دوشنبه 6 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ممانعت مسئولين دانشگاه‌های تهران با انتشار نشريات دانشجوی به زبان ترکی، خبرهای حقوق بشری امروز ششم تير (به‌روز می‌شود)

اين صفحه به‌روز می‌شود.

ممانعت مسئولين دانشگاه‌های تهران با انتشار نشريات دانشجوی به زبان ترکی، هرانا

خبرگزاری هرانا - مسئولين دو دانشگاه تهران و پلی تکنيک از انتشار دو نشريه متعلق به دانشجويان آذربايجانی که خواهان انتشار نشريه به دو زبان فارسی و ترکی هستند؛ جلوگيری ميکنند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران پس از گذشت بيش از چهار سال از تعليق انتشار نشريه «اؤيرنجی»، مسئولين دانشگاه صنعتی اميرکبير از صدور اجازهٔ نشر به زبان ترکی برای اين نشريه خودداری کرده و فقط با انتشار آن به زبان فارسی موافقت کرده‌اند.

نشريه دوزبانه اؤيرنجی به عنوان نشريه دانشجويان آذربايجانی دانشگاه صنعتی اميرکبير از سال ۱۳۷۸ در اين دانشگاه منتشر می‌شده است که از اردی بهشت ماه سال ۸۶ در جريان جعل نشريات دانشجويی و درج مطالب موهن به همراه کليه نشريات دانشجويی دانشگاه اميرکبير بدون وجود هيچ دليل قانونی به حالت تعليق درآمده بود.

اين در حالی است که فعالين دانشجويی اميرکبير از دوسال پيش (۱۳۸۸/۱/۱۸) ضمن معرفی مدير مسئول، سردبير و هيات تحريريه جديد درخواست خود را برای صدور اجازهٔ انتشار مجدد نشريه به دبيرخانهٔ کميتهٔ ناظر بر نشريات دانشگاهی ارائه نموده بودند. علی رغم پيگيری مداوم فعالين دانشجويی در طی اين دو سال و گذراندن دورهٔ اجباری آموزشی نشريات دانشگاه و نيز اخذ اولويت انتشار، اين کميته به دلايل واهی با انتشار مطالب به زبان ترکی مخالفت کرده است.

گفته می‌شود دکتر رحيمی معاون فرهنگی دانشگاه يکی از مخالفين اين امر بوده است.

لازم به ذکر است دانشجويان آذربايجانی با تاکيد بر عدم وجود مانع قانونی انتشار نشريات به زبان ترکی، به اين تصميم اعتراض کرده‌اند ولی تاکنون پاسخی از مسئولين دريافت نکرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نشريه «ائلچی» دانشگاه تهران

هم چنين در ترم اول تحصيلی سالجاری جمعی از دانشجويان هويت طلب دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران درخواست صدور مجوز برای نشريه ترکی - فارسی ائلچی را مسئولين دانشگاه خود ارانه داده بودند که اين درخواست با پاسخ مشابه نشريه اؤيرنجی دانشگاه اميرکبير مواجه شده است. بدين ترتيب که برای اين نشريه نيز مجوز نشر تنها به زبان فارسی داده شده است. در پی اعتراض مدير مسئول، مسئولين عنوان کرده‌اند اين تصميم دانشگاه است و علت مساله توضيح داده نشده است.

نشريه «اؤيرنجی باخيشی»

از سوی ديگر نشريه اؤيرنجی باخيشی (نگاه دانشجو) ديگر نشريه دانشجويان آذربايجانی دانشگاه اميرکبير که در ارديبهشت ۸۶ در جريان نشريات به حالت تعليق درآمده بود، در زمستان ۸۷ پس از اخذ مجوز انتشار مجدد، پس از چاپ شش شماره در جريان اعتراض به سيد محمد خاتمی در بهار ۸۸ توقيف شد. يک سال پس از آن، اين نشريه رفع توقيف گشت ولی پس گذشت ساعتی از پخش در صحن دانشگاه بدون ارانه هيچ گونه دليل قانونی توسط مامورين حراست جمع آوری شده و دوباره توقيف شد.

اين نشريه نيز علی رغم احراز صلاحيتهای مورد نظر توسط مسئولين آن، در شرايط بلاتکليف به سر می‌برد و پيگيريهای فعالين دانشجويی آذربايجانی با جوابهای سر بالای مسئولين مواجه می‌شود.

***

بازگشت دو زندانی اعتصاب کننده زندان اوين از بيمارستان به بند ۳۵۰، کلمه

قربان بهزاديان نژاد و مهدی کريميان اقبال ، دو تن از زندانيان اعتصاب کننده زندان اوين که ديروز به دليل وخامت حالشان به بيمارستان مدرس منتقل شده بودند، پس از دريافت کمک های پزشکی دوباره به بند ۳۵۰ زندان اوين منتقل شدند .

به گزارش خبرنگار کلمه ، قربان بهزاديان نژاد، مشاور ميرحسين موسوی و مهدی کريميان اقبال، فعال سياسی، دو زندانی سياسی هنوز هم به همراه ۱۰ زندانی ديگر اين بند در اعتصاب غذا هستند و بعد از بازگشت از بيمارستان هم به اعتصاب غذای شان ادامه دادند .

اين زندانيان ۲۸ خرداد در اعتراض به مرگ هاله سحابی و هدی صابر دست به اعتصاب غذا زدند.اين دوزندانی . در مرحله نخست برای گرفتن کمک های پزشکی به بهداری اوين منتقل شدند و در نهايت غروب شنبه (چهارم تيرماه ) با همراهی تعداد زيادی از ماموران امنيتی به بيمارستان مدرس تهران انتقال پيدا کرده اند.

پيش از اين محسن امين زاده، معاون وزارت خارجه دولت خاتمی ، يکی ديگر از اعتصاب کنندگان اوين به دليل نامساعد بودن حالش به بيمارستان مدرس منتقل شد.خانواده امين زاده موفق شدند که با کسب مجوز از دادستان تهران وی را به بيمارستان قلب تهران منتقل کنند و در حال حاضر امين زاده در بيمارستان قلب تهران بستری است.

همچنين طبق خبرهای رسيده از زندان رجايی شهر ،امروز مسعود باستانی و عيسی سحر خيز دو زندانی و روزنامه نگار دربند نيز به بهداری زندان منتقل شده اند .از روز پنج شنبه ۶ زندانی زندان رجايی شهر نيز به جمع زندانيان اعتصاب کننده اوين پيوستند .

کيوان صميمی، علی عجمی، جعفر اقدامی و حشمت الله طبرزدی چهار زندانی سياسی ديگر زندان رجايی شهر کرج هستند که اعلام کردند تا زمانی که همراهانشان در بند ۳۵۰ اوين در اعتصاب غذا هستند با آنان همراه خواهند بود و اعتصاب می کنند. آنها از ۲ تير اعتصاب غذای خود را آغاز کرده اند

پيش از اين نيز،عبدالله مومنی، بوالفضل قديانی و بهمن احمدی امويی در هفتمين روز اعتصاب غذای خود در بند ۳۵۰ با مشکلات شديد جسمی مواجه شده و برای دريافت کمک های پزشکی به بهداری زندان اوين منتقل شده اند.عبدالله مومنی در هشتمين روز اعتصاب غذای خود نيز به بهداری اوين منتقل شده است.

خانواده های زندانيان اعتصاب کننده در اوين به شدت نگران سلامت عزيزان خود هستند و جمعی از آنها در گفت و گو با کلمه گفته اند که انتظار دارند دادستان تهران که مسوول مستقيم سلامت زندانيان است زودتر به موضوع رسيدگی کند.

براساس همين گزارش، ساير اعتصاب کنندگان بند ۳۵۰ اوين نيز در شرايط مشابهی به سر می برند و اوضاع جسمی اغلب آنها نامساعد گزارش می شود.

***

فرناز کمالی، فعال حقوق زنان، احضار شد، هرانا

خبرگزاری هرانا - فرناز کمالی، دانشجوی رشته علوم سياسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و فعال حقوق زنان، جهت اخذ آخرين دفاعيات احضار شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، فرناز کمالی که آخرين بار در جريان تجمعات يکم اسفندماه ۸۹ و در چهار راه فلسطين تهران بازداشت شده بود، جهت اخذ آخرين دفاعيات به شعبه ۴ بازپرسی اوين احضار شده است.

طبق اين احضاريه کتبی که گويا مربوط به پرونده قبلی خانم کمالی ست، چنانچه وی در زمان تعيين شده در محل مذکور حاضر نشود، دادگاه برای ايشان حکم غيابی صادر خواهد نمود.

گفتنی ست که اين فعال حقوق زنان اواسط اسفند ماه سال گذشته و به قيد وثيقهٔ ۳۰۰ ميليونی به طور موقت آزاد شده بود.

***

انتقال مسعود باستانی و عيسی سحرخيز به بهداری زندان رجايی شهر، سحام نيوز

سحام نيوز: مسعود باستانی و عيسی سحرخيز دو تن از زندانيان بند سياسی زندان رجايی شهر به بهداری اين زندان منتقل شدند.

بنا بر گزارش های رسيده گفته شده است که مسعود باستانی و عيسی سحر خيز دو تن از روزنامه نگاران زندانی در بند سياسی رجايی شهر که در حمايت از اعتصاب کنندگان زندان اوين دست به اعتصاب زده اند، به بهداری زندان رجايی شهر منتقل شده اند .

هنوز اطلاع ديگری درباره وضعيت آنها در دسترس نيست.

***

بيست و چهارمين روز اعتصاب غذای سه زندانی سياسی کرد در زندان رجايی شهر، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
اعتصاب غذای سه زندانی سياسی کرد در زندان رجايی شهر وارد بيست و چهار مين روز خود شد اما مسوولان زندان هيچ توجهی به شرايط و خواسته های اين زندانيان برای پايان اعتصاب غذای شان نشان نمی دهند.

سه زندانی سياسی کرد النور خضری ،کامران شيخی و سيد ابراهيم سيدی در اعتراض به شرايط نگهداری شان و اين که در ميان زندانيان عادی با جرايمی همچون تجاوز به عنف، قتل و قاچاق مواد مخدر دارند از ۲۴ روز پيش دست به اعتصاب غذا زده اند.اما مسوولان زندان به خواسته اصلی آنان که همان انتقال به بند زندانيان سياسی است بی توجهی نشان می دهند.اين سه نفر همچنين بيش از دو سال است که در شرايط بلاتکليفی نگه داری می شوند و خواهان رسيدگی هرچه سريع تر به پرونده خود هستند

به گزارش تارنمای «کلمه» سه زندانی سياسی کرد به نامهای النور خضری ،کامران شيخی و سيد ابراهيم سيدی که پيش از اين در بند ۳۵۰ زندان اوين نگهداری می شدند، در حالی به صورت غير قانونی به زندان رجايی شهر منتقل شدند که حتی حقوق اوليه آنان نيز رعايت نمی شود.

آنها به مدت ۵۰ روز در بند قرنطينه زندان رجايی شهر نگهداری شدند، جايی با امکانات بسيار نامناسب بهداشتی و رفاهی که معمولا زندانيان در ابتدای ورودشان به زندان به مدت يک روز در آن به سر می برند . پس از آن هم به جای آنکه اين زندانيان به بند زندانيان سياسی زندان رجايی شهر منتقل شوند به اندرزگاه ۶ زندان رجايی شهر فرستاده شدند

رمضان احمد کمال، داود عبداللهی و رمضان سعيدی از ديگر زندانيان سياسی کرد هستند که تاکنون به بند زندانيان سياسی در رجايی شهر منتقل نشده و با زندانيان عادی نگه داری می شوند.

اين در حالی است که طبق اصل تفکيک جرايم اين زندانيان بايد درميان زندانيان سياسی که جرايمی مشابه دارند نگهداری شوند.

اين سه زندانی خواستار آن هستند که هر چه زودتر به بند زندانيان سياسی منتقل شوند و در غير اين صورت به صورت نامحدود به اعتصاب غذايشان ادامه می دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016