جمعه 27 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فعال حقوق بشر منصوره بهکيش را فورا آزاد کنيد، برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر

فراخوان فوری ـ برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر
ايران: دستگيری ـ بازداشت خودسرانه/آزار و اذيت قضايی

۲۷ خرداد ۱۳۹۰

فعال حقوق بشر منصوره بهکيش را فورا آزاد کنيد

http://www.fidh.org/Release-Mansoureh-Behkish-immediately?var_mode=calcul
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زير در ايران اقدام کنيد.

شرح وضعيت:
برنامه نظارت از منابع موثق در باره دستگيری و بازداشت خودسرانه خانم منصوره بهکيش، فعال حقوق بشر ايرانی و عضو «مادران عزادار» (۱) که عليه اعدام زندانيان مبارزه می کند، و آزار و اذيت مداوم قضايی عليه ديگر حاميان «مادران عزادار» مطلع شده است.
بر پايه اطلاعات دريافتی، نيروهای امنيتی در ساعت ۸ شب ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ خانم منصوره بهکيش را در خيابانی در تهران دستگير و سپس او را به زندان اوين منتقل کردند و گويا او در زمان صدور اين فراخوان هنوز در آن زندان در بازداشت به سر می برد. اطلاعات بيشتری در باره تفهيم اتهام به او در دست نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خانم بهکيش در گذشته چندين بار به خاطر فعاليت های حقوق بشری خود، به ويژه در ارتباط با دفاع از زندانيان سياسی، هدف بازداشت خودسرانه و بازجويی قرار داشته است
برنامه نظارت نگران سلامت جسمانی و روانی خانم بهکيش و خواهان آزادی فوری و بی قيد و شرط اوست، زيرا بازداشت او خودسرانه و گويا به قصد مجازات او به خاطر فعاليت های حقوق بشری است.
به علاوه، اطلاعات دريافتی حاکی از اين است که خانم ليلا سيف اللهی، خانم ژيلا کرم زاده مکوندی و آقای نادر احسنی، حاميان «مادران عزادار» که در ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ دستگير و در ارديبهشت و اسفند ۱۳۸۹ در دادگاه بدوی تهران مورد محاکمه فوری قرار گرفته بودند، در تاريخ ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ از محکوميت خود مطلع شدند. آقای احسنی به اتهام «قصد ارتکاب جرايم عليه امنيت کشور» و «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی» به دوسال زندان محکوم شد. خانم سيف اللهی و خانم کرم زاده مکوندی به خاطر نقش خود در «ايجاد تشکل غيرقانونی در جهت اقدام عليه امنيت کشور تحت عنوان مادران عزادار» هر يک به چهار سال زندان محکوم شدند. هر سه نفر آزاد هستند و در انتظار نتيجه تجديد نظر به سر می برند.
برنامه نظارت با توجه به سرکوب عمومی جامعه مدنی ايران نگرانی عميق خود را از دستگيری و بازداشت خودسرانه خانم بهکيش و محکوميت سه مدافع ديگر حقوق بشر و عضو «مادران عزادار» ابراز می نمايد. برنامه نظارت از حکومت ايران می خواهد فورا و بی قيد و شرط خانم بهکيش را آزاد کند و اتهام های خانم ليلا سيف اللهی، خانم ژيلا کرم زاده مکوندی و آقای نادر احسنی را لغو کند.
سرانجام، برنامه نظارت يادآوری می کند که در بهمن ۱۳۸۹، موجی از دستگيری ها، بازداشت ها و حکم های قضايی فعالان حقوق بشر و اعضای «کمپين يک ميليون امضا» را قربانی کرده است و دو تن از آنها، يعنی خانم مريم بهرمن و خانم محبوبه کرمی، که در ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ دستگير شدند، هنوز در بازداشت انفرادی به سر می برند. (۲)
«برنامه نظارت» از دولتمردان ايرانی می خواهد فورا به اذيت و آزار مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند و بی قيد و شرط تمام آنهايی را که در بازداشت هستند آزاد نمايند.

اقدامات مورد درخواست:
لطفا به دولتمردان ايران نامه بنويسيد و از آنها بخواهيد:
۱ - تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی خانم منصوره بهکيش، خانم ليلا سيف اللهی، خانم ژيلا کرم زاده مکوندی، آقای نادر احسنی، مريم بهرمن، محبوبه کرمی و تمام مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند؛
۲ ـ خانم بهکيش، مريم بهرمن و محبوبه کرمی را فورا و بدون قيد و شرط آزاد کنند، زيرا بازداشت او خودسرانه است و به قصد مجازات فعاليت های حقوق بشری او انجام شده است؛
۳ ـ به هر گونه آزار و اذيت ـ از جمله در سطح قضايی ـ عليه مدافعان حقوق بشر در ايران از جمله «مادران عزادار» و به ويژه خانم منصوره بهکيش، خانم ليلا سيف اللهی، خانم ژيلا کرم زاده مکوندی و آقای نادر احسنی پايان دهند؛
۴ ـ در هر شرايطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ويژه:
• ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی ¬های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ¬ها فعاليت کنند،»
• ماده ۵ (ب) که می گويد: «همه افراد حق دارند برای حمايت از حقوق بشر و آزادی¬ های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ¬ها به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی (...) برای تشکيل سازمان ¬های غيردولتی، انجمن¬ ها يا گروه ¬ها، عضويت يا شرکت در آنها اقدام کنند،»
• ماده ۶ (ب) که می گويد: « همه افراد حق دارند که به صورت فردی يا گروهی، همان گونه که در عهدنامه ¬های بين المللی حقوق بشر و ديگر عهدنامه ¬های موضوعه آمده، آزادانه به انتشار و پخش اطلاعات و عقايد در زمينه کليه حقوق بشر و آزادی های اساسی بپردازند.»
• ماده ۲-۱۲ که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گيرد تا حمايت مراجع ذيصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار يا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»
۵ ـ به طور کلی، در هر شرايطی تضمين کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بين المللی حقوق بشر و موازين بين المللی که ايران نيز متعاهد آنهاست رعايت خواهند شد.

نامه ها را به مقامات زير ارسال کنيد:

• رهبر انقلاب اسلامی، آيت ¬الله سيدعلی خامنه ای
info_leader@leader.ir
• رياست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد
فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
• رياست قوه قضاييه، آيت ¬الله صادق لاريجانی
Irjpr@iranjudiciary.com / bia.judi@yahoo.com / info@dadgostary-tehran.ir
فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۷۱۶۶ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
• وزير امور خارجه،
فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۰۰۹۸
matbuat@mfa.gov
• نمايندگی دائمی جمهوری اسلامی ايران در ژنو، سوئيس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203, Email: mission.iran@ties.itu.int
• سفارت ايران در بروکسل، بلژيک
Embassy of Iran in Brussels, 15 a avenue Franklin Roosevelt, 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15. Email: iran-embassy@yahoo.com

لطفا به نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در کشورخودتان نيز نامه بنويسيد.


پاريس ـ ژنو، ۲۷ خرداد ۱۳۹۰

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره اين درخواست مطلع فرماييد.
برنامه نظارت، برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمايت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتيبانی مشخص از اين افراد در زمان نياز است.

برنامه نظارت:
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
• Tel and fax OMCT + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹ / + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۹
• Tel and fax FIDH + ۳۳ (۰) ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۸ ۸۰

--------------------------
تماس با جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net يا lddhi.fidh(at)gmail.com

ـــــــــــــــــــــــــــــ
۱- «مادران عزادار». را گروهی از زنانی تشکيل داده اند که فرزندانشان از سال ۱۳۶۰ به بعد به قتل رسيده، اعدام شده، بازداشت يا ناپديد شده اند. گروه مادران عزادار خواهان اعلام اعدام های پنهانی سياسی در سه دهه گذشته و افشای محل دفن قربانيان است. اين گروه روزهای شنبه در پارک لاله تهران اعتراض هايی در سکوت برگزار می نمايد و خواهان آزادی تمام بازداشت شدگان معترض به تقلب انتخاباتی است.
۲- نگاه کنيد به بيانيه مطبوعاتی برنامه نظارت، ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ و فراخوان فوری IRN 003 / 0511 / OBS 077


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016