چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان تهران: اتهام فائزه ‌هاشمی را نمی‌توانم بگويم، در پرونده رهاکردن‌سه بيمار‌ درتهران۱۰ نفر دستگير شده‌اند، ايسنا‌


آخرين دفاعيات مدير عامل ايرنا اخذ شده است

دادستان تهران درباره‌ی آخرين وضعيت پرونده‌های فائزه هاشمی، دکتر سرابی، دکتر سودبخش، رها شدن سه بيمار در اطراف تهران، ورزشکاری که متهم به قتل است، تعاونی مسکن اداره برق، علی‌اکبری،‌ سرقت مجسمه‌های تهران و متهمان پرونده ظهور نزديک است توضيحاتی را ارايه و از احضار مديرعامل ايرنا و اخذ آخرين دفاعيات وی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشيه معارفه معاون امور زنان و اطفال دادسرای تهران در جمع خبرنگاران در خصوص آخرين نتيجه پرونده کودک‌آزاری اظهار کرد: در يکی از بندهای مربوط به قانون کودک‌آزاری آمده که يک‌سری از مراکز وظايفی برعهده دارند که اگر اين وظايف را انجام ندهند متهم هستند و تحت پيگرد قرار می‌گيرند. طبق پيگيری‌های انجام‌شده از مسوولان بهزيستی سوال کرديم و برخی از آنها را فرا خوانديم. البته اين بخش از پرونده به همراه ساير بخش‌ها به دادگاه ارسال خواهد شد.

وی يادآور شد: تا دوشنبه آخرين تحقيقات در اين زمينه انجام می‌شود و با صدور کيفرخواست پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به اين سوال که تخطی مسوولانی که در اين رابطه به دادسرا فرا خوانده شده بودند، چيست؟ گفت: عدم پيگيری و اطلاع‌رسانی در مورد وقوع کودک‌آزاری.

خبرنگاری با بيان اينکه يکی از مسوولان مدعی شده که رهاکردن سه بيمار در اطراف تهران صحت ندارد که دادستان پاسخ داد: يکی از فرض‌های اوليه اين بود که عده‌ای آمده‌اند و بزرگ‌نمايی کرده‌اند اما تا اين لحظه در اين خصوص به سرنخی نرسيديم. درباره اين ادعا تنها يک عکس وجود داشت که البته فيلم‌بردار و عکاس نيز شناسايی شده‌اند و تحقيقات از آنها آغاز شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: آنها مدعی شده‌اند که در مقام خبرنگار افتخاری اقدام به تهيه اين عکس کرده‌اند. تاکنون در اين خصوص ۱۰ نفر دستگير شده که همگی اقرار و اعتراف کرده که اين کار را انجام داده‌اند و اقدامات خود را به مسوولان بالا منتسب کرده‌اند.

دادستان تهران گفت: ما به مسوولان بار ديگر تأکيد می‌کنيم که از هر اظهارنظری در اين باره خودداری کنند. تحقيقات ما ادامه خواهد داشت و اگر درباره فردی که آنها اعلام کردند به نتيجه برسيم افراد را تحت تعقيب قرار خواهيم داد.

به گزارش ايسنا، خبرنگاری با اشاره به اينکه مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که در اين خصوص خود شاکی خصوصی هستند، سوال کرد که آيا شکايتی از ناحيه آنها مطرح شده يا خير؟ که جعفری دولت‌آبادی گفت: روزهای اول آنها طرح شکايت کردند اما شکايت آنها رافع مسووليت‌شان نيست. اينها از عواملی که خودسر ناميده‌اند اعلام شکايت کرده‌اند و بازهم تأکيد می‌کنم شکايت آنها رافع مسووليت‌شان نيست. البته سرنخ‌های ما درباره اينکه اين اقدام برای تخريب دستگاهی رخ داده کافی نيست و اگر مسوولان در اين رابطه ادله‌ای دارند به ما ارايه کنند تا ما درباره آن اقدامات بيشتری انجام دهيم.

جعفری دولت‌آبادی در خصوص آخرين نتيجه تشکيل پرونده برای فائزه هاشمی گفت: برای فائزه هاشمی پرونده قضايی تشکيل شده و اتهام را نمی‌توانم بگويم اما مصاحبه‌ای که وی با برخی از رسانه‌ها کرده موجب تشکيل اين پرونده شده است.

جعفری دولت‌آبادی در خصوص ورزشکاری که مرتکب قتل شده، توضيح داد: شب گذشته با بازپرس پرونده تماس داشتم که وی گفت دو نفری که درحال حاضر در بازداشتگاه به سر می‌برند قاتلان واقعی پرونده نيستند، متهمان اصلی به نام‌های امير و صادق هستند، البته پدر اين افراد نيز به اتهام مواد مخدر دستگير شده است.

وی افزود: تحقيقات انجام‌شده حاکی از آن است که قاتل اصلی متواری است. قتل متوجه يکی از برادران است که اين فرد تا شب گذشته هنوز خود را معرفی نکرده است.

وی درباره علت بازداشت دو برادر فرد قاتل گفت: برای انجام اقدام تأمينی صرف بازگشت متهم اصلی اين افراد در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش ايسنا، دادستان تهران در مورد آخرين وضعيت پرونده قتل پسر و عروس شهيد هاشمی گفت: اين پرونده با صدور کيفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

وی همچنين گفت که پرونده دکتر سرابی نيز به ديوان عالی ارسال شده است.

جعفری دولت‌آبادی يادآور شد: اما در مورد پرونده دکتر سودبخش هنوز سرنخی به دست نيامده است.

جعفری دولت‌آبادی با ارايه توضيحاتی در خصوص کشف جسد در اعماق يک چاه در شهرک ژاندارمری بيان کرد: خانمی به همراه يک فرد بيگانه اين فرد را به داخل چاه می‌اندازد که البته پليس آگاهی قزوين پرونده را پيگيری کرد، سرنخ‌هايی به دست آورد و اين افراد دستگير شدند.

وی در مورد کشف جسد مثله شده در سطل زباله در يکی از محله‌های تهران نيز گفت: اين فرد افغانی بوده اما هنوز هويت وی مشخص نشده و تحقيقات همچنان ادامه دارد.

در ادامه خبرنگاری با بيان اينکه افرادی که از دو مداح شکايت کرده‌اند، خود پيش از اين اظهارنظرهايی در مورد پيامبران داشته‌اند، آيا برای اين افراد پرونده‌ای تشکيل شده يا خير؟ که دادستان تهران پاسخ داد: بارها گفته‌ام که ما را با دستگاه‌های دولتی به دعوا نيندازيد ما اگر جايی احساس کنيم جرمی واقع شده ورود پيدا می‌کنيم. درخصوص اين مداحان نيز واحدهای دولتی طرح شکايت کرده‌اند که پرونده ارجاع نيز شده است. اما مدعی‌العموم شکايتی نکرده، اجازه دهيد دادستانی در حوزه‌های فکری و عقيده‌ای افراد ورود پيدا نکند مگر اينکه اين مورد خيلی بزرگ باشد.

خبرنگار ديگری با بيان اينکه معاون حقوقی رييس‌جمهور در رابطه با شکايت از اين مداحان اعلام کرده بود که مدعی‌العموم در اين خصوص وارد شده و پس از آن رياست‌جمهوری طرح شکايت کرده است از دادستان تهران خواستار توضيح شد که وی گفت: دادستانی سخنگو ندارد، ما به هيچ عنوان در اين مورد وارد نشديم و صرفا با همان شکايتی که مطرح شد تشکيل پرونده صورت گرفت.

به گزارش ايسنا، جعفری دولت‌آبادی در ادامه در خصوص بازداشت‌شدگان ديدار دو تيم پرسپوليس و الاتحاد عربستان گفت: عده‌ای که در خلال بازی اقدام به شعاردادن می‌کردند، آزاد شدند اما آنهايی که مواد مخدر به همراه داشته و اقدام به تخريب کرده بودند هنوز در بازداشت به سر می‌برند. آنهايی نيز که در جريان اتفاقات منطقه در استاديوم شعار داده بودند نيز آزاد شدند.

خبرنگار ديگری از دادستان تهران در مورد نتيجه آخرين وضعيت پرونده مديرعامل خبرگزاری‌ ايرنا که هفته گذشته به دادسرا فرا خوانده شده بود سوال کرد که وی گفت: ايشان در مطلبی که پس از اظهارات سخنگو منتشر کرده بود اعلام کرد که من مهلتی نخواسته‌ام. به همين دليل وی را به دادسرا احضار کرديم و آخرين دفاعيات وی را اخذ کرديم.

دادستان تهران در خصوص نتيجه پرونده دو مأمور متخلف در حادثه سعادت‌آباد نيز گفت: اين پرونده همچنان در سازمان قضايی نيروهای مسلح مطرح است.

در ادامه از دادستان تهران در خصوص اعتصاب برخی از زندانيان در زندان رجايی‌شهر که از سوی برخی رسانه‌های معاند اعلام شده بود، سوال شد که وی گفت: شب گذشته اين سوال را از رييس زندان پرسيدم که وی اين موضوع را تکذيب کرد.

دادستان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند «اميری‌فر» غير از اتهام در خصوص سی‌دی‌ ظهور نزديک است اتهام ديگری دارد؟ گفت: رسانه‌ها بايد به آنچه دادستانی می‌گويد توجه داشته باشد اتهاماتی که متوجه وی است را به طور صريح بيان کرده‌ايم.

در ادامه خبرنگاری گفت: مطرح شده علت بازديد شهردار تهران از زندان اوين تبديل اين زندان به پارک يا فرهنگسراست، آيا اين موضوع صحت دارد؟ که جعفری دولت‌آبادی گفت: شايعه است.

خبرنگار ديگری در مورد آخرين نتايج پرونده سرقت مجسمه‌ها در سطح شهر تهران سوال کرد که دادستان گفت: تاکنون هيچ سرنخی در مورد اين پرونده ياد نشده است. از پليس اين موضوع را پيگيری کرديم اما هنوز به ما جوابی داده نشده، در همين‌جا از پليس می‌خواهيم که اين پرونده را هرچه سريع‌تر به نتيجه برساند.

يکی از خبرنگاران با بيان اينکه پليس مطرح کرده که شاهد افزايش ‌زورگيری در تهران هستيم از دادستان تهران خواستار توضيح شد که وی گفت: در جلسه جرايم خاص بررسی اين نوع پرونده‌ها را در دستور کار داريم، هفته آينده اولين جلسه رسيدگی به جرايم خاص در سال جديد برگزار می‌شود. در اين جلسه در مورد زورگويی و بی‌حجابی که جامعه را نگران کرده، بحث خواهيم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص صحت دستگيری همسر دکتر فاطمی گفت: گزارشاتی به دست ما رسيده اما درحال بررسی است.

جعفری دولت‌آبادی همچنين با بيان اينکه هفته آينده محاکمه علی‌اکبری (مدعی انرژی درمانی) برگزار می‌شود، گفت: اگر قرار باشد که دادگاه علنی باشد، اعلام خواهيم کرد.

وی همچنين در مورد پرونده علی غفاری ـ يکی از مدعيان عرفا‌ن‌های دروغين ـ که مورد سوال يکی از خبرنگاران بود، گفت: اين متهم تحت تعقيب قضايی قرار گرفته و اتهام وی انتشار اکاذيب بوده است.

در ادامه خبرنگاری سوال خود را چنين مطرح کرد که آيا اين فرد از مدعيان عرفان‌های دروغين است؟ که دادستان پاسخ داد: ‌از مدعی بگذريم بيشتر نمی‌توانم اين پرونده را باز کنم برخی درحال دامن‌زدن به اين پرونده هستند.

وی همچنين در مورد رسيدگی به پرونده تعاونی مسکن اداره برق نيز گفت: بازپرس قول داده تا پايان ارديبهشت‌ماه تحقيقات نهايی شده و و کيفرخواست صادر شود و کار پرونده به گونه‌ای انجام شود تا افرادی که متضرر شده‌اند بخشی از ضررهايشان جبران شود.

خبرنگار ديگری در خصوص دستگيری سارقان عابربانک‌های بانک ملی سوال کرد که وی پاسخ داد: اطلاعی در اين‌باره ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016