جمعه 19 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين‌الملل خواستار آزادی حشمت طبرزدی شد، کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی

کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی: در پی تائيد حکم سنگين هشت سال زندان مهندس حشمت الله طبرزدی دبيرکل جبهه دمکراتيک ايران در دادگاه تجديدنظر، سازمان عفو بين‌الملل با انتشار مطلبی خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط آقای طبرزدی شد و به مقامات جمهوری اسلامی يادآوری کرد که به عنوان عضوی از ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی، دولت اين کشور موظف به حمايت از حقوق مربوط به آزادی بيان و تشکل می‌باشد.

به گزارش کميته دانشجويی دفاع از زندانيان سياسی، در مطلبی که سازمان عفو بين‌الملل روز گذشته و برای اقدام فوری منتشر کرده است آمده است: اين سازمان با ابراز نگرانی از وضعيت بد نگهداری مهندس طبرزدی، خواستار برخورد با عوامل ضرب و شتم و تهديد آقای طبرزدی در ايام بازداشت خود شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حشمت الله (حشمت) طبرزدی ۵۳ ساله، روزنامه نگار و دبيرکل جبهه دمکراتيک ايران، يکی از احزاب مخالف در ايران می‌باشد که درخواست تجديدنظرش برای لغو حکم ۹ سال زندانش ناموفق بود. آقای طبرزدی در ششم دی ماه ۱۳۸۸ در خانه‌اش در تهران توسط چهار تن که مدعی بودند از طرف دفتر دادستان می‌باشند و با يک حکم نامعتبر بازداشت شد. وی پس از بازداشت، و پيش از انتقال به زندان شهيد کچويی کرج در ارديبهشت ۱۳۸۹، در زندان اوين تهران نگهداری می‌شد. وی سپس در دوازدهم خردادماه همان سال به زندان رجايی شهر که معروف به شرايط بد نگهداری می‌باشد منتقل گرديد. وی در جلسه محاکمه‌اش گفت که «در طول دوران بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهديد به تجاوز شده و شديداً برای اعتراف به دريافت پول از بيگانگان تحت فشار قرار داشته است.»

به باور اين سازمان «آقای طبرزدی زندانی عقيدتی‌ای است که تنها به خاطر فعاليت‌های مسالمت آميزش برای آزادی بيان زندانی می‌باشد و می‌بايستی فوری و بدون هيچ قيد و شرطی آزاد شود.»

محمد، پسر آقای طبرزدی همچنين در خصوص وضعيت زندان محل نگهداری پدرش گفته بود: «بندی که پدرم [در آن] است پنجره‌اش شيشه ندارد و آن‌ها در هوای سرد زمستان روز و شب در آن بند به سر می‌بردند. به بيماری‌های زندانيان رسيدگی نمی‌شود... غذای زندان سالم نيست... و همه اين‌ها در وضعيت جسمی‌شان تأثير گذار است. هر چقدر هم آن‌ها روحيه‌شان را حفظ کنند باز هم اين شرايط سخت آن‌ها را به مرور ضعيف می‌کند.»

حشمت الله طبرزدی سخنگوی «شورای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در ايران»، نخست در مهرماه سال گذشته به اتهام «فعاليت تبليغی عليه نظام، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم عليه امنيت کشور، توهين به رهبر جمهوری اسلامی، توهين به رياست جمهوری و اخلال در نظم عمومی» به ۹ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. در دادگاه تجديدنظر و پس از برائت از اتهام «اخلال در نظم عمومی» و «فعاليت تبليغی عليه نظام» اين حکم به ۸ سال زندان کاهش يافته و محکوميت شلاق لغو گرديد. همچنين وی به مدت ۱۰ سال از شرکت در هرگونه فعاليت اجتماعی محروم است که مربوط به محکوميت پيشين آقای طبرزدی می‌باشد.

اين سازمان از همگان خواست تا با ارسال نامه به دفاتر رئيس دادگستری استان تهران، رئيس قوه قضائيه جمهوری اسلامی، دبير ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی و همچنين نمايندگی‌های ديپلماتيک ايران در خارج از کشور موارد زير را يادآور شوند:

فراخواندن مقامات جمهوری اسلامی به آزادی فوری و بدون قيد و شرط حشمت الله طبرزدی.

فراخواندن مقامات جمهوری اسلامی به تحقيق در مورد گزارش‌های ضرب و شتم و تهديد آقای طبرزدی و سپردن مسئول اين برخوردها به چنگال عدالت.

ابراز نگرانی نسبت به گزارش های دريافتی در مورد وضعيت بد نگهداری آقای طبرزدی که می‌بايستی مطابق با استانداردهای بين‌المللی، به عنوان حداقل قوانين استاندارد برای رفتار با زندانيان باشد.

يادآوری اين نکته به مقامات جمهوری اسلامی، که به عنوان عضوی از ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی، دولت اين کشور موظف به حمايت از حقوق مربوط به آزادی بيان و تشکل می‌باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016