

اين در حالی است که گروه‌های فعال حقوق بشر، در گزارشی به سازمان عفو بين الملل اعلام کرند زندانيان معترض، دارای شرايط بسيار نامناسبی بوده، و نيز برخی از آنان در حال جابجايی به مکانی ديگر برای اعدام بوده‌اند.

بر اساس گزارش يکی از فعالان حقوق بشر خارج از ايران؛ وی با يکی از زندانيان بخش ۲ تا ساعات اوليه روز چهارشنبه در تماس بوده، که از آن به بعد خطوط تلفن قطع گرديده است. همين گزارش حاکی است که «زندانيان بخش ۲ و ۳ زندان را در اختيار گرقته‌اند»

زندانی مذکور اعلام کرد «نگهبانان مسلح در پشت بام زندان و هم چنين در خارج از در‌های بند‌های زندان مستقر شده بودند، در اين حال زندانيان تلاش می‌گردند تخت‌های خود را مانند سپری در برابر تيراندازی نگهبانان قراردهند.» شاهد مورد نظر اعلام کرد ماموران به سوی همه شليک می‌کردند.

گزارشات رسيده حاکی از آن است که دست کم شش نفر به ضرب گلوله کشته و بيش از صد نفر زخمی شده‌اند، که برخی از آنان در راه رسيدن به مراکز درمانی جان باختند.

بنا به گزارش‌های روز چهارشنبه تلويزيون دولتی ايران، دست کم ۱۴ نفر کشته شده و آمار زخمی‌ها را ۳۳ نفر اعلام کرده بودند. در ميان اسامی کشته شدگان، نام چند نفر از نگهبانان زندان نيز به چشم می‌خورد.

حسيبا حاج صحرايی اضافه کرد: «ما می‌دانيم مقامات ايران در قتل و قانون شکنی لحظه‌ای درنگ نمی‌کنند. اعدام صد نفر در سال گذشته، که عمدتا دارای جرائمی مانند مواد مخدر بوده‌اند، نشان دهنده ضرورت توقف اعدام‌ها در ايران است.»

بيست و ششم اسفند ۱۳۸۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016