یکشنبه 14 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ايران منتشر شد، تفصيل - تحليل - آمار بيش از شش ميليون مورد نقض حقوق بشر، هرانا

گزارشات سالانه از نقض حقوق بشر در ايران فرصتی برای يادآوری وضعيت نگران کننده حقوق بشر در ايران است، همينطور يادمانی برای قربانيان نقض اين حقوق. لازمه تهيه اين گزارشات دسترسی مدافعان حقوق بشر به منابع يا مستندات است.

به دليل عدم اجازه دولت ايران به مدافعان حقوق بشر جهت فعاليت به خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همينطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسميت نشناختن حوزه مستقل اجتماعی از سوی دولت ايران، در حال حاضر امر گزارشگری امری دشوار و خطير در ايران محسوب می‌شود

به طوری که برخلاف تمام معاهدات و مقاوله نامه‌های حقوق شهروندی و همينطور اعلاميه سازمان ملل متحد در رابطه با حمايت از مدافعان حقوق بشر، در ايران امروز، گزارشگر نقض حقوق بشر بايد خطرات فعاليت خود از جانب حکومت را بشناسد و برای آن آماده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در چنين شرايطی بديهی است مدافعان حقوق بشر عليرغم دشواری بسيار تنها می‌توانند حجم بسيار اندکی از نقض حقوق بشر در ايران را که در نوع خود يکی از رکوردداران محکوميت از سوی جامعه بين الملل است؛ رصد کرده و يا امکان تحقيق و مستند کردن در رابطه با گزارشات را بيابند. با اين حال و با تمام دشواريهای مورد اشاره مدافعان حقوق بشر از پای ننشسته‌اند و همواره برای بالابردن توان ديده بانی خود کوشيده‌اند. اين مسئله در حدی است که سازمان ملل متحد با اطلاع از محدوديتهای مدافعان حقوق بشر در ايران، دولت ايران را با استناد به گزارشات مدافعان ايرانی حقوق بشر محکوم کرده و طی ماه جاری درخواست اعزام گزارشگر ويژه به ايران برای بررسی وضعيت حقوق بشر را تاييد کرده است.

آنچه که در پی خواهد آمد بخش کوچکی از نقض گسترده و سيستماتيک حقوق بشر از سوی دولت ايران در طی يکسال گذشته است که توسط گروه‌ها و مدافعان حقوق بشر و ساير منابع موثق منتشر و به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران گردآوری و تجزيه و تحليل شده است.

اين گزارشات با جمعاً ۱۰۶۱ صفحه آمار، نمودار و تفصيل در دسته بندی‌های مختلف استخراج شده از مجموع کمتر از پنج هزار مورد گزارش و حاصل ماه‌ها تلاش شبانه روزی بخشهای مختلف مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با برآورد حداکثر ۱ تا ۳ درصد خطا است. از اين رو می‌توان عنوان کرد که اين گزارشات به لحاظ جامعيت، مستند بودن و معتبر بودن در نوع خود کم سابقه است.

[برای دسترسی به مجموعه گزارش‌ها اين‌جا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016