جمعه 17 تیر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حجت‌الاسلام رسايی: مواضع امروز لاريجانی نسبت به اصلاح طلبان، پاسخ به محبت های ديروز آن هاست، ايسنا

*ما تندرو نيستيم، برخی آقايان کندرو‌ هستند

يک عضو فراکسيون انقلاب اسلامی مجلس، با اعتقاد به برخی تغيير نگرش‌ها در مواضع لاريجانی نسبت به اصلاح‌طلبان گفت: اين تغيير نگرش‌ها پاسخ به محبت‌هايی است که اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم به آقای لاريجانی داشته‌اند.

حجت‌الاسلام حميد رسايی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره مواضع اخير رييس‌مجلس درباره اصلاح‌طلبان گفت: جريان اصلاح‌طلبی با توجه به عملکرد گذشته‌اش از دو بخش تشکيل می شود؛ برخی از اصلاح طلبان در حوادث گذشته به دليل سکوت در برابر فتنه گری های پيش آمده، پرونده‌ی ساکتی دارند و موضع خود را به نوعی مشخص نکرده‌اند ولی دسته ديگری از اصلاح طلبان پرونده روشن و واضحی در دفاع از فتنه گری ها دارند، پرونده‌ای که مردم هم آن را سياه و تيره‌ می بينند.

اين نماينده اصولگرای مجلس، با اشاره به اين گفته‌ی لاريجانی که اصلاح‌طلبان وجود دارند و نمی‌توان آنها را کنار گذاشت افزود: آقای لاريجانی توضيح دهد در مورد کدام بخش از اصلاح‌طلبان صحبت می‌کنند، آيا اصلاح‌طلبانی که آقای لاريجانی آنها را يک واقعيت می داند همان هايی هستند که در دوره‌ی حاکميت هشت ساله خود با طراحی استعفاهای دسته‌جمعی قصد ضربه‌زدن به نظام را داشتند يا اصلاح‌طلبانی که با طرح موضوع حاکميت دوگانه قصد کودتای از درون عليه نظام را داشته و يا اصلاح‌طلبانی که در فته ۸۸ تا مرز براندازی پيش رفتند و به اين اقدامات مشهور شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی گفت: اگر مقصود اين است، بايد بگويم که اين واقعيت ديگر مرده است و اينها از نظام خارج شده‌اند و به همين دليل در مناسبات نظام نبايد برای آنها حسابی باز کرد.

وی با بيان اين که ما اين‌ها را يک واقعيت غير‌انکار می‌دانيم، ولی واقعيتی که سوخته و از نظام خارج شده‌اند، گفت: ما اصلا و ابدا نگران تحرک اين جريان نيستيم، چرا که در جامعه و بدنه‌ی مردم اقبالی به آنها نيست، بنا براين صحبت‌های دوپهلو در اين زمنيه بايد صريح و شفاف شود.

رسايی ادامه داد: البته برخی شخصيت‌های اصلاح طلب وجود دارند که گرايش اصلاح‌طلبانه داشته و خود را اصلاح‌طلب می‌دانند، اما همواره چه در دوره‌ی اصلاحات نسبت به حرکت‌های تند و براندازانه‌ی دوره هشت‌ ساله آقای خاتمی و هم بعدا در دوره فتنه نسبت به کودتای سبز موضع‌گيری های دو پهلو داشته‌اند که اين دسته اگر موضع خود را در برابر فتنه گران شفاف کنند می توانند در مناسبات سياسی مثل انتخابات فعاليت داشته باشند.

اين نماينده مردم تهران گفت: البته در مورد دسته اول اصلاحات، اين که عنوان می‌شود اگر اين افراد توبه کنند می‌توانند برگردند، بايد گفت که اتخاذ چنين موضعی ديگر دير‌هنگام است، به دليل اين‌که اين‌ها از نظام خارج شده‌اند.

رسايی با اشاره به ديدار دو روز پيش فرماندهان سپاه با مقام معظم رهبری نيز گفت: مقام معظم رهبری در اين ديدار به اين مساله اشاره کردند که قصد طراحان و حاميان فتنه ۸۸، ايستادگی در برابر نظام بوده است و البته قبل از اين هم ايشان تاکيد کرده بودند برخی‌ها خودشان اصرار دارند از نظام خارج شوند که اين‌ها از نظام خارج شده‌اند.

وی با اظهار اينکه کارت دعوت برای اين طيف، ابهام و علامت سوال بدنه اصولگرايی نسبت به مواضع آقای لاريجانی را بيشتر کرده است، گفت: تصور می‌کنم اصلاح‌طلبانی که پرونده‌ی سياهی از خود به جای گذاشتند نشان دادند که توبه آنها غيرممکن است و اين ادبيات متاسفانه شايسته رييس فراکسيون اصولگرايان مجلس نيست.

اين عضو کميسيون فرهنگی مجلس ادامه داد: ما بارها عنوان کرديم که اگر آقای لاريجانی می‌خواهد همواره دوپهلو صحبت کند، بايد از رياست فراکسيون اصولگرايان کناره‌گيری کند و راحت صحبت کند چراکه اين مواضع با جايگاه رييس فراکسيون اصولگرايان که طبق بند دو اساسنامه بايد همواره فاصله خود را با اصلاح‌طلبان حفظ کند، هم‌خوانی ندارد.

وی گفت: در چهار سال اخير مسايلی را شاهد بوديم؛ در سال اول، اصلاح‌طلبان مجلس مخالف رياست آقای لاريجانی بودند اما بعد از رياست وی که با رای قاطع اصولگرايان صورت گرفت و ما هم به وی کمک کرديم، عملکرد آقای لاريجانی همواره بر حساسيت‌زدايی نسبت به اصلاح‌طلبان مبتنی شد و وی به شکلی رفتار کرد که از سال دوم اصلاح‌طلبان يک ماه مانده به انتخابات هيات رييسه، اعلام می‌کردند که گزينه‌ی اصلی آنها برای رياست مجلس آقای لاريجانی است.

رسايی اظهار عقيده کرد: در انتخابات امسال هيات‌رييسه، نيز طبق اخباری که ما داريم، آقای لاريجانی جلساتی با اين آقايان داشته و توافقاتی کرده‌اند.

اين نماينده اصولگرای مجلس گفت: تصور می‌کنم آقای لاريجانی برای اين گفته‌اند که اصلاح‌طلبان يک واقعيت‌اند و نمی‌توان آنها را انکار کرد، تا با بزرگ‌ نمايی آنها حساسيت های منفی نسبت به خواص مردود که در فتنه ۸۸ دو پهلو موضع گرفتند و يا با فتنه گران همراهی کردند را در ميان بدنه جريان اصولگرايی کم کند.

رسايی هم‌چنين در ارزيابی از اظهار نظر لاريجانی مبنی بر حضور تندروها در جريان اصولگرايی گفت: بايد ابتدا تندروی را معنا کنيم. در جريان اصولگرايان تندرو وجود دارد، اما تندرو‌ها آن کسانی هستند که برخلاف نظر رهبری حرکت کردند، چه در برخورد با دولت و چه در برخورد باجريان فتنه. اينان همواره بر خلاف تدبير رهبری عمل کردند و تمام تلاش شان برای ساقط کردن اين دولت و حفظ جريان فتنه بکار رفت، اينها را بايد ما تندرو بدانيم، اما کسانی که براساس سياست‌های رهبری حرکت می‌کنند را نمی‌توان تندرو ناميد.

وی گفت: برخی از دوستان ما فقط ده قدم جلوتر از خود را می‌بينند، اما اگر کسی پيدا شود که ۲۰۰ قدم جلوتر از خود را ببيند و وضعيت آينده را تحليل کند، چون خودشان نمی توانند به اين تحليل های روشن برسند و کندروی می کنند، ديگران را تندرو می‌خوانند.

وی در پايان گفت: در مجموع اين انگ تندروی عمدتا برای خارج‌کردن نيروهايی است که صريح، واضح و شفاف در برابر جريانات انحرافی در مواقع مختلف موضع‌گيری می‌کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016