جمعه 26 فروردین 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کسری صدها ميلياردتومانی بودجه وزارت بهداشت، خبرآنلاين

جامعه > سلامت - در سال گذشته دولت اعلام کرد که وزارت بهداشت ۸۰۰ ميليارد تومان کسری بودجه دارد ولی وزارت بهداشت اعلام کرد که حدود ۲ هزار ميليارد تومان کسری دارد و سال را با همين کسری به پايان رساند.

وزارت بهداشت کسر بودجه دارد. وزارت بهداشت زياد هم کسر بودجه دارد. اين را ديگر تمام مسئولان وزارت بهداشت می‌گويند و اصرار دارند که حرفشان شنيده شود. از ماه‌های پايانی و زمانی که لايحه بودجه سال ۹۰ از سوی دولت به مجلس داده شد تا به حال يکی از حوزه‌هايی که در مورد بودجه‌اش سر و صدا راه افتاده، سلامت و متولی آن در کشور يعنی وزارت بهداشت است.

اولين اظهارنظر در اين مورد به مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت تعلق دارد که بعد از تنظيم و تقديم لايحه بودجه از سوی دولت، گفت که « ميزان بودجه برای وزارت بهداشت و فعاليت‌هايی که در اين حوزه بايد به ثمر برسد، بسيار اندک است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از آن زمان تا به حال مسئولان زيادی در مورد کسری بودجه وزارت بهداشت سخن گفته‌اند اما هنوز هم در مورد رقم اين کسری در ميان آن‌ها اختلاف وجود دارد. وزير بهداشت کسری اين وزارتخانه را ۱۹۲۶ ميليارد تومان برآورد کرده است و اين در حالی است که در ميان معاونان او در اين مورد اختلاف نظر وجود دارد و همين باعث شده تا نمايندگان عضو کميسيون بهداشت مجلس هم در اين مورد به تشکيک بيفتند.

اين اختلاف‌ها از زمانی به وجود آمد که در سال گذشته دولت اعلام کرد که وزارت بهداشت ۸۰۰ ميليارد تومان کسری بودجه دارد ولی وزارت بهداشت اعلام کرد که حدود ۲ هزار ميليارد تومان کسری دارد و سال را با همين کسری به پايان رساند. بعد از آن بود که حسن امامی رضوی، معاون وزير بهداشت در گفتگو با خبرآنلاين اعلام کرد که « وزارت بهداشت ۴۰۰ ميليارد تومان کسر بودجه دارد ولی بايد ۴ برابر حقوق پزشکان خود را افزايش دهد و ۲۳ هزار پرستار جديد در سال آينده استخدام کند.»

اما با اينکه اعلام شده بود که مسئولان معاونت نظارت راهبردی رياست جمهوری با جبران ۱۲۰۰ ميليارد تومان اين کسری موافقت کرده‌اند و قرار شده است که وزارت بهداشت بقيه کسری را با تدبيرهای مديريتی جبران کند، هنوز هم از اين وزارتخانه خبر از نارضايتی مسئولان از بودجه اين وزارتخانه می‌رسد.

بسياری از کارشناسان سلام معتقدند که اين کسری بودجه‌ها در حالی که مردم با همين شرايط هم بار سنگينی از هزينه های سلامت را به دوش می کشند، فقط و فقط به ضرر مردم است. سال هم گذشته که دولت نپذيرفت سرانه سلامت ۱۴ هزار تومان باشد، مسوولان سازمان نظام پزشکی و حتی بسياری از اعضای کميسيون بهداشت و درمان مجلس نسبت به فقيرتر شدن مردم با سرانه هفت هزار تومانی مدنظر دولت تاکيد می‌کردند.

حسين‌علی شهرياری در اين مورد به فارس گفته است: « متأسفانه بسياری از اين کسری‌ها تأمين نشده است به طوری که به عنوان مثال قرار بود ۱۰۰ ميليارد تومان برای ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم در نظر گرفته شود که در بودجه هم ديده شده بود اما فکر نمی‌کنم حتی ۲۰ ميليارد تومان هم اختصاص يافته باشد.» اوا ادامه داده: « در رابطه با يارانه دارو در برخی قسمت‌ها بودجه‌های پيش‌بينی شده پرداخت نشده چرا که متأسفانه سلامت در اولويت دولتمردان قرار ندارد.»

اما در مقابل عضو ديگر کميسيون بهداشت مجلس شورای اسلايم در اين مورد به خبرآنلاين می‌گويد: « کميسيون بهداشت و درمان مجلس امسال بر خلاف سال‌های گذشته هيچ گزارش رسمی از کسری بودجه وزارت بهداشت دريافت نکرد و هيچ گزارش رسمی مبنی بر کسری بودجه وزارت بهداشت در سال ۸۹ وجود ندارد.» او ادامه می‌دهد: « ما در مجلس اين طور تلقی می‌کنيم که وزارت بهداشت در سال ۸۹ کسری بودجه نداشته است و نيازی به ارائه متمم بودجه نداشته است البته در سال ۸۸ مجلس از طريق تصويب متمم بودجه بودجه وزارت بهداشت را ۳۷ درصد افزايش داد که کمک بزرگی بود. البته اميدواريم که اداره وزارت بهداشت در سال ۸۹ بدون کسری و تصويب متمم بودجه منجر به حذف برخی وظايف نشده باشد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016