یکشنبه 21 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراق تنها کشته شدن سه نفر را در حمله به اردوگاه اشرف تایید کرد، مجاهدین می گویند آمار کشته ها به ۳۳ رسیده است

به گزارش بی بی سی، علی غیدان، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق، کشته شدن سه نفر از ساکنان اردوگاه اشرف در درگیری روز جمعه بین نیروهای نظامی عراق و ساکنان این اردوگاه را تایید کرد و گفت درگیری ها با تحریک ساکنان قرارگاه اشرف آغاز شده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که آقای غیدان روز شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۹ (۹ آوریل ۲۰۱۱) چند خبرنگار را برای بازدید از اردوگاه اشرف به این منطقه دعوت کرد و به آنها گفت درگیری ها زمانی آغاز شد که نیروهای عراقی قصد داشتند بخشی از زمین های اردوگاه اشرف را که متعلق به کشاورزان منطقه بود، به صاحبانش بازگردانند.

بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق با کشته شدن یکی دیگر از مجروحان حادثه به خاطر عدم رسیدگیهای ضروری و فقدان امکانات پزشکی، شمار کشته شدگان اینک به ۳۳ تن رسیده که ۸ زن در میان آنها هستند.

مجاهدین همچنین می گویند که در جریان حمله به اشرف، بیش از ۳۰۰ تن از مجروح شدند که برخی از آنان به خصوص با توجه به کمبودهای جدی ناشی از محاصره دو ساله پزشکی علیه این اردوگاه، در شرایط وخیمی به سر می برند. شماری از این مجروحان روز گذشته به شهادت رسیدند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز به نقل از کارکنان بیمارستان های منطقه (که نخواسته اند نامشان فاش شود) گزارش کرده که ۱۲ نفر در درگیری های روز جمعه کشته شده اند.

به گزارش رویترز، خبرنگاران در یک اتوبوس از بخش هایی از اردوگاه اشرف که از کنترل سازمان مجاهدین خلق خارج شده عبور کردند و نیروهای عراقی اجازه صحبت کردن خبرنگاران با ساکنان اردوگاه را نمی دادند.

اما به نوشته خبرنگار رویترز، در بخشی از مسیر تعدادی از ساکنان اردوگاه که پشت موانع آهنی متوقف شده بودند، خود را به کنار اتوبوس رساندند و با فریاد "قاتل، قاتل" و "خائن، خائن" از خبرنگاران می خواستند به حرفهایشان گوش دهند.

روی یکی از کاغذهایی که در دست یکی از این ساکنان بود، به زبان انگلیسی نوشته شده بود: "همین جا توقف کنید و بگذارید ما جنایت های آنها را برایتان بازگو کنیم".

محمد العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق نیز که همراه خبرنگاران بود گفت: "نیروهای ما بدون قصد درگیری به اینجا آمده بودند. اما آنها تهدید شدند، تحریک شدند و بهشان توهین شد."

ژنرال غیدان گفت در این درگیری ها سه نفر از ساکنان اردوگاه اشرف که خود را جلوی خودروهای زرهی ارتش انداخته بودند، کشته شدند. او به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آمریکا: بغداد اجازه کمک انساندوستانه به اردوگاه اشرف را نمی‌دهد

یک سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا روز یک‌شنبه گفت که بغداد درخواست ارتش آمریکا برای رساندن کمک‌های پزشکی به مجروحان حمله به اردوگاه اشرف را رد کرده‌است.

به گزارش عفو بین‌الملل و خبرگزاری‌های بین‌المللی، نیروهای امنیتی عراق بامداد جمعه با نفربرهای خود وارد اردوگاه اشرف که محل سکونت حدود سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق است شده و به سوی کسانی که در برابر آنها مقاومت می‌کردند شلیک کرده‌اند که بر اثر آن تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ بَری جانسون، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق گفت که ارتش آمریکا از دولت عراق خواسته‌است تا اجازه دهد این ارتش به ساکنان اردوگاه اشرف، واقع در شمال بغداد، کمک‌های انساندوستانه پزشکی ارسال کند اما دولت عراق این درخواست را رد کرده‌است.

منابع امنیتی عراق تلفات حمله به این اردوگاه را «سه تن» اعلام کرده‌اند اما «شورای ملی مقاومت ایران» در اطلاعیه‌ای شمار کشته‌شدگان این حمله را ۳۳ تن و شمار زخمی‌ها را بیش از ۳۰۰ تن اعلام کرده‌است.

سازمان مجاهدین خلق روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به کمبودهای جدی که در اثر دو سال تحریم پزشکی اردوگاه اشرف پدید آمده، زخمیان هم‌اینک در شرایط وخیمی به‌سر می‌برند و تعدادی از آنها پس حمله دیشب فوت کرده‌اند.»


اتحادیه اروپا خواستار اعزام بازرسان بین‌المللی به اردوگاه اشرف شد

به گزارش رادیو فردا به دنبال درگیری‌های روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف و انتشار گزارش‌هایی در باره کشته شدن شماری از اعضای مجاهدین خلق در این درگیری‌ها، اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است، با اعزام بازرسان بین‌المللی به این اردوگاه موافقت کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به درگیری‌های روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، خواستار خویشتنداری دو طرف و تلاش برای یافتن «راه‌حلی مسالمت‌آمیز و پایدار» برای این مساله شده است.

در جریان درگیری‌هایی که بامداد روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف روی داد، شماری از ساکنان این اردوگاه کشته و عده‌ای نیز زخمی شدند.

در حالی که منابع امنیتی در عراق اعلام کرده‌اند، تنها سه تن از اعضای مجاهدین خلق در این درگیری‌ها کشته شده‌اند، سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده است، ۲۵ تن از اعضای این گروه از جمله شش زن در حمله سربازان عراقی کشته شده‌اند.

در این میان کاترین اشتون در بیانیه خود با اشاره به رویدادهای روز جمعه در اردوگاه اشرف آورده است: «اتحادیه اروپا همواره از دولت عراق خواسته است،‌ از به کارگیری خشونت پرهیز کرده و به حقوق انسانی ساکنان اردوگاه اشرف احترام بگذارد.»

گفتنی است، پیشتر نیز سازمان عفو بین‌الملل، از دولت عراق خواسته بود، درباره درگیری‌های روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، «بی‌درنگ» تحقیقات مستقلی انجام دهد.

در این میان در حالی که ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به «حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف»‌ ابراز نگرانی کرده است، حامد البیاتی، نماینده دایم عراق در سازمان ملل متحد اعلام کرده است، کشورش اعضای سازمان مجاهدین خلق را به ایران تحویل نخواهد داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016