یکشنبه 2 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

با هجوم ماموران امنیتی، مهدیه گلرو به زندان اوین بازگردانده شد، مجموعه خبرهای حقوق بشری (به‌روز می‌شود)

با هجوم ماموران امنیتی، مهدیه گلرو به زندان اوین بازگردانده شد، دانشجونيوز

شب گذشته با هجوم ماموران امنیتی به منزل مهدیه گلرو، وی برای گذراندن ادامه محکومیت به زندان اوین بازگردانده شد.

به گزارش دانشجونیوز، مهدیه گلرو در حالی که با سپردن وثیقه ١٥٠ میلیون تومانی، شنبه گذشته به همراه بهاره هدایت به مرخصی از زندان آمده بود، شب گذشته با حمله ماموران امنیتی به منزلش، به زندان اوین بازگشت. این در حالی است که طی صحبت های انجام شده با مسئولان ذی ربط، قرار بوده که وی امروز صبح به زندان اوین بازگردد.

مهدیه گلرو، دانشجوی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، در ١١ آذر سال ١٣٨٨ با هجوم ماموران امنیتی به منزلش بازداشت شد.

مهدیه گلرو، نائب دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، پیش از این نیز دو بار بازداشت شده بود. وی در فروردین ماه ١٣٨٩، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد. شعبه ٥٤ دادگاه تجدیدنظر این حکم را به دو سال زندان کاهش داد.

مهدیه گلرو هم چنین به دلیل انتشار مطالب از داخل زندان و صدور بیانیه به مناسبت روز دانشجو، از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه و به شش ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد. وی همچنین یک روز پیش از بازداشت، در دهم آذر ماه سال ۸۸، از سوی شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که در پی بازداشت اخیر وی، این حکم نیز به اجرا گذاشته شد.

وی شنبه گذشته، برای اولین بار پس از بازداشت به مرخصی از زندان آمده بود.


***

مریم بیدگلی، فعال کمپین یک میلیون امضا در قم بازداشت شد، کمیته گزارشگران حقوق بشر


کمیته گزارشگران حقوق بشر- مریم بیدگلی، فعال حقوق زنان و کمپین یک میلیون امضا در شهر قم، صبح روز پنج شنبه بازداشت شده است.

یک منبع موثق به کمیته گزارشگران حقوق بشر گفت، صبح روز پنج شنبه، نیروهای امنیتی، با هجوم به منزل مریم بیدگلی، وی را بازداشت کردند. این فعال کمپین یک میلیون امضا عصر‌‌ همان روز در تماس تلفنی با خانواده از انتقال خود به بند عمومی زندان لنگرود قم خبر داده است.

بهمن ماه سال ۱۳۸۹، شعبه سوم دادگاه تجدید نظر دادگستری استان قم، این فعال حقوق زنان و فاطمه مسجدی که پیش‌تر به همراه وی بازداشت شده بود را بر اساس «ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی و تبصره ۲ بند ب ماده ۳ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز می‌کنند» به شش ماه حبس تعزیری و دو میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرده بود. اتهامات مریم بیدگلی در این حکم «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و به نفع گروه فمینیستی (کمپین) از طریق انتشار و جمع آوری امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز درمورد زنان» عنوان شده بود. این دادگاه همپنین امضای بیانیه در فاقد صلاحیت دانستن جمهوری اسلامی در کسب کرسی گروه منطقه‌ای آسیا در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را نیز در صدور حکم در نظر گرفته و حکم مذکور به شعبه اجرای احکام استان قم ارسال شده بود.

این حکم در شرایطی صادر شد که پیش‌تر چندتن از فعالان کمپین یک میلیون امضا که با همین اتهام بازداشت شده بودند، تبرئه شدند و در حکم نهایی دادگاه تصریح شده بود که جمع آوری امضا برای تغییر قوانین تبعیض امیز مصداق عمل مجرمانه نیست.

مریم بیدگلی و فاطمه مسجدی، روز هفدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ توسط ماموران امنیتی در قم بازداشت و پس از دو هفته با تودیع وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند. دادگاه بدوی هر یک از این دو فعال کمپین را به یک سال حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرده بود. گفتنی است، فاطمه مسجدی در بهمن ماه سال ۸۹ بازداشت شده بود که با اتمام دوران محکومیت از زندان آزاد شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشی از وضعیت مریم بهرمن؛ فعال حقوق زنان، سحام نیوز

مریم بهرمن فعال حقوق زنان، ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ در منزل توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.

به گزارش سحام نیوز، ماموران با در دست داشتن حکم بازداشت و با «اتهام اقدام علیه امنیت ملی» به مدت سه ساعت منزل این فعال اجتماعی را بازرسی کرده و با ضبط برخی از اموال شخصی، وی را بازداشت نموده اند. بعد از گذشت ۷۱ روز از بازداشت وی، هنوز دلیل قانع کننده‌ای مبنی بر بازداشت وی به خانواده نامبرده ارائه نشده است.

مریم بهرمن بعد از بازداشت توسط ماموران به بازداشتگاه اطلاعات شیراز (پلاک صد) منتقل و پس از تحمل ۵۵ روز انفرادی در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۰ به کانون اصلاح و تربیت میانرود (بند زنان زندان شیراز) منتقل شده است. مریم بهرمن پس از انتقال به کانون اصلاح و تربیت، از سایر زندانیان جدا و همراه با یک زندانی دیگر در سلولی جداگانه زندانی هستند.

مریم بهرمن از بنیان‌گذاران سازمان مردم‌نهاد «انجمن زنان پارس» و از اعضای فعال «کمپین یک میلیون امضا» در استان فارس است.

هم‌چنین او عضو کمپین‌های «نه! به لایحه حمایت از مردان در خانواده»، «دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاه‌ها» و «اعتراض به فشارهای غیرقانونی علیه فعالان جنبش زنان» است. وی همچنین عضو شورای مرکزی شیراز جبهه مشارکت ایران اسلامی در سال‌های ۸۴ و ۸۵ بوده است.

***

بهاره هدایت به زندان اوین بازگشت، دانشجونيوز

دانشجو نیوز- بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، پس از اتمام دوره مرخصی به زندان اوین بازگشت.

به گزارش دانشجونیوز، بهاره هدایت عصر روز شنبه با سپردن قرار وثیقه هفتصد میلیون تومانی، برای اولین بار پس از بازداشت، به مرخصی از زندان آمده بود.

بهاره هدایت، دانش آموخته دانشگاه علوم اقتصادی تهران و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در ١٠ دی ماه سال ١٣٨٨ در منزلش بازداشت شد.

در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، بهاره هدایت را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «توهین به رئیس‌جمهوری و تبلیغ علیه نظام» به ۷ سال و نیم زندان محکوم کرد. هم‌چنین حکم دو سال حبس تعلیقی بهاره هدایت به اتهام «اقدام علیه امنیت از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» نیز به اجرا درآمده و وی در مجموع به ٩ سال و نیم حبس محکوم شد. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران در مرداد ۱۳۸۹، این حکم را عینا تایید کرد.

همچنین بهاره هدایت به همراه مهدیه گلرو و مجید توکلی در دادگاهی دیگر به دلیل انتشار مطالبی از داخل زندان، به اتهام "تبلیغ علیه نظام"، به شش ماه زندان دیگر محکوم شد.

وی پیش از این نیز بارها از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده و مدتی را در زندان گذرانده بود. بهاره هدایت، عضو فعال جنبش زنان، نخستین بار در ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵، در مراسم روز جهانی زن بازداشت شد. سپس در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۶ همراه با دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و پس از اعتصاب در جلوی درب دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگیر شد. وی بار سوم در ٢٢ تیرماه ١٣٨٧ بازداشت و یک ماه را در سلول های انفرادی گذراند. وی هم چنین بار دیگر همزمان با سال تحویل ۱۳۸۸ به دلیل شرکت در تجمع مسالمت آمیز خانواده های زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین بازداشت شد.

بهاره هدایت، امروز با اتمام دوران مرخصی در حالی که از بیماری رنج می برد، به زندان اوین بازگشت.

***

مادر و دختر ایلامی قربانی اسید پاشی شدند

خبرگزاری هرانا - یک مادر و دخترِ ساکن ایلام در پی اسید پاشی، قربانی انتقامی کور شدند.

در پی اسید پاشی به مادر و دختری ایلامی، عمو و زن عموی این خانواده به عنوان عاملان حادثه دستگیر شدند و خواستگار سابق دختر آسیب‌دیده نیز در جریان این حادثه تحت تعقیب قرار گرفت. دختر جوان قرار بود چند روز دیگر جشن عروسی‌اش را برگزار کند و به خانه بخت برود که قربانی انتقامی کور شد.

روزنامه جام‌جم با اعلام این خبر نوشت: بامداد ۱۸ تیرماه سال‌جاری و در پی وقوع یک حادثه اسیدپاشی، ماموران انتظامی با حضور در محل حادثه ـ خیابان مفتح شهرستان سرابله ـ و تحقیق از همسایه‌ها متوجه شدند یک مادر و دختر پس از حمله با اسید آسیب‌ دیده‌اند و از سوی عموی خانواده و چند نفر از همسایه‌ها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

انکار متهم
عموی خانواده در بازجویی گفت: شب حادثه با شنیدن صدای کمک‌خواهی همسر برادرم ـ زیور ـ و دختر ۱۹ ساله‌اش وارد خانه آن‌ها در طبقه فوقانی شدم. آن دو بدحال کناری افتاده بودند. هنگام انتقال آن‌ها به بیمارستان دست‌های من و همسرم بر اثر اسیدی که روی مادر و دختر پاشیده شده بود، دچار سوختگی شد. همسرم هم به بیمارستان آمد و اکنون به خانه یکی از اقوام رفته است.

در پی اظهارات مرد می‌انسال، گزارشی از بیمارستان در اختیار پلیس قرار گرفت مبنی بر اینکه مادر و دختر آسیب‌دیده از مرگ نجات یافته‌اند. با حضور ماموران در بیمارستان، تحقیق از این مادر و دختر آغاز شد.


نوعروس از روز حادثه گفت
دختر جوان به پلیس گفت: پدرم فوت کرده و ۴ سال است با مادر در طبقه فوقانی خانه عمویم زندگی می‌کردیم. از چندی پیش برادرزن عمویم به من ابراز علاقه می‌کرد و چند باری هم به خواستگاری‌ام آمد، اما من علاقه‌ای به او نداشتم و هر بار به خواسته‌اش پاسخ منفی می‌دادم.

جوان خواستگار و خانواده عمویم بار‌ها من و مادرم را تهدید کردند و می‌خواستند تا به این وصلت رضایت دهم. دخترعمویم شاهد این اختلاف‌ها و تهدید‌ها بود. چندی بعد مردی به خواستگاری‌ام آمد و عقد کردیم. قرار بود به زودی مراسم جشن عروسیمان برگزار شود که این حادثه رخ داد.

اسیدپاشی به قصد انتقام
نوعروس با اشاره به ماجرای اسیدپاشی گفت: قرار بود مادرم به خانه دیگری نقل مکان کند و در حال جمع‌آوری اثاثیه‌اش بودم. آن شب من و مادرم در یکی از اتاق‌ها خوابیدیم و نیمه شب با احساس سوزش شدید در سر و صورتمان از خواب بیدار شدیم. در همین موقع به سختی کلید چراغ اتاق را روشن کردم. عمو و زن عمویم کمی دور‌تر از ما ایستاده بودند و یک سطل در دست داشتند.

با فریادهای کمک‌خواهی ما که از ناحیه چشم، صورت و دست‌ها دچار سوختگی شده بودیم، آن دو سطل را به کناری انداختند و از ما می‌خواستند به آن‌ها نزدیک نشویم. همسایه‌ها با شنیدن صدای کمک‌خواهیمان به کمکمان آمدند و در این موقع عمویم به همسایه‌ها ملحق شد و همراه آن‌ها ما را به بیمارستان منتقل کرد. عمویم و همسرش با خواستگار سابقم در اسیدپاشی به من و مادرم همدست بوده‌اند. در پی اظهارات وی، مادر آسیب‌دیده نیز بازجویی شد و گفته‌های فرزندش را تایید کرد.

با مشخص شدن این موضوع روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله تازه‌ای شد. ماموران به جست‌وجو برای یافتن زن عموی شاکی پرداختند و او چند روز پیش دستگیر شد، اما در بازجویی‌های پلیسی هر گونه همدستی در اسیدپاشی به این مادر و دختر را انکار کرد.

زوج متهم با قرار قانونی روانه زندان شده‌اند. تحقیقات از آن‌ها در حالی ادامه دارد که مادر و دختر آسیب‌دیده برای ادامه درمان به بیمارستان شهید مطهری تهران انتقال یافته‌اند.

بنابر این گزارش، خواستگار سابق نوعروس نیز تحت تعقیب پلیس قرار گرفت تا با دستگیری وی، راز این اسیدپاشی دلخراش فاش شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016