جمعه 30 اردیبهشت 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ويکی ليکس: پوتين شخصا دستور خرابکاری در برنامه هسته ای ايران را صادر کرده بود، العربيه

دبی – العربيه.نت - به موجب اسنادی که در شماره امروز پنجشنبه ۱۹-۵-۲۰۱۱ روزنامه اسرائيلی يدعوت احارانوت به نقل از پايگاه اينترنتی ويکيليکس منتشر شده است، ولاديمير پوتين رئيس جمهور پيشين روسيه در سال ۲۰۰۶ شخصا دستور خرابکاری در برنامه هسته ای ايران را صادر کرده بود .

خبرگزاری فرانسه که اين گزارش را از بيت المقدس مخابره کرده است افزود "مفاد اين اسناد محرمانه که هنوز بر روی وبگاه ويکيليکس و پايگاه اينترنتی اين روزنامه ثبت نشده درباره جزييات گفتگو بين گيدون فرانک رئيس کميسيون انرژی اتمی اسرائيل و ريچارد جونز سفير وقت امريکا را در تل ابيب می باشد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش يدعوت احارانوت گيدون فرانک در طول اين ملاقات که در فوريه سال ۲۰۰۶ صورت گرفته بود خطاب به جونز بطور مفصل نتايج ملاقاتهای محرمانه خود با چند تن از مقامات بلندپايه دستگاه اطلاعاتی روسيه و سرويس جاسوسی اين کشور را توضيح داد .

به نوشته اين روزنامه در فهرست افرادی که در روسيه با گيدون فرانک ملاقات کردند، اسامی شخصيتهايی همچون سرگئی ايوانف وزير دفاع وقت روسيه، سرگئی لاوروف وزير امور خارجه و سرگئی کرينکو رئيس آژانس انرژی هسته ای روسيه به چشم می خورد.

اين روزنامه همچنين نوشت، گيدون به جونز سفير وقت آمريکا در تل ابيب گفت، ولاديمير پوتين رئيس جمهور وقت روسيه در آن زمان شخصا دستور داده بود تا اقدامات لازم به منظور به تاخير انداختن روند پيشرفت نيروگاه هسته ای ايران در بوشهر اتخاذ شود .

بر اساس توافقنامه مصوبه سال ۱۹۹۵ با ايران کشور روسيه متعهد شده بود ضمن تکميل ساخت نيروگاه بوشهر، سوخت هسته ای مورد نياز ايران را نيز تامين کند و ايران نيز در مقابل توافق کرده بود ميله های سوخت مصرف شده را باز پس دهد .

يدعوت احارانوت نوشت فرانک به جونز گفت، کرينکو در ديدار با وی گفته بود که با توجه به اين دستور در صدد است تا روند ارسال ميله های سوخت هسته ای به ايران به مقصد نيروگاه هسته ای بوشهر را برای مدت زمان بيشتری به تعويق بيندازد و به هيچوجه نمی خواهد در شرايط کنونی سوخت تازه مورد نياز نيروگاه هسته ای بوشهر را تامين کند .

به نوشته اين روزنامه اسرائيلی، کرينکو همچنين در ملاقات با مقامات اسرائيلی تصريح کرده بودکه روسيه قصد دارد تا با طرح بهانه هايی همچون بروز برخی مشکلات فنی اين تاخير عمدی در ارسال سوخت به ايران را توجيه کند وی خاطر نشان کرده بود شخص پوتين دستور اين تاخير عمدی را صادر کرده است .

فرانک گيدون همچنين به سفير وقت امريکا گفته بود که روسها به وی اطلاع داده اند که تغييراتی را در تجهيزات سخت افزاری که قرار بود برای استفاده از آنها در راکتور نيروگاه بوشهر ارسال گردد ايجاد کرده اند تا روند پيشرفت برنامه هسته ای ايران بيش از پيش کندتر شود.

روسيه که از شرکای ديرينه ايران در برنامه هسته ای اين کشور به شمار می رود در ماه ژوئن گذشته در شورای امنيت به قطعنامه اعمال تحريمها عليه جمهوری اسلامی ايران رای مثبت داد.

اسرائيل و برخی کشورهای غربی از آن بيم دارند که برنامه هسته ای ايران در نهايت به توليد تسليحات هسته ای منجر شود تهران اما اين اتهامات را رد می کند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016