جمعه 10 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سوراخ های مرزی قاچاق کالا، ماهان نیکو

محمود احمدی نژاد رییس دولت مستقر در همایش راهبردهای علمی ـ تخصصی نوین در پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سختی از وضعیت گمرکات کشور انتقاد نموده است و اذعان نموده است که هر کس جایی را - در مرز ها - سوراخ کرده است و برای خودش کالای قاچاق می برد و می آورد. ایشان پس از 8 سال اداره کشور تازه متوجه شده است که همه چیز دست دولت ( به معنای عام ) نیست و جاهایی که سود سرشار دارد متعلق به کسان دیگر است یا اینکه می دانسته است و خودش لابد تا کنون شریک قافله بوده است .

امروز که اختلافات دولت و رهبری و اذنابش رو بفزونی می رود و هر کدام برای یکدیگر شاخ و شانه می کشند و برای یکدیگر افشاگری می نمایند ، گمرک و سامان بخشی ورود و خروج کالا و راه های کنترل مرزها به یاد احمدی نژاد افتاده است . ایشان انتقادات گسترده ای را در این باره ذکر نموده اند :

« باید مسئولان وزارت اقتصاد و نیز گمرکات کشور به سرعت به این اصلاحات نظم بدهند».

احمدی نژاد اضافه می نماید :« هم اکنون کم اظهاری است و پنهان نمی توانیم کنیم ؛ وقتی میزان کالای صادر شده از کشور را اعم از نفت ، فراورده های نفتی و غیرنفتی ، ضرب و تقسیم و بعد میزان ارز ذخیره شده در حساب های افراد ، بانک ها و حساب های بانک مرکزی را محاسبه می کنیم ، تفاوتی دیده می شود که کم نیست».

احمدی نژاد با بیان اینکه همه این تفاوت نمی تواند از مرزهای غیررسمی وارد کشور شده باشد، افزود: «این حجم کالا اگر همان تعرفه موثر که حدود2/10 درصد است باید حدود ۹ هزار تا ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی داشته باشد در حالی که این رقم پارسال حدود هزارمیلیارد تومان بود» .

البته این اولین بار نیست که یک مقام عالی رتبه کشور نسبت به مافیای قاچاق کالا و ارز اظهار نگرانی می نماید و دست های پنهانی را در این مورد متهم می سازد، بلکه پیش از این نیز برخی از مسئولین نسبت به اسکله های غیر قانونی و بدون کنترل هشدار داده بودند . همچنان که احمدی نژاد تلویحا مقامات نظامی را در مورد قاچاق کالا و ارز متهم می نماید :« اگر کالایی امنیتی ، اطلاعاتی و دفاعی است آنها هم می توانند از مرز قانونی وارد شوند. هیچ وزارتخانه ای حق ندارد اسکله یا مرزی خارج از کنترل گمرک داشته باشد. ممکن است کالایی از پرداخت عوارض معاف باشد که اشکال ندارد چون قانون است اما معنی اش این نیست که نباید ثبت شود .ایشان می افزاید : هر جا کسانی برای خودشان حقوق فراقانونی قائل شدند آنجا نقطه فساد شد .

پیش از این چند سال قبل مهدی کروبی رییس مجلس ششم نیزکسانی را به ورود و خروج غیرقانونی کالا و ارز متهم ساخته بود . ایشان در آن سخنرانی معروف اذعان می نمایند که اسکله های غیر مجازی وجود دارد که کالا وارد می کنند ، بدون اینکه عوارض پرداخت کنند و کسانی هستند که بی ضابطه و پرداخت حق گمرکی کالا وارد می نمایند . ایشان در ادامه می گوید در چاه بهار اسکله هایی وجود دارد که کنترلی بر آنها از طرف اداره گمرک کشور نیست .

در محافل اقتصادی و سیاسی همیشه بحث هایی بوده است که سپاه پاسداران نقش موثری در قاچاق کالا و ارز کشور دارد و قسمت عمده ای از کالاهای قاچاق توسط این نهاد نظامی به کشور وارد و یا صادر می شود . حتی برخی بر این باورند که قسمت بیشتر سوخت قاچاق توسط همین ارگان از کشور خارج می شود .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاچاق دخانیات و سیگار به کشور یکی دیگر از مواردی است که بارها از طرف سیاسیون مورد اشاره قرار گرفته است . احمدی نژاد در همین ارتباط می گوید :« دو هزار میلیارد تومان فقط مصرف سیگار داریم که این همه قاچاقچیان درجه یک دنیا را به طمع می اندازد چه برسد به قاچاقچیان خودمان» . در گذشته برخی افراد و نیز دولت از« انحصار واردات بی ضابطه سیگار توسط محسن رضایی » و سود کلان نامبرده صحبت کرده بودند . البته در روزهای اخیر برخی از محافظه کاران از دخالت افراد نزدیک به احمدی نژاد که اصطلاحا جریان انحرافی نامیده می شود ، در قاچاق سیگار خبر داده اند .

آنچه مهم این است که قاچاق کالا و ارز با سود سرشاری که نصیب جریان های سیاسی می نماید ، چیزی نیست که این جریان ها بتوانند از آن بگذرند و لذا در عین حال که همه گروه ها و بخصوص بخش اقتصادی سپاه در آن دست دارد ، همدیگر را نیز به این اتهام محکوم می نمایند و هر گروه ، این اتهام را به گروه دیگر منتسب می نماید . در این میان این ملت است که در این میان آسیب می بیند و هر ساله میلیاردها دلار از سرمایه کشور به جیب سوداگران و تاجران بی نام و نشان می رود ، بدون آنکه ریالی از آن در عمران و آبادانی کشور هزینه شود و یا به سفره مردم عادی برسد .

جالب آنکه احمدی نژاد خود چنانکه مطلع است به ساماندهی امور گمرکی و کنترل صادرات و واردات غیرقانونی امیدی ندارد و می گوید :« این جنگ و مبارزه ای مستمر است یعنی امروز که شما مسئولان جلسه گذاشته اید ، بحث می کنید و تصمیمات خوبی می گیرید ، آنها نیز همین ها را می شنوند و می نشینند و نقشه می کشند که چگونه تصمیمات شما را دور بزنند»!

البته مقادیر ی کالا نیز توسط مرزنشینان بصورت قاچاق از مرز می گذرد که بنا با اظهار رییس دولت ناچیز می باشد و لابد تنها جایی است که دولت می تواند با فشار آن را مدیریت کند و ناگفته نماند که این کنترل می تواند بر فقر مردم اینگونه مناطق تاثیر بگذارد و آنها را از برخورداری حداقل دورتر نماید و احتمالا تاثیری زیادی هم بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016