پنجشنبه 9 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بلاتکليفی ۵ا ماهه سه شهروند کرد در زندان رجايی‌شهر، محکوميت يک معلم به ۱۰ سال حبس، خبرهای حقوق بشری امروز (به‌روز می‌شود)

اين صفحه در طول روز "به‌روز" می‌شود

بلاتکليفی ۵ا ماهه سه شهروند کرد در زندان رجايی‌شهر، موکريان

آژانس خبری موکريان - سرويس حقوقبشر
سه شهروند سنندجی علی‌رغم گذشت بيش از ۵ا ماه از زمان بازداشت همچنان در زندان رجايی‌شهر کرج در بلاتکليفی به‌سر می‌برند.
بنا به اطلاع خبرنگار آژانس خبری موکريان، سه شهروند سنندجی به نام‌های آرمان بهمنی، رامين کرمی و فخرالدين عزيزی که حدود ۱۵ ماه پيش توسط نيروهای امنيتی بازداشت و زندانی شده بودند همچنان به صورت بلاتکليف در زندان رجايی‌شهر کرج نگه‌داری می‌شوند.
گفته می‌شود اتهام اين افراد که علی‌رغم اتمام بازجويی‌ها تا کنون حکمی از سوی دادگاه برای آن‌ها صادر نشده همکاری با گروه‌های مذهبی اعلام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محکوميت يک معلم به ده سال حبس، هرانا

خبرگزاری هرانا - اسماعيل عبدی، آموزگار رياضی دبيرستان و کنشگر صنفی فرهنگيان به ده سال زندان تعليقی محکوم شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، حکم ده سال حبس اسماعيل عبدی، امروز چهارشنبه هشتم تيرماه، به عليزاده طباطبايی وکيل وی اعلام شد.

قاضی پرونده، پيرعباسی، با استناد به ماده ۵۰۰ (تبليغ عليه نظام) و ۵۰۵ (ارتباط با دول متخاصم) حکم را صادر نموده است. اين حکم، حکم اوليه است و تا يک ماه فرصت اعتراض دارد.

گفتنی است عبدی در تابستان ۸۸ با يکی از رسانه‌های خارجی، دربارهٔ وضعيت آموزش و پرورش و برخی فرهنگيان زندانی گفت‌و‌گو نمود که پس از آن بازداشت شد و مدت ۴۴ روز را در زندان اوين گذراند.

***
محمدجواد مظفر به همراهان خود در اوين پيوست، کلمه

محمد جواد مظفر در پايان مرخصی ده روزه ی خود به همراهان خود اوين پيوست.

به گزارش خبرنگار کلمه، اين نويسنده و فعال سياسی که در پی درگذشت مادر همسرش برای مراسم ختم وی به مرخصی چند روزه آمده بود عصر چهارشنبه به اوين بازگشت.

مظفر يکی از دوازده زندانی سياسی بند ۳۵۰ اوين بود که در اعتراض به شهادت هاله سحابی و هدی صابر اعتصاب کرده و تا در مرخصی هم اعتصاب خود را نشکست.

وی که در حوادث دی ماه ۱۳۸۸ دستگير و شصت و دو روز در سلول انفرادی بند ۲۴۰ اوين زندانی بود، به يک سال حبس تعزيری محکوم شده است.

بيستم فروردين محمدجواد مظفر نايب رئيس انجمن دفاع از حقوق زندانيان و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای گذراندن دوران محکوميت خود به زندان اوين بازگشت.

***
احضار نصير اسدی فعال دانشجويی دانشگاه تهران به زندان اوين، کلمه

نصير اسدی دانشجوی فوق ‌ليسانس دانشکده‌ ادبيات دانشگاه تهران برای تحمل چند ماه باقی مانده از دوران محکوميت خود به زندان اوين فراخوانده شد.

به گزارش تحول سبز، اين فعال دانشجويی در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ در هنگام خروج از دانشگاه توسط نيروهای لباس شخصی با ضرب و شتم بازداشت و در ابتدا به بند ۲۰۹ زندان اوين و سپس به بند ۳۵۰ اين زندان منتقل گرديده بود.

وی در دادگاه بدوی به دو سال حبس تعزيری به علت شرکت در تجمع اعتراض آميز دانشجويان در روز ۱۶ آذر در دانشگاه تهران محکوم گرديد. نصير اسدی بعد از تحمل چندين ماه حبس با قرار وثيقه در روزهای آغازين سال ۱۳۸۹ از زندان آزاد گرديد. در اوايل ارديبهشت ماه ۸۹ عليزاده طباطبايی وکيل وی در مصاحبه با خبرگزاری ايسنا از کاهش محکوميت وی به ۷ ماه حبس تعزيری خبر داد که احضار اين فعال دانشجويی به زندان برای گذراندن چند ماه باقيمانده از اين دوران محکوميت می باشد.

پيش از اين نيز در هفته های اخير مهدی تاجيک ديگر فعال دانشجويی اين دانشگاه به زندان اوين فراخوانده شده بود. به نظر می آيد با نزديک شدن سالروز ۱۸ تير ماه فشار بر فعالين دانشجويی همچنان افزايش يابد.

***

اميد کوکبی در انتظار تشکيل دادگاه، کلمه

اميد کوکبی تا پايان تيرماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به رياست قاضی صلواتی محاکمه خواهد شد.

به گزارش وبلاگ اين نخبه ی جوان دربند، يک منبع آگاه خبرداد پرونده اميد به اين شعبه ارجاع شده است و پايان تيرماه به عنوان زمان برگزاری دادگاه وی تعيين شده است.

اميد کوکبی با وجود اتمام بازجويی ها، سه هفته پيش از بند ۳۵۰ به بند ۲۰۹ بازگردانده شده بود که هفته گذشته مجددا به بند عموم انتقال يافت و عليرغم اين که مدت کمی به زمان دادگاه وی مانده است اما هنوز وکيلش موفق به ديدار با او نشده است.

اميد کوکبی، دانشمند جوان و نخبه ايرانی که دانشجوی فوق دکترای فيزيک اتمی با گرايش ليزر در دانشگاه تگزاس آمريکا است.

وی که از هموطنان اهل سنت و ترکمن است و هيچ گونه سابقه فعاليت سياسی ندارد، بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای ديدار با خانواده اش به ايران سفر کرده بود، بازداشت شد.

کوکبی که به «ارتباط با دولت متخاصم» و « کسب درآمد نامشروع» متهم شده است، از بزرگترين نخبگان فيزيک اتمی جهان است و پيش بينی می شود در سالهای آينده به يکی از بزرگترين دانشمندان اين رشته تبديل شود، اما در صورت تداوم حضور در زندان اين فرصت برای وی و کشور از بين خواهد رفت.

نگرانی ها از روند پرونده ی اين نخبه ی دربند جدی است.

***
مسئولين رسيدگی به شکايت داوطلبان کنکور: «بهائيان حق شرکت در کنکور سراسری را ندارند»، کميته گزارشگران حقوق بشر

کميته گزارشگران حقوق بشر - امروز چهارشنبه ۸ تيرماه ۱۳۹۰ در پی مراجعه تعدادی از داوطلبين بهائی و اعضای جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی به مراکز پاسخگويی برای اصلاح گزينه مذهب در کارت ورود به جلسه، از سوی مسئولين رسيدگی به شکايات اعلام گرديد که «بهائيان حق شرکت در کنکور سراسری را ندارند.»

بر اساس گزارشات رسيده در پيگيری های امروز مسئولين در باجه های رفع نواقص اعلام داشتند: « به آنها ابلاغ گرديده در اين خصوص اصلاحی صورت ندهند و برای داوطلبين بهائی در کارت ورود به جلسه اسلام قيد گردد و در صورت تمايل داوطلبين بهائی می توانند مذهب خود را در کارت ورود به جلسه به اديان ديگر همچون زرشتی، مسيحی، کليمی تغيير دهند.»

يکی از مسئولين در باجه رفع نواقص کارت ورود به جلسه آزمون سراسری در شهر اصفهان اعلام نمود: « اين جريان از امسال به آنها تاکيد شده و دستور از سازمان سنجش و مقامات بالاتر است و آنها توانايی رسيدگی به اين جريان را ندارند.»

همچنين ايشان به تعدادی از داوطلبين بهائی اعلام کرد « شما با هر گزينه‌ی مذهبی در کنکور سراسری شرکت نماييد در نهايت کارنامه ای برايتان صادر نخواهد شد و با نقص پرونده روبرو می شويد.»

پس از صدور کارت‌های ورود به جلسه برای داوطلبين کنکور سراسری سال ۹۰ در وبسايت رسمی سازمان سنجش و آموزش کشور، داوطلبين بهائی با عبارت « دين: اسلام» روبرو گرديدند. اين اقدام از سوی سازمان سنجش در حالی صورت پذيرفته است که داوطلبين بهائی در فرم ثبت نام کنکور با گزينه‌ای برای تعيين مذهب خود روبرو نشده بودند و آنها تنها معارف امتحانی خود در کنکور را از بين چهار دين رسمی مندرج در فرم ثبت نام مشخص نموده بودند.

***

دو فعال سياسی و مدنی به حبس تعزيری محکوم شدند، هرانا

خبرگزاری هرانا – دو تن از فعالان سياسی و مدنی آذربايجان از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به دو سال شش ماه حبس تعزيری و ۱۰ سال محروميت از مسافرت به جمهوری آذربايجان محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ابراهيم اسماعيلی و محمد حسين جعفرپور در شعبه سوم دادگاه انقلاب تبريز با حضور وکلای خود آقايان نقی محمودی و عباس جمالی به ترتيب به يک سال حبس تعزيری و يک سال و شش ماه حبس تعزيری و همچنين به ده سال محروميت از مسافرت به نخجوان و جمهوری آذربايجان محکوم شدند.

اساس اتهام وارده به اين دو نفر مسافرت و تحصيل در جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری آذربايجان بوده است.

افراد مذکور به اتهام تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه‌های قوم گرا، شناسايی ومعرفی افراد جهت جاسوسی از اتباع ايران به سرويس اطلاعاتی نخجوان و همچنين جاسوسی از ايران به نفع جمهوری نخجوان و کشور جمهوری آذربايجان مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

مصداق اين اتهامات نيز اعلام فرکانس تلويزيون سحر، آمار صادرات ايران به ارمنستان و تهيه فيلم در مورد کشتار ارامنه در قره باغ بوده است. حتی در زمان دستگير يکی از اين دو نفر، مأمورين اطلاعات، ترانس برق را به جای فرستنده توقيف کرده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016