پنجشنبه 22 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشت نفر در آذربايجان غربی به دار آويخته شدند، گفتگوی روز با خسرو کردپور

منابع خبری رسمی خبر از اعدام هشت نفر در زندان های آذربايجان غربی داده اند. اين اعدام ها به صورت جداگانه در زندان های مرکزی اروميه و مياندوآب به اجرا در آمده است.

خسرو کردپور، روزنامه نگار ومدير آژانس خبری موکريان در مهاباد، در مصاحبه با روز ضمن ارائه توضيحات بيشتر در مورد اين اعدامها می گويد برخی احکام پس از طی مراحل قانونی به اجرا درآمده، اما در پاره ای موارد بدون اطلاع و حضور وکلا و خانواده ها انجام گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آژانس خبری موکريان که از داخل ايران به روزرسانی می شود، گزارش داده روز سه‌شنبه، بيستم ارديبهشت‌ماه جاری در اروميه، مرکز استان آذربايجان غربی، پنج نفر اعدام شده‌اند. اسامی سه تن از اين افراد، عارف رشيدپور، اسفنديار منداحکی و تيمور (تيمن) ايوبيان اعلام شده است.

اين افراد بعد از ظهر روز دوشنبه، ۱۹ ارديبهشت‌ماه، به دستور مسئولان زندان اروميه جهت اجرای حکم به قرنطينه اين زندان منتقل شده بودند.

همزمان ايرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، از اعدام سه نفر که "قاچاقچی مواد مخدر" خوانده شده اند، در محوطه زندان مياندوآب در استان آذربايجان غربی خبر داد.

رييس دادگستری مياندوآب به اين خبرگزاری گفته است: "يکی از اين سه نفر از اهالی مياندوآب و دو نفر ديگر از اهالی اروميه بودند که در مياندوآب دستگير و روانه زندان شده بودند."

اين مقام قضايی تاکيد کرده است که اين افراد پس از صدور حکم توسط دادگستری مياندوآب و تاييد آن از سوی ديوان عالی کشور اعدام شدند.

ايرنا اشاره ای به اسامی اعدام شدگان نکرده، اما وب سايت آژانس خبری موکريان نام دو تن از آن‌ها را فتح‌الله درويشی و فکری تيموری اعلام کرده است.

خسرو کرد پور، روزنامه نگار و مدير آژانس خبری موکريان در توضيح بيشتر در مورد جزئيات اين اعدام ها به روز می گويد: "اخبار اعدام های اخير اروميه و مياندوآب از منابع موثق به دست ما رسيده و البته در مورد مياندوآب به تائيد منابع رسمی نيز رسيده است. اعدام شدگان از بين شهروندان کرد و آذری استان آذربايجان غربی هستند. در مورد اتهامات افراد اعدام شده نمی توان به صورت قطعی اظهار نظر کرد، اما آنطور که مقامات قضايی در مورد اعدام های مياندوآب اعلام کرده اند عمده اتهام های آنها در رابطه با مواد مخدر بوده است."

اين روزنامه نگار ساکن مهاباد، می افزايد: "اين اولين بار نيست که اخبار اعدام های جمعی به دست ما می رسد، در ماه های گذشته نيز اخبار مربوط به اجرای احکام اعدام در زندان های آذربايجان وبه ويژه زندان اروميه از سوی ما منتشر شده است. پيش بينی می شود در آينده نيز احکام قطعی اما معلق شده اعدام در خصوص جرايم مواد مخدر در زندان های آذربايجان غربی به اجرا دربيايد."

به گفته مديرآژانس خبری موکريان، در پاره ای موارد اجرای حکم های اعدام با حضور خانواده و وکيل و اطلاع قبلی آنها صورت گرفته، اما در برخی موارد وکلا و خانواده نه در جريان زمان اجرای حکم بوده و نه در محل اجرای آن حضور داشته اند.

او می گويد: "در چند مورد مشخص وکلای آنها به ما اطلاع داده اند که هيچگونه اطلاعی از زمان و چگونگی اجرای حکم نداشته اند، هر چند در غالب موارد وکلا به صورت طبيعی در مسير رسيدگی به پرونده حضور داشته اند."

خسرو کردپور يادآوری می کند که آمارهای مربوط به "احکام قطعی اعدام" مشخص نيست و تعداد دقيق آنها در اختيار دستگاه قضايی است، اما می گويد که وب سايت آنها آمارهايی را در مورد تعداد احکام قطعی شده اعدام در زندان های آذربايجان غربی در اختيار دارد که بعد از تدقيق و راست آزمايی منتشر می شود.

کاوه قريشی- روز


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016