چهارشنبه 18 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز: وب‌نگاران ايرانی قربانی دادگاه‌های ناعادلانه

محمد مقيسه و همکارش ابوالقاسم صلواتی قاضی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران از جمله قضات سخت‌گير دادگاه‌های معترضان و به ویِژه روزنامه‌نگاران و وبلاگ نويسانی در دوسال اخير هستند. ما خواهان لغو همه‌ی احکامی غير قانونی و مغاير با موازين حقوق بشر و ازادی همه‌ی وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران زندانی هستيم.

گزارش‌گران بدون مرز با خرسندی از خبر لغو حکم اعدام سعيد ملک پور از سوی ديوان عالی مطلع شد. اين برنامه‌نويس سايت‌های اينترنتی در آبان ماه ١٣٨٩ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای راه‌اندازی سايت‌های "پورنوگرافی" و " ضد اسلامی" به اعدام محکوم شده بود، عليرغم لغو حکم اعدام اما وی همچنان در زندان بسر می‌برد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سعيد ملک‌پور، ٣٥ ساله، و دارای اقامت دائم در کاناداست، وی در سال ١٣٨٧ به هنگام سفر به ايران برای ديدار با خانواده‌اش دستگير شد. اتهام سعيد ملک‌پور ساختن برنامه‌ای برای بارگذاری عکس و فيلم بر روی سايت‌های اينترنت است. . وی اعلام کرده است که اين برنامه بدون اطلاع او از سوی برخی سايت‌ها برای ارسال تصاوير پورنوگرافی استفاده شده است و برای اعتراف در سلول‌های انفرادی زندان اوين نگاهداری و تحت شکنجه قرار گرفته است.

محمود عليزاده طباطبايی وکيل سعيد ملک‌پور در تاريخ ١٥ خرداد ماه اعلام کرد که : " ديوان عالیِ کشور بسياری از ايراداتی که در اين لايحه نسبت به پرونده سعيد ملک پور ايراد شده بود را پذيرفت و حکم اعدام وی را نقض کرده است. "

در تاريخ ١٠ بهمن ماه عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران اعلام کرده بود که " حکم اعدام دو نفر از "مديران سايت‌های مستهجن" در دو شعبه مختلف صادر شده است،‌ که برای تاييد به ديوان عالی کشور ارسال شده است. در آن زمان مدافعان حقوق بشر در ايران احتمال دادند که اين دو نفر سعيد ملک‌پور و وحيد اصغری هستند. وحيد اصغری، ٢٤ ساله دانشجوی رشته مهندسی انفرماتيک در هند است. وی در تاريخ ٢٢ ارديبهشت ١٣٨٧ در فرودگاه تهران دستگير شد و به مدت هفت ماه پس از دستگيری در سلول‌های انفرادی نگاهداری و برای اعترافات اجباری و پذيرش اتهامات مختلف تحت شکنجه قرار گرفت. محکوميت او به شکل رسمی از سوی مقامات تائيد نشده است، اما وی نيز به اعدام محکوم شده است.

« بسياری از وب‌نگاران همچون سعيد ملک پور از سوی قضات دادگاه‌های انقلاب اسلامی که تخصصی در باره اينترنت ندارند، محاکمه و به حبس‌های سنگين محکوم شده‌اند. يکی از اين قضات محمد مقيسه قاضی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران است، جنايتکاری که با نام مستعار "ناصريان" در کشتار جمعی زندانيان سياسی در سال ١٣٦٧ نيز مشارکت داشته است. محمد مقيسه و همکارش ابوالقاسم صلواتی قاضی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران از جمله قضات سخت‌گير دادگاه‌های معترضان و به ویِژه روزنامه‌نگاران و وبلاگ نويسانی در دوسال اخير هستند. ما خواهان لغو همه‌ی احکامی غير قانونی و مغاير با موازين حقوق بشر و ازادی همه‌ی وب‌نگاران و روزنامه‌نگاران زندانی هستيم.»

از سوی ديگر گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از وضعيت سخی ريگی وبلاگ‌نويس "بلوجستان سرافراز" اعلام می‌کند. اين وبلاگ‌نويس در تاريخ ٢٨ خرداد ١٣٨٨ در زاهدان بازداشت و با اتهاماتی چون " نشر اکاذيب و اقدام عليه امنيت ملی" به بيست سال زندان، سنگين ترين حکم صادر شده عليه يک وبلاگ نويس در ايران، محکوم شده است. وی از زندان زاهدان به زندان کارون در اهواز تبعيد شده است و در شرايط نامساعدی بسر می‌برد. يکی از دلايل محکوميت سنگين سخی ريگی داشتن نام خانواده‌گی مشترک با رهبر گروه مسلح و مخالف جمهوری اسلامی عبدالملک ريگی است. اين وب‌نگار تحت شکنجه مجبور به اعترافاتی دروغين شده است که عليه وی در دادگاه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز يادآور می‌شود جمهوری اسلامی ايران يکی از کشورهای سرکوبگر در عرصه اينترنت است و در فهرست کشورهای "دشمن اينترنت" قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016