سه شنبه 6 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اهرم جديد فشار بر زندانيان سياسی و عقيدتی: ‌انتقال به زندان مخوف قزل حصار کرج، کمپين بين المللی حقوق بشر

برخی منابع موثق نزديک به زندانيان عقيدتی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفتند که طی ماه های گذشته چندين زندانی عقيدتی-سياسی به زندان قزلحصار کرج منتقل شده اند و در شرايط بسيار ناگواری در اين زندان نگهداری می شوند درحالی که برخی از اين زندانيان در بازداشت موقت هستند و هنوز حکم قطعی دريافت نکرده اند. زندان قزلحصار، زندانی است که در آن متهمان يا مجرمان با جرائم غيرسياسی و عمدتا افراد مرتبط با پرونده های موادمخدری و حتی شرارت در آن نگهداری می شوند. يک منبع موثق به کمپين گفت که با توجه به نوع زندانيانی که در اين زندان نگهداری ميشوند جان محمد پور عبدالله و چند زندانی سياسی ديگر در اين زندان در خطر ميباشد.

يک منبع موثق از داخل زندان قزلحصار به کمپين گفته است که در روزهای گذشته يک زندانی سياسی به نام امير لطيفی در اين زندان با چاقو مورد حمله يک زندانی ديگر قرار گرفته و به شدت مضروب شده و به بهداری زندان منتقل شده است. انتقال زندانيان سياسی به زندان هايی از اين دست، از منظر فعالان حقوق بشر اهرمی برای فشار هر چه بيشتر بر زندانيان عقيدتی به شمار می رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته منابع ياد شدهمحمد پورعبدالله فعال دانشجويی طيف چپ و حدود ۱۰ زندانی سياسی ديگر به زندان قزلحصار کرج منتقل شده اند. زندان قزلحصار هم اکنون دهها هزار زندانی را در خود جای داده است و به لحاظ بهداشتی، امنيت زندانيان و ديگر استانداردهای لازم برای نگهداری زندانيان در وضعيت اسف باری قرار دارد. اين درحالی است که طبق آيين نامه سازمان زندان های ايران، زندانيان سياسی از زندانيان عادی بايد تفکيک شوند و نگهداری زندانيان سياسی در بند مجرمين عادی خلاف ميباشد.

تا کنون گزارش های غير رسمی از اعدام های گسترده ، دسته جمعی و پنهانی دهها زندانی مربوط به مواد مخدر در زندان قزلحصار کرج منتشر شده است.
همچنين موارد متعدد تجاوز و قتل زندانيان توسط ديگر زندانيان در اين زندان به ثبت رسيده است. رئيس سازمان زندان های ايران گفته است که در اين زندان بيش از سه برابر ظرفيت زندانی نگهداری ميشود.

بنا به گفته برخی از زندانيان اين زندان تنها حدود پنج هزار زندانی محکوم به اعدام در زندان قزلحصار کرج نگهداری می شوند. در اقدامی خلاف قوانين داخلی ايران انتقال تعدادی از زندانيان سياسی به اين زندان در حالی صورت گرفته است که هيچ حکمی دريافت نکرده اند و در بازداشت موقت به سر ميبرند.

در روز ۲۴ اسفند ماه سال گذشته و در پی درگيری های صورت گرفته در اين زندان دهها زندانی با ضرب گلوله مستقيم گارد ويژه زندان کشته شدند. آمار رسمی سازمان زندان ها تعداد زندانيان کشته شده در اين درگيری را تنها ۱۴ نفر اعلام کرده است. اين در حاليست که منابع موثق در گفتگو با کمپين از کشته شدن دهها زندانی در اين زندان در اين تاريخ خبر داده اند.

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ضمن درخواست برای تحقيق مستقل در ارتباط با درگيری روز ۲۴ اسفند در اين زندان و شفافيت و اطلاع رسانی دقيق در خصوص تعداد و نحوه وچرايی اعدام های خودسرانه و مخفيانه دهها زندانی مربوط به جرايم مواد مخدر در اين زندان، خواستار رسيدگی فوری به شرايط اسفبار همه زندانيان و به ويژه زندانيان سياسی در زندان قزلحصار کرج ميباشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016