دوشنبه 3 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علم‌الهدی: امروز دکترين ولايت فقيه در دنيا مطرح است، فارس

خبرگزاری فارس: امام جمعه مشهد اظهار کرد: دکترين ولايت فقيه به‌دليل عامل اطمينان‌بخش در راستای کنترل حاکميت در عرصه سياست امروز دنيا به‌عنوان برجسته‌ترين شيوه مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در کارگاه آموزشی، فرهنگی انديشه‌های آسمانی با اشاره به اينکه تمام جريان‌ها و انديشه‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند که با هيچ مقرراتی نمی‌توانند اين اطمينان را به دست آورند که حاکم در رأس قدرت فاسد نباشد، اظهار داشت:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در نظام اجتماعی، سياسی ايران در طول ۳۰ سال مشاهده کرده‌ايم که عناصر و افرادی با ادعاهای ارزشی آمده‌اند و زمانی که در عرصه قدرت قرار گرفته‌اند، دستشان را در دست استکبار مشاهده کرده‌ايم و بنابر اين دکترين ولايت فقيه امروز در عرصه سياست دنيا به عنوان يک شيوه برجسته مطرح است.
وی در ادامه افزود: عامل اطمينان بخش برای مردم در جريان اداره يک نظام چيست، برای حصول اين اطمينان و آرامش در رأس قدرت و حاکميت عنصری پرفضيلت است که توليد اطمينان و امنيت کند و اين کار جز توسط فقيه جامع الشرايط امکان ندارد.
امام جمعه مشهد وجود آيات قرآن و مدارکی همانند نامه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشريف را به اسحاق‌بن يعقوب در زمان غيبت صغری نسبت به رجوع مردم در زمان غيبت به مجتهد جامع الشرايط را خاطرنشان و تاکيد کرد: براساس قرآن اگر کسی غير از خدا را به عنوان حاکم پذيرفت، مشرک است و باور مسئله در توحيد و امامت اين است که در زمان غيبت امام معصوم عليه السّلام پذيرش ولی فقيه و مجتهد جامع الشرايط که حجت امام معصوم است، ضرورت دارد.
وی دغدغه و نگرانی انسان را از تمام نظام‌ها و دکترين‌های موجود در دنيا در عرصه سياست نداشتن اطمينان برشمرد و اظهار داشت: آن‌جايی که انسان امکان رسيدن به تمام خواسته‌های نفسانی خود را دارد، عرصه قدرت سياسی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: يک انسان در طول زندگی خود به هيچ صورتی نمی‌تواند به کل خواسته‌هايش برسد اما در زمانی که به قدرت سياسی می‌رسد همه امکانات برای رسيدن به خواسته‌های نفسانی فراهم می‌شود.
علم‌الهدی کسانی را که وارد عرصه سياست می‌شوند به دو گروه معتقدان به خدا و دين و کسانی که هيچ اعتقادی به باورهای دينی ندارند تفکيک کرد و گفت: گروه اول کسانی هستند که به معاد و نيرويی که آنان را کنترل می‌کند و بر اعمال آنان نظارت دارد، معتقدند و گروه دوم کسانی هستند که رسيدن به عرصه قدرت سياسی را تنها برای توسعه لذت‌ها و خوشگذرانی و تامين ثروت و آينده زندگی خود می‌دانند و اگر کسانی غير از اين دو گروه وارد سياست شوند، ديوانه هستند.
امام جمعه مشهد ضرورت مديريت جامعه اسلامی را به‌عهده ولی فقيه دانست و افزود: ولی فقيه انسانی است که تخصصش نه در اقتصاد و نه سياست بلکه فقه است که از اقتصاد و سياست به مراتب بالاتر است زيرا يک مدير در زمان غيبت امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشريف بايد جامعه دينی را هماهنگ با نظرات معصوم عليه السّلام اداره کند و کسی که با اين نظرات آشنايی دارد فقيه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در يک مجتهد جامع الشرايط غير از تخصص به فقه که برای جامعه اسلامی دارای امنيت و آرامش است چهار ويژگی مهم ديگر وجود دارد، خويشتن‌دار باشد، بر مقام صيانت دين از توطئه‌ها و تهاجم‌ها واقف باشد، مطيع به امر مولی باشد يعنی اينکه در اجرای احکام دينی از همه انسان‌‌‌‌ها مطيع‌تر است و انسانی است که به هيچ عنوان تحت خواسته‌های نفسانی قرار نمی‌گيرد، زمانی که چنين انسانی در رأس جامعه قرار گرفت، اين برای افراد آن جامعه مفيد است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وقوع انقلاب‌هايی که حاصل خيزش‌های مردمی بوده‌اند و آن مردم با تمام امکانات خود از آن نظام حمايت کرده‌اند ولی بعد از مدتی ديده‌اند که حاکمانشان نماينده استکبار شده‌اند، اظهار داشت: بسياری از احزاب و گروه‌ها را زمانی در صف انقلاب اسلامی می‌‌‌‌‌‌ديديم اما حالا روبه‌‌‌‌‌روی انقلاب و نظام قرار گرفته‌اند.
وی افزود: انسان‌ها در مقام تشخيص ممکن است دچار اشتباه شوند و وجود ولی فقيه يک شاخص و راهنما است که وقتی چشم‌ها به او رجوع می‌کنند، او به مردم هشدار می‌دهد و آنان را هدايت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016