شنبه 4 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کدخدايی: اعضای احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدين با رفتار قانونی می‌توانند وارد انتخابات شوند، ايسنا

سخنگوی شورای نگهبان تاکيد کرد: برای ما تفاوت نمی‌کند چه گروه يا جناحی در انتخابات شرکت می‌کند‌. مهم برای ما معيارهای قانونی است و بدون ترس و واهمه از هيچ‌کس بر انتخابات نظارت می‌کنيم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر عباسعلی کدخدايی در نشست امروز خود با نمايندگان رسانه‌ها تصريح کرد: هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات از سوی شورای نگهبان تعيين شد و اکنون اين هيئت مشغول به کار است و برخی از اعضای هيئت‌های نظارت استانی نيز تعيين شده‌اند و مابقی استان‌ها نيز در حال تعيين هستند که نتايج نهايی آن اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات رئيس مجلس شورای اسلامی و رئيس ديوان عدالت اداری در مورد تخلفات دولت، گفت: ما در اين زمينه اختيار و وظيفه قانونی نداريم مگر در موارد تفسير اصول قانون اساسی؛ البته اين موارد که اشاره کرديد نيازمند احراز از سوی مراجع ذی‌ربط است و تا زمانی که احراز نشده نمی‌توان مطلبی را به هيچ کدام از دستگاه‌ها نسبت داد. مر اجع قانونی در اين زمينه وجود دارند و قطعا وظايف خود را انجام می‌دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگاری ديگر سوال خود را اين‌گونه مطرح کرد که «با توجه به اينکه جريانی خاص، فعاليت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده، شورای نگهبان چه اقداماتی انجام خواهد داد؟»

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به وی گفت: وظيفه شورای نگهبان نظارت بر اجرای صحيح انتخابات و صيانت از حقوق و آرای مردم است و در اين زمينه تمام تلاش خود را از طرق قانونی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: برای ما فرقی ندارد که چه گروه و چه جناحی در انتخابات شرکت می‌کنند؛ مهم اين است که تخطی از قانون صورت نگيرد و در صورت تخلف، برخورد خواهد شد. ما با پيگيری‌هايی که داشتيم و با ناظران مطلع و با تجربه‌ای که خواهيم داشت، سعی می‌کنيم وظيفه پاسداری از آرای مردم را به خوبی انجام دهيم.

خبرنگاری با بيان اينکه «آيا اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات با محدوديت مواجه خواهند شد؟» از کدخدايی خواستار توضيح شد که وی پاسخ داد: آنچه ملاک بررسی صلاحيت و نظارت بر انتخابات است، رفتار منطبق با قانون است. باز هم تکرار می‌کنم برای ما تفاوتی نمی‌کند که چه گروهی در انتخابات شرکت می‌کند و يا نمی‌کند. اميدواريم همه اقشار و گروه‌ها در انتخابات شرکت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ابزاری که ما در اختيار داريم، ملاک‌های مطرح در قانون انتخابات است و ما براساس معيارهای ذکر شده در قانون عمل می‌کنيم. آنچه مورد برسی قرار می‌گيرد، رفتار اشخاص است نه رفتار گروه‌ها و جناح‌ها.

به گزارش ايسنا، خبرنگار ديگری سوال خود را اين‌گونه مطرح کرد که «در انتخابات گذشته، اصلاح‌طلبان دغدغه‌هايی را در مورد سلامت انتخابات مطرح می‌کردند که به فضاسازی نسبت به انتخابات متهم شدند اما اکنون برخی از فعالان جريان اصولگرا همچون آقای آقاتهرانی در مورد سلامت انتخابات دغدغه‌هايی را مطرح می‌کنند.» که کدخدايی پاسخ داد: نمی‌دانم مستند صحبت شما چيست اما آنچه مورد تاکيد ماست اين است که برای ما تفاوت نمی‌کند چه گروه و يا چه جناحی در انتخابات شرکت می‌کند‌. مهم برای ما معيارهای قانونی است و ما براساس اين معيارها بدون ترس و واهمه از هيچ‌کس بر انتخابات نظارت می‌کنيم.

خبرنگار ديگری پرسيد «با توجه به هشدارهای برخی از مسئولان، شورای نگهبان چگونه تشخيص می‌دهد که فردی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند جزو جريانی خاص است؟»

کدخدايی با تاکيد بر اينکه معيار اصلی، قانون انتخابات است، اظهار کرد: ابزار اصلی، نظرات مراجعی است که طبق قانون نسبت به رفتار افراد اظهارنظر می‌کنند. قانون، مراجع چهارگانه‌ای را مشخص کرده، هيئت‌های اجرايی و تحقيقات محلی نيز تعيين شده و اينها ابزارهايی هستند که به‌وسيله آنها وضعيت افراد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه «گفته شده قرار است کميته صيانت از آرا تشکيل شود. نظر شورای نگهبان در اين باره چيست؟» اظهار کرد: مرجع رسمی صيانت از آرا، شورای نگهبان است و هيچ مرجع ديگری چه قانونی که بخش‌های مختلف را نظارت می‌کند و چه آنکه در قانون ذکر نشده، هيچ‌کدام در امر انتخابات صلاحيت ورود ندارند.

خبرنگار ديگری در خصوص شرکت برخی از افراد که در حوادث پس از انتخابات نقش داشتند، در انتخابات سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: پيش از اين نيز گفته بوديم که معيار شورا در خصوص کسانی که در حوادث انتخابات سال ۸۸ دخالت داشتند، رفتار آنهاست و چنانچه رفتارها مغاير با قانون انتخابات باشد، شورای نگهبان نسبت به بررسی صلاحيتشان دقت خواهد کرد و سعی خواهد شد که صلاحيت افراد را با اين گونه معيارها بسنجد.

خبرنگاری از کدخدايی سوال کرد «آيا دليل خاصی داشته که شما چند روز پيش مطرح کرديد مجلس اختيار تعويق ادغام‌ وزارتخانه‌ها را دارد؟»

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گاهی اوقات اين‌گونه دردسرها را رسانه‌ها ايجاد می‌کنند. من در پاسخ به سوال مصرانه يکی از خبرنگاران در حاشيه يک جلسه مبنی بر اينکه آيا مجلس چنين اختياری را دارد، گفتم مجلس هرگاه تصميم بگيرد می‌تواند قانون را اصلاح کند. اين بحث جديدی نيست. اختياری است که قانون اساسی در اختيار مجلس گذاشته است و هرگاه سوال کنيم آيا قانون قبلی را مجلس می‌تواند لغو کند، در صورتی که در چارچوب قانون اساسی و شرع باشد، پاسخ مثبت است.

خبرنگاری سوال خود را اين‌گونه مطرح کرد که «اگر اعضای احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدين در دادگاه پرونده‌ای نداشته باشند و در انتخابات شرکت کنند، رفتار شورای نگهبان با اين افراد چگونه خواهد بود؟»

کدخدايی پاسخ داد: بنده اکنون درصدد تعيين مصاديق نيستم چون بررسی صلاحيت‌ها آغاز نشده است و چنانچه اين رفتارها منطبق با قانون باشد، اشکالی در خصوص ورود اين افراد به انتخابات وجود ندارد اما اگر مغاير با قانون باشد نسبت به صلاحيت آنها دقت خواهد شد.

وی در پاسخ به اين سوال که «آيا سابقه عضويت در اين احزاب برای شما ملاک است؟» گفت:‌ مصداق را از بنده نپرسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016