سه شنبه 13 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير بهداشت:‌ رهايی بيماران در تهران واقعيت نداشت، ايسنا

- وزارت بهداشت شاکی خصوصی است


وزير بهداشت از تکميل شبکه خانه‌های بهداشت روستايی کشور تا تير ماه خبر داد و گفت: يکپارچگی بيمه پايه درمان برای ما جزو موارد مهم و اساسی است. بسياری از دانشگاه‌ها و جلب مشارکت دراستانداری‌ها درشرف تکميل شبکه‌های بهداشتی خود هستند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، دکتر مرضيه وحيد دستجردی در شصت و سومين اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور با اشاره به بودجه سلامت در سال ۹۰، گفت: اکنون در ايام تصويب بودجه در مجلس قرار داريم، خوشبختانه خبرهای خوبی در اين زمينه برای نظام سلامت کشور وجود دارد. وزارت بهداشت امسال برنامه‌های مهمی دارد که تخصيص اعتبارات لازم برای ارتقای ماموريت‌های اين وزارتخانه بسيار کارساز و موثر هستند.

وی با اشاره به مصوبات اخير مجلس ادامه داد: بودجه امسال کشور در دو سقف در نظر گرفته شده است. يک سقف ۸۰ ميلياردی و يک سقف ۵/۱۰ ميلياردی که در هر دو سقف نمايندگان مجلس برای نظام سلامت برنامه‌ريزی کرده‌اند. طبق آخرين مصوبه مجلس بايد ۵/۱ دلار به قيمت هر بشکه نفت اضافه شود که حدود يک‌هزار و ۴۰ ميليارد تومان را به سلامت اختصاص داده‌اند. به اين ترتيب، ۵/۱۴ درصد به حوزه نفت، ۲۰ درصد به صندوق ذخيره ارزی و ۶۰ درصد باقيمانده به حوزه سلامت اختصاص می‌يابد که بايد از تلاش‌های کميسيون بهداشت و درمان مجلس و نمايندگان تقدير و تشکر کرد.

وزير بهداشت گفت: بحث هدفمندی يارانه‌ها و تخصيص ۱۰ درصد درآمد اين موضوع به حوزه سلامت در فرصت‌های بعدی توسط مجلس پيگيری می‌شود. همچنين در زمينه افزايش قيمت نفت سهمی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی گفت: ساده‌ترين پله جهاد اقتصادی برای وزارت بهداشت شايد صرفه‌جويی باشد، اما مسايلی مانند اقتصاد سلامت و استفاده از ظرفيت‌های نظام سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و .... نيز شامل جهاد اقتصادی می‌شود. شايد اگر به مسئله گردشگری سلامت بپردازيم به مزيت‌های خود در منطقه بهای بيشتری بدهيم.

ظرفيت‌های ايران در بخش دارو، تجهيزات پزشکی و نيروی انسانی بسيار مثال‌زدنی هستند. شايد بهبود فرآيندها و ارتقای بهره‌وری يکی از مواردی باشد که بايد در جهاد اقتصادی مدنظر خود داشته باشيم. تا به اين ترتيب اهداف برنامه پنجم توسعه و از جمله رسيدن سهم پرداختی مردم در هزينه‌های سلامت به زير ۳۰ درصد محقق شود. دانشگاه‌های علوم پزشکی در اين زمينه نقش اساسی و مهم دارند.

وزير بهداشت در ادامه با اشاره به نقشه جامع سلامت کشور ادامه داد: اين نقشه که محصول کار شما روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و اساتيدی نظير شماست امروز رونمايی خواهد شد. وزارت بهداشت نخستين وزارتخانه‌ايست که سهم خود را در تدوين نقشه جامع علمی انجام داده است. نقشه نظام جامع سلامت کشور نيز با کمک شما طراحی خواهد شد که اين موضوع نيز در بحث بهداشت و درمان برای ما نقشه راهی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تکاليف برنامه پنجم توسعه افزود: به تمام دوستان توصيه می‌کنم برنامه پنجم را مطالعه کنند. وزارت بهداشت نيز در جلسات متعدد به اين مطلب پرداخته است و تکاليف برنامه را برای خود تعريف کرده است. در برنامه پنجم توسعه توليت سلامت به طور واحد و يگانه به وزارت بهداشت داده شده است به طوری که سياستگذاری، برنامه‌ريزی و نظارت برسلامت در وزارت بهداشت متمرکز شده است.


تاثير هدفمندی يارانه‌ها در اعتبارات وزارت بهداشت به خوبی ديده شود


واقعی شدن تعرفه‌های درمان نياز به افزايش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی دارد


به منظور واقعی شدن تعرفه‌ها، توليت اين قضيه بايد با وزارت بهداشت باشد

وزير بهداشت افزود: تقويت هيات امنای دانشگاه‌ها و بيمارستان‌ها جزو اهداف برنامه پنجم توسعه است که در کارگروه‌های مختلف اين جلسه به آن پرداخته می‌شود.همچنين تقويت همکاری‌های بين بخشی، برنامه عدالت درسلامت، سهم ۱۰ درصدی حوزه سلامت از درآمد هدفمندی يارانه‌ها، توسعه بيمه‌های سلامت و فراگير شدن بيمه پايه در پايان سال اول برنامه پنجم توسعه و همچنين تعرفه‌گذاری منطقی و سياستگذاری خدمات سلامت از جمله تکاليف برنامه پنجم توسعه است که بايد در اين جهت تلاش کرد.

وی افزود: امسال سال نخست اجرای هدفمندی يارانه‌هاست. نمی‌توان تاثير هدفمندی بر حامل‌های انرژی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را ناديده گرفت. تاثير هدفمندی در بخش سلامت در زمينه درمان، بهداشت، آموزش و پژوهش بررسی شده و به نتايج روشنی در اين زمينه رسيده‌ايم. بايد تاثير هدفمندی يارانه‌ها در جنبه‌های مختلف اعتباری وزارت بهداشت به خوبی ديده شود.

وزير بهداشت با اشاره به تورم ۵/۱۲ درصدی عمومی جامعه و همچنين تورم ۱۸ تا ۲۰ درصدی بخش سلامت که سال گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود، افزود: نرخ تورم‌ و تاثير هدفمندی يارانه‌ها بايد در تعرفه‌های درمان امسال لحاظ شود. البته نمی‌توان به نرخ واقعی دست يافت چرا که اگر تعرفه‌ها بخواهد واقعی شود بايد افزايش ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی داشته باشد.

وی افزود: اگر بخواهيم افت کيفيت خدمات و کسورات انباشته نداشته باشيم بايد تا حد امکان به سمت واقعی شدن تعرفه‌ها برويم که در اين قضيه نيز بايد مديريت با وزارت بهداشت باشد.


تلاش وزارت بهداشت برای توسعه خدمات الکترونيک سلامت

وزيربهداشت با بيان اينکه برای تحقق اصلاح الگوی مصرف بايد در زمينه توسعه خدمات الکترونيک سلامت تلاش شود، افزود: خدمات الکترونيک سلامت از هزينه‌های وزارت بهداشت خواهد کاست. ما در اين زمينه در گروه وزارتخانه‌های پيشتاز هستيم اميدواريم با سهم گذاری دانشگاه‌ها بتوانيم اين خدمات را در کشور توسعه دهيم.


نقش اساسی وزارت بهداشت بر تعريف تشکيلات شورای عالی سلامت

وزير بهداشت با اشاره به تشکيلات بيمه سلامت ايرانيان ادامه داد: وزارت بهداشت به علت توليت بايد در اين تشکيلات نقش اساسی داشته باشد. همچنين پيش نويس تعريف تشکيلات شورای عالی سلامت بايد توسط وزارت بهداشت تعريف شود که در اين زمينه نظرات روسای دانشگاه‌ها را در کارگاه‌های اين جلسه جويا می‌شويم.

وی همچنين درباره ممنوعيت فعاليت خصوصی کارکنان ستادی وزارت بهداشت گفت: اميدواريم در اين زمينه نيز طراحی و برنامه‌ريزيهای خوبی صورت گيرد و اين موضوع به خوبی پيش رود.


گسترش برنامه پزشک خانواده به کل کشور تا پايان برنامه پنجم توسعه نيازمند همکاری وزارت رفاه

دستجردی با اشاره به سامانه خدمات جامع و برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان تکاليف برنامه‌ پنجم توسعه ادامه داد: در اين زمينه سال گذشته کار زمين مانده برنامه چهارم در سه دانشگاه به انجام رسيد. هر چند که نتوانستيم در بستر قرارداد بيمه‌ها با پزشکان و همچنين صدور دفترچه‌های بيمه پزشک خانواده و نظام ارجاع موفق باشيم زيرا مسئوليت اين موضوع‌ها با وزارت رفاه بود نه وزارت بهداشت. اما تمام کارهای دانشگاههای علوم پزشکی برای تشکيل پرونده‌های پزشکی و همچنين مشخص شدن چگونگی قرارداد با پزشکان بخش خصوصی و ... به خوبی انجام شد.

وی افزود: تا پايان برنامه پنجم توسعه پزشک خانواده بايد در تمام شهرها و روستاهای کشور به صورت کامل مستقر شود. اين امر نيازمند همکاری وزارت رفاه و تلاش روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی است. براساس برنامه نيز امسال جمعيتی بالغ بر ۱۰ تا ۱۴ ميليون نفر شهری تحت پوشش برنامه پزشک خانواده قرار گيرند.


تکميل پايگاه‌های اورژانس پيش بيمارستانی تا پايان سال جاری

وی همچنين با اشاره به تکميل شبکه اورژانس پيش‌بيمارستانی در سال جاری، ادامه داد: در حال حاضر ۱۸۰۰ اورژانس ۱۱۵ در کشور فعالند. اگر حرکت جدی داشته باشيم می‌توانيم شبکه‌های اورژانس پيش بيمارستانی را تا پايان امسال تکميل کنيم. در مورد اورژانس‌های بيمارستانی نيز بايد گفت اين موضوع از اولويت‌های وزارت بهداشت است که بايد به طور خاص در اين زمينه نيرو بگذاريم.


وی افزود: به زودی از سوی معاونت درمان اعلام خواهد شد که تمام اورژانس‌های بيمارستانها بايد پزشک متخصص داخلی يا جراحی داشته باشند چرا که در حال حاضر به تعداد کافی متخصص طب اورژانس نداريم و برای تربيت اين نيروها برنامه‌ريزيهای لازم صورت گرفته است.

وی افزود: زمانی که اين موضوع اعلام شود بايد متخصص داخلی يا جراحی مستقر مقيم در اورژانس‌ها حضور داشته باشند. اين موضوع در اعتباربخشی و درجه بندی بيمارستان‌ها بسيار موثر خواهد بود.

برطرف شدن نياز کشور به تخت‌های ICU با راه‌اندازی يکهزار تخت ICU

وزير بهداشت با اشاره به برنامه حاکميت بالينی در بيمارستانها گفت: مقرر شده است دانشگاه‌ها بخشی را به اين موضوع اختصاص دهند. اگر بخواهيم نياز کشور به تخت‌های ICU را برطرف کنيم لازم است هزار تخت ICU در کشور راه‌اندازی شود.


موضوع رهايی بيماران در تهران واقعيت نداشت، وزارت بهداشت مدعی و شاکی خصوصی اين قضيه است

وزير بهداشت با اشاره به موضوع دو بيمار رها شده در بيابانهای اطراف تهران گفت: در اين زمينه گزارش‌های خبری مختلفی را شاهد بوده‌ايم از جمله گزارشی از مشهد در مورد تخليه آسايشگاه از بيماران جزامی و همچنين مواردی در استان مرکزی يا استان لرستان. اين موضوعات دقت روسای دانشگاهها و نظارت جدی آنها به بخش‌های مخلتف به ويژه بخش‌های درمانی را می‌طلبد تا از اين هجمه‌ای که امروز متاسفانه نظام سلامت با آن روبروست بکاهد. وزارت بهداشت نيز در اين زمينه تمهيدات خاصی را اتخاذ کرده است. نبايد بگذاريم بهانه به دست کسانی بيفتد که می‌خواهند زحمات خالصانه خادمان نظام سلامت را زير سوال ببرند.


وی افزود: موضوع رهايی بيماران در بيابان‌های اطراف تهران به هيچ وجه واقعيت نداشت و خود وزارت بهداشت به عنوان مدعی و شاکی خصوصی وارد قضيه شده است. در مورد موضوع مشهد و بيماران جزامی نيز خلاف آنچه که عنوان شده بود.


خشونت‌های مردمی در کشورهای اسلامی را محکوم می‌کنيم


آمادگی ارسال کمکهای پزشکی به اين کشورها را داريم

وزير بهداشت در خاتمه با اشاره به مسايل منطقه و برخی کشورهای اسلامی و خشونت عليه مردم گفت: آنچه که امروز در برخی کشورهای اسلامی از جمله يمن، بحرين و ليبی اتفاق می‌افتد روح انسانيت و انسانيت را جريحه‌دار می‌کند. اين اقدامات ضد مردمی و اين خشونت‌ها را محکوم می‌کنيم و اين آمادگی را داريم تا از نظر مسايل پزشکی خدمات لازم را به اين کشورها ارائه دهيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016