یکشنبه 12 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی: اسلام نیازی به تحمیل ندارد، فضای بسته مانع اسلام حقیقی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی جمعی از علمای حوزه و دانشگاه از شهر قم صبح شنبه با وی دیدار و پیرامون حوزه نواندیشی دینی گفتگو کردند. هاشمی رفسنجانی در این دیدار با اشاره به جایگاه رضایت مردم در سبک حکومت‌داری تأکید کرد: اگر نتوانیم رضایت اکثریت مردم را با خود حفظ کنیم، تاریخ نشان داده است که موفق نخواهیم بود و آینده روشنی به همراه نخواهیم داشت.

هاشمی رفسنجانی گفت: در عصری زندگی می‌کنیم که روزبه‌روز عقلانیت، استدلال و منطق قدرت افزون‌تری پیدا می‌کند و فضای بسته مانعی در برابر اسلام حقیقی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت در ادامه این دیدار، اسلام را دینی جامع و متعلق به همه اعصار و زمان‌ها عنوان کرد و گفت: اسلام نیازی به تحمیل فکر و عقیده ندارد و پایه‌های استدلالاتش محکم و اسلام دین گفتگو و آزاداندیشی در حوزه فکر و تعقل است.

هاشمی با اشاره به توجهات ویژه قرآن برای تفکر و تعقل تأکید کرد: تمدن عظیم اسلامی در زمانی که غرب در جاهلیت بود، در کشورهای اسلامی شکل گرفت و اساس آن مبتنی بر آزاداندیشی و اهمیت به تفکر بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او با اشاره به تأکیدات رهبر ایران بر شکل‌گیری کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های علمی تأکید کرد: این بحث که می‌توانست منشأ تحولات مثبتی باشد مورد غفلت و بعضاً مصادره به رأی قرار گرفت و یا از مسیر خود منحرف شد و باید تلاش شود با درک این موضوع زمینه‌های آن فراهم شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به برخی مباحث در حوزه حکومت در مورد تحمیل برخی موارد به جامعه و به‌ویژه نسل جوان تأکید کرد: فشار مضاعف نتیجه کمتری به همراه دارد و در هر طرحی که به اجرا می‌رسد باید به واقعیات جامعه نیز توجه داشت و از حرکاتی که وهن را نیز به همراه دارد، پرهیز کرد.

او افزود: البته در جامعه باید به محیط به عنوان عاملی مؤثر در حوزه تربیت توجه کرد و از رشد فساد در آن جلوگیری به عمل آورد که آن نیز روش‌های علمی متناسب را طلب می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در خصوص اوضاع کشورهای منطقه و برخی اعتراضات تأکید کرد: نقطه مشترک همه این اعتراضات محوریت مردم است و برخوردهای سرکوب‌گرایانه با توجه به این موج بیداری نتیجه‌بخش نخواهد بود.

هاشمی افزود: مردم مظلوم بحرین در این میان متحمل سختی‌های بیشتر هستند و مظلوم واقع شده‌اند و حمایت جهانی نیز به همراه ندارند.

گفتنی است در این دیدار حاضران هر کدام به بحث در خصوص مفاهیم و موضوعات دینی به‌ویژه در حوزه‌های حکومتی پرداخته و مطالبی در خصوص لزوم توجه به حوزه نواندیشی دینی در محافل علمی و به‌ویژه حوزوی پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016