دوشنبه 30 خرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مکارم شيرازی: جنايات اخير در کشور معلول بدحجابی است، اختلاط دانشجويان آثار منفی فراوانی دارد، ايسنا

آيت‌الله العظمی مکارم شيرازی در ديدار جمعی از دانشجويان دانشگاه‌های کشور به ايراد سخنانی پيرامون حوادث منطقه، مشکلات اقتصادی مردم، اهميت فوق‌العاده امر به معروف و نهی از منکر، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و معايب اختلاط در دانشگاه‌ها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مرجع تقليد در جريان اين ديدار با بيان اينکه پست‌های کليدی در جمهوری اسلامی در دست حوزويان و دانشگاهيان است، تصريح کرد: اگر اين دو گروه با هم مرتبط باشند و آگاهانه و هماهنگ عمل کنند، مطمئنا مشکلات حل و نظام اسلامی بيمه خواهد شد؛ منتها بايد هم دانشگاه و هم حوزه با وظايف اصلی خود آشنا شوند و از مشکلات رهايی پيدا کنند.

وی در ادامه به بيان بعضی از مشکلات موجود در دانشگاه‌های کشور پرداخت و ادامه داد: يکی از مشکلاتی که دانشگاه دارد اين است که طبيعت دانشگاه، طبيعت غربی و وارداتی است و برای اينکه دانشگاه، استقلال و اصالت پيدا کند بايد خوبی‌های آن را گرفت و بدی‌هايش را رها کرد. دانشگاه برای آنکه بتواند خود را هماهنگ با نظام اسلامی کند و از سلطه فرهنگ غرب جدا شود، نيازمند فعاليت مستمر، شجاعانه، عاقلانه و مدبرانه است.

مکارم شيرازی در ادامه با اشاره به خيزش‌های اخير در منطقه اظهار کرد: بيداری جهان اسلام نويدبخش آينده‌ای بهتر برای مسلمانان است.

اين مرجع تقليد افزود: هم غربی‌ها و هم عده‌ای از غرب‌زده‌ها و همچنين بعضی از غافلان در کشورهای اسلامی می‌کوشند وانمود کنند که اين بيداری، بيداری مردمی منهای اسلام است و جنبه اسلامی ندارد ولی با وجود تلاش‌ها و کوشش‌های آنها ما نشانه‌های خوبی برای اسلامی بودن آن پيدا می‌کنيم و مهم‌ترين نشانه آن اين است که بسياری از تظاهرات و تصميم‌گيری‌ها و تلاش‌ها بعد از اقامه نماز جمعه و در سايه نماز جمعه حاصل می‌شود و اين نشان می‌دهد که روح، روح اسلامی و روح دينی است و شکی نيست که اگر اين انقلاب‌ها صددرصد اسلامی نشود، حداقل به سوی اسلامی شدن پيش می‌رود و وضع آنها با سابق قطعا متفاوت خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خواستار استفاده علما از اين فرصت گرانبها شد و خاطرنشان کرد: اين فرصت گرانبهايی برای علمای اسلام است که بتوانند از اين فرصت استفاده کنند و جمعيت را به سوی اسلامی‌تر شدن اين انقلاب‌ها و بيداری‌ها سوق دهند.

مکارم شيرازی با اشاره به حساسيت دشمنان و غربی‌ها روی جمهوری اسلامی ايران، يادآور شد: متاسفانه با حساسيتی که دشمنان بر روی ايران دارند و تبليغات منفی‌ای که به راه انداخته‌اند، سعی می‌کنند درمورد حضور ما در صحنه‌های انقلاب مردم منطقه ذهنيت منفی ايجاد کنند؛ البته معنی اين سخن آن نيست که ما خودمان را در اين مورد بی‌مسئوليت بدانيم بلکه بايد به هر ترتيبی که ممکن باشد حتی به صورت غير مستقيم کار کرد.

اين مرجع تقليد گفت: فعاليت علمای اهل سنت به دليل وابستگی خاصی که به دولت‌ها دارند، خالی از مشکلات نيست و ايفای نقش دوگانه يا چندگانه الازهر در جريان انقلاب مصر را بايد در همين راستا ارزيابی کرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به مسائل اقتصادی اظهار کرد: اساس اقتصاد غرب بر اين است که يک گروه سرمايه‌دار، مسلط بر همه چيز باشند و مسائل نظامی و سياسی و ديگر امور توسط سرمايه‌داران پشت پرده انجام می‌گيرد.

مکارم شيرازی خاطرنشان کرد: در اين کشورها انتخاب رئيس‌جمهور، نمايندگان و حتی جنگ و صلح در دست سرمايه‌داران است و اين نظام خيلی ناسالم و غير عادلانه است. ما نمی‌توانيم چنين اقتصادی داشته باشيم، بنابراين ضرورت دارد دانشگاهيان و حوزويان دست به دست هم بدهند و اقتصاد اسلامی را منقح کنند و سياستمداران هم اين شجاعت را داشته باشند که اقتصاد اسلامی را پياده کنند.

اين مرجع تقليد تصريح کرد: بعضی‌ها می‌گويند مسائل اقتصادی اسلام مربوط به هزار سال قبل بوده است و بانکداری بدون ربا نمی‌شود و از اين رو بانکداری‌ای ايجاد کرده‌اند که در ظاهرش اسلامی است و در باطنش اسلامی نيست.

وی با تاکيد بر ضرورت پرهيز سيستم بانکی کشور از ربا، اظهار کرد: متاسفانه هنوز هم همان اصول بانکداری غربی‌ها حاکم است و ما نتوانسته‌ايم خودمان را صد در صد نجات بدهيم. از اين‌رو دانشگاهيان و حوزويان بايد تلاش کنند تا سرفصل‌های اقتصاد اسلامی را مشخص کنند.

مکارم شيرازی ادامه داد: تحقق اين امر کاری ممکن و البته زمان‌بر است و می‌توان با برنامه‌ريزی مناسب در اين راستا حرکت و برنامه‌ريزی کرد. الان غربی‌ها در اقتصاد به بن‌بست رسيده‌اند. اين حوادث و ورشکستگی‌های اخير نشان داد که بر خلاف گفته‌های غرب مبنی بر محکم بودن پايه‌های اقتصادشان، اقتصاد متزلزلی دارند و اين باعث قوت ماست و به ما شجاعت می‌دهد که اقتصاد اسلامی خود را مطرح کنيم.

اين مرجع تقليد در ادامه با اشاره به اهميت مسئله امر به معروف و نهی از منکر، خاطرنشان کرد: تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر نباشد، هيچ قانونی ضمانت اجرا ندارد.

وی افزود: قانون وقتی ارزش دارد که ضمانت اجرا داشته باشد. ضمانت اجرای مهم، امر به معروف و نهی از منکر است. در روايتی از امام باقر (ع) نقل شده که اگر اين دو فريضه اجرا شود، امنيت در همه‌ جا حاکم، اقتصاد سالم و جلوی ظلم و ستم‌ها گرفته می‌شود.

مکارم شيرازی يادآور شد: وقتی امر به معروف و نهی از منکر حذف می‌شود، بسياری از قوانين بدون ضمانت اجرا باقی می‌ماند. در صورتی که اگر امر به معروف و نهی از منکر جنبه عمومی داشته باشد، هرگز يک مسئول نمی‌تواند با اجرای قانون مخالفت کند و بگويد من نمی‌خواهم فلان قانون را اجرا کنم.

اين مرجع تقليد در ادامه خواستار تشکيل نهاد و تشکيلاتی مستقل و مردمی برای فريضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شد و با اشاره به معايب وابسته بودن اين تشکيلات به دولت تصريح کرد: بايد در اين خصوص تشکيلات مستقلی باشد که کاملا جنبه مردمی داشته باشد و تحت فشار هيچ نيرويی نباشد.

وی با انتقاد از عدم اجرای اصل هشتم قانون اساسی بعد از سی سال در کشور، از اين مسئله ابراز تاسف کرد و گفت: اين اصل هر چه ديرتر اجرا شود، هزينه‌هايش بيشتر و ضايعات آن افزون‌تر خواهد شد.

مکارم شيرازی همچنين در اين ديدار به مسئله اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و با بيان اينکه دانشگاه‌های ما رنگ و بوی غربی دارد و ما بايد کاری کنيم که استقلال اسلامی داشته باشد، تصريح کرد: بايد بر برنامه‌ها، کتاب‌ها و اساتيد، فرهنگ اسلام حاکم باشد. هر کدام از اينها که لنگ شود، تمام برنامه‌ها لنگ می‌شود. اگر برنامه خراب باشد، کاری نمی‌شود کرد و اگر برنامه درست ولی کتب خراب باشد، باز کاری انجام نمی‌شود و اگر هر دو درست باشد اما استاد خوب و مناسب نباشد که برای فرهنگ اسلامی دل بسوزاند، باز هم راه به جايی نمی‌بريم.

اين مرجع تقليد تصريح کرد: نامه‌هايی به‌دست ما می‌رسد که در آن از بعضی از اساتيد گله شده است. اينها نيازمند کار زياد است و زمان‌بر است و از نسل جديد که در دامان انقلاب پرورش يافته خيلی می‌توان در اين قسمت استفاده کرد.

وی اختلاط در دانشگاه‌ها را نيز از جمله مواريث نظام‌های غربی دانست و با بيان اينکه اختلاط دانشجويان آثار منفی فراوانی دارد که نه‌تنها از نظر اخلاقی بلکه از نظر افت تحصيلی هم اين امر مسلم است، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از مراکز دانشگاهی در کشورهای اروپايی به اين نتيجه رسيده‌اند که برای پيشرفت بيشتر دانشجويان بايد دختر و پسر را از هم تفکيک کرد.

مکارم شيرازی با اشاره به روايات متعدد در اين زمينه گفت: اسلام می‌گويد نبايد در مقابل جنجال و هوچی‌گری‌ها و تبليغات رسانه‌های غربی تسليم شويم، چراکه اينها از ابتدا به دنبال اهداف خود بوده‌اند و ما به دليل مقاومت در برابر خواسته‌های آنها و شجاعت، به دستاوردهای بسياری در عرصه‌های مختلف دست يافته‌ايم.

اين مرجع تقليد اظهار کرد: اينها تمام انقلاب ما را از اول زير سوال بردند اما ما درمقابل آنها نهراسيده و با شجاعت جلو آمديم و در حال حاضر کشور مستقلی هستيم که در منطقه حرف اول را می‌زنيم و به فضل خدا انقلاب ما به الگوی ديگر کشورها بدل شده است و اين دستاورد کمی نيست.

وی اضافه کرد: در اين مورد هم نبايد گوش به حرف و خواسته غربی‌ها بدهيم. متاسفانه برخی‌ها وقتی سخن از جداسازی و عدم اختلاط می‌شود، وحشت می‌کنند که مگر چنين چيزی ممکن است؟ وقتی چنين رواياتی داريم چرا بعضی بايد تعجب کنند؟

مکارم شيرازی خاطرنشان کرد: برخی می‌گويند اين کار بر دوش دولت هزينه می‌گذارد اما بايد گفت چه بهتر اينکه هزينه‌ها در راه سالم‌سازی دانشگاه و سالم‌سازی اجتماع خرج بشود. اين همه هزينه برای بعضی ورزش‌ها و بازيگران و فيلم‌ها می‌شود، چه بهتر که برای کارهای اساسی و بنيادين هزينه شود.

اين مرجع تقليد همچنين با ابراز تاسف از وقوع برخی ناهنجاری‌های اخلاقی و جنايات در هفته‌های اخير در کشور، اين اتفاقات تلخ را معلول بدحجابی و بی‌حجابی دانست و تاکيد کرد: اگر می‌بينيم آمار طلاق، جرم و جنايت و تجاوز زياد می‌شود، به خاطر بدحجابی‌ها، اختلاط‌ها و انتشار سی‌دی‌های مستهجن و ارتباط‌های زن و شوهر با افراد ديگر است.

بر اساس گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر آيت‌الله مکارم شيرازی، وی در پايان با اشاره به اهميت کارهای فرهنگی در کشور اظهار کرد: فعاليت‌های فرهنگی در همه جا هست، منتها غرض و مراد اصلی از فرهنگ، فرهنگ اسلام است و فرهنگ اسلام در صورتی جواب می‌دهد که از کارشناسان متخصص آن استفاده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016