چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

یافته های بی بی سی از مذاکرات اخیر رهبران پاکستان و افغانستان

بی بی سی دریافته است که دولت پاکستان مخالف ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان است.

به دنبال سفر اخیر یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان به کابل، آقای کرزی گفت صریح ترین گفت و گو را با آقای گیلانی داشته است اما آقای کرزی توضیح نداد که محور اصلی این گفت و گو های صریح چه بوده است.

یک منبع آگاه در دولت افغانستان که نخواست نامش فاش شود به بی بی سی گفت که طرح مطالبات مشخص آقای گیلانی در دیدار اخیرش با حامد کرزی را تایید می کند.

به گفته این مقام افغان، آقای گیلانی گفته است در صورت برآورده شدن خواسته های پاکستان، این کشور برای مهارکردن گروه طالبان تلاش خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پاکستان باید متحد منطقه ای افغانستان باشد، از دیگر خواسته های مقام های پاکستانی است که در مذاکرات اخیر آقای کرزی و یوسف رضا گیلانی در کابل مطرح شده است.

استدلال پاکستان این است که آمریکا دیگر توان حضور موثر و مفید در منطقه را ندارد و اتکای بیش از حد افغانستان به آمریکا، سبب خواهد شد تا افغانستان همکاری کشورهای همسایه خود را از دست دهد.

نخست وزیر پاکستان همچنین پیشنهاد کرده است که افغانستان و پاکستان باید همکاری های استراتژیک در عرصه نظامی داشته باشند.

اینها مواردی است که این مقام دولتی افغانستان آنرا تائید کرده است.

اما یک منبع آگاه دیگر افزون بر این موارد به بی بی سی گفت که پاکستان خواستار نقش کلیدی تری اقتصادی در افغانستان نیز هست و نخست وزیر پاکستان از آقای کرزی خواسته است که باید به شرکت های پاکستانی در استخراج معادن افغانستان اولویت داده شود.

این منبع همچنین تاکید کرد که پاکستان به شدت مایل است آمریکا و هند از روند مذاکرات کنونی با طالبان کنار گذاشته شوند.

اما سکوت مقام های پاکستان و افغانستان در مورد گفت و گو های اخیرشان، گمانی زنی در سطوح مختلف از گروه های سیاسی تا رسانه های داخلی و خارجی را به دنبال داشته است.

برخی از منابع و رسانه ها گفته که در این دیدار پاکستان همچنین خواستار نقش کلیدی و مستحکم پشتونهای افغانستان در نهادی های امنیتی شده است و همچنین آقای گیلانی تاکید کرده است که وضعیت کنونی ناشی از دخالت های آمریکا و هند در امور افغانستان است.

یوسف رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان در شانزدهم آوریل به کابل سفر کرد و پس از دیدار با حامد کرزی هردو رهبر در کنفرانس خبری اعلام کردند که افغانستان و پاکستان کمیسیون مشترک صلح تشکیل می دهد.

آقای کرزی در این کنفرانس خبری گفت این نخستین باری بوده است که گفت و گو هایی چنین صریح با مقام های پاکستانی داشته است.

با توجه به روابط نزدیک و دیرینه پاکستان و آمریکا، بعید به نظر می رسید که پاکستان با نقش آمریکا در روند کنونی مسایل افغانستان و همچنین ایجاد پایگاه های دائمی این کشور در افغانستان مخالفت کند.

اما تائید مقام های افغانستان از مخالفت پاکستان با پایگاه های دائمی آمریکا در افغانستان و همچنین نقش آمریکا در روند مذاکرات صلح، ظاهرا نشان می دهد که آمریکا و پاکستان در مورد نقش و جایگاه پاکستان در منطقه دیدگاه واحدی ندارند.

پاکستان دومین کشوری است که با ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در منطقه مخالفت می کند، پیش از این جمهوری اسلامی ایران نیز رسما با ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در افغانستان مخالف کرده است.

تلویزیون فارسی بی بی سی در برنامه(٢٦ آوریل) طرح مطالبات پاکستان و پاسخ احتمالی افغانستان به آن را در گفت و گو با کارشناسان بررسی می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016