شنبه 10 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رضا خندان: به همسرم (نسرين ستوده) گفتند تا مصاحبه نکند از اينجا بيرون نمی رود، کمپين بين المللی حقوق بشر

رضا خندان، همسر نسرين ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر زندانی در گفت وگو با کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که همسرش از وضعيت نامناسبی در زندان برخوردار است و قراراست به زودی دست به اعتصاب غذا بزند. او همچنين به کمپين گفت که ماموران امنيتی به صورت شفاف به همسرش گفته اند که تا اعتراف نکند نمی تواند زندان را ترک کند. خانم ستوده بارها از انجام چنين کاری سرباز زده است. مقامات امنيتی هشت ماه است که از فرستادن خانم ستوده به بند عمومی خودداری کرده اند.

آقای خندان در خصوص خبر اعتصاب غذای مجدد نسرين ستوده به کمپين گفت: «خانم ستوده در اولين ديدار ما در سال جديد گفتند به علت وضعيت نامناسب شان قصد اعتصاب دارند که من با ايشان حرف زدم و منصرف شان کردم اما گفتند اگر وضعيت تا خرداد ادامه پيدا کند دست به اعتصاب غذای دوباره می زنند که اميدوارم واقعا اين اتفاق نيفتد.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رضا خندان با اظهار اينکه به دفعات همسرش تحت فشار برای مصاحبه و اعتراف به کارهای که انجام نداده، بوده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: «خانم ستوده از همان روزهای اول بازداشتش به نحوی می گفت که طی فشار برای اعتراف است اما دقيقا فکر می کنم حوالی دی و بهمن ماه بود که بازجويانش خيلی روشن و شفاف به او گفته بودند تا مصاحبه نکند از اينجا بيرون نمی رود، خانم من هم خيلی روشن گفته بود که اين کار را نمی کند.»

رضا خندان ادامه داد: « اما من نمی دانم چرا آنها اين حرف را زده بودند چون خانم من اساسا به هيچ سختی تن نمی دهد، صد سال هم آنجا نگهش دارند اين کار را نمی کند . نه تنها تن نمی دهد بلکه اصلا روی موضوعی مثل مصاحبه فکر هم نمی کند. قبل بازداشتش می توانست خيلی کارهای ساده تری از اينها بکند که اصلا بازداشت نشود.»

رضا خندان به نوبت دوم فشار به خانم ستوده برای انجام مصاحبه هم گفت:« دوباره شب عيد صحبت های در اين مورد کرده بودند و وقتی ديده بودند نتيجه نمی گيرند به همسرم گفته بودند بی خيال شويد، اين موضوع جدی نيست، فقط در حد همکاری است که ايشان هم جوابشان همان بوده که برای مصاحبه گفته بودند. اما معمولا اين مسئله از زندانيان دور نمی شود حتی يکساعت قبل از آزاديش شايد ازش بخواهند که چنين کاری بکند.»

همسر نسرين ستوده با اشاره به اينکه مصاحبه ای که ماموران می خواهند اسمش اعتراف نيست گفت: « واقعا دو هزار سال هم نگهش دارند و تحت فشار جسمی و روحی او را قراربدهند باز هم چنين کاری نمی کند. نمی خواهم بگويم کار همسر من درست است ، فقط می گويم او روحيه اين کار را ندارد. شايد در آينده هم دوباره برای مصاحبه به او فشار بياورند اما من مطمئنم که جوابش نه خواهد بود. اعتراف زمانی معنی می دهد که فردی کار مجرمانه ای انجام داده باشد و حالا اعتراف کند اما اينها می خواهند کاری که انجام نداده گردن بگيرد و از آنها بگويد، اين که اعتراف نمی شود.»

رضا خندان در خصوص اينکه آيا نسرين ستوده تحت آزار جسمی هم بوده است، گفت: « به من هيچ وقت در اين مورد چيزی نگفتند. به نظرم بدترين شکنجه او نديد ن بچه هايش باشد. اوايل بازداشت همسرم يکی از دوستان همسرم به ديدنمان آمد، او می گفت سال ها پيش که مجرد بوده بازداشت می شود و حکم هشت سال زندان را می گيرد اما آن موقع عين خيالش هم نبوده اما چند سال پيش با وجود دو بچه وقتی برای ۲۰ روز بازداشت می شود حس می کرده راضی است دنيا را از او بگيرند اما بتواند يک لحظه بچه هايش را در آغوش بگيرد. الان هشت ماه است که همسر من منتظر چنين لحظه ای است، تصور کنيد که چه فشار روحی است. حتی يکبار هم نشده که بدون حضور مامور بچه هايش را بغل کند.»

رضا خندان گفت: « بچه ها در ملاقات های هفت، هشت دقيقه ای يکبار هم نشده که مادرشان را بدون حضور مامور ببينند. من نمی دانم اسمش چيست، اسمش را نمی گويم شکنجه يا فشار است اسمش را ديگران بگويند. شايد مادری حاضر باشد کتک بخورد اما بتواند بچه هايش را در فضای راحت و بدون مامور ببيند، جيب هايش را نگردند و از آن شکلات وکليپس دخترش را درنياورند. چيز وحشتناک تری از اين برای مادر وجود ندارد. »


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016