سه شنبه 11 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"قياس مع الفارق" با آمنه عزيز، سعيده منتظری

«آمنه بهرامی، قربانی اسيدپاشی از قصاص عامل جرم گذشت.»

اين خبر را خواندم و بر آن شدم که در توان خود از آن اسطوره گذشت قدردانی نمايم. آری آمنه جان، تو را و اين همه بزرگواری تو را می ستاييم؛ همه می دانيم گذشت از آنچه شرع و عرف برای تو حق می دانست کاری آسان نيست. و از پروردگار عليم حکيم که تنها ناظر دردها و رنج های توست، برايت بيش از گذشته صبوری می طلبيم؛ و می دانی که «ان الله مع الصابرين».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما چه کم لطفی کرده اند آنان که بزرگواری تو را ديدند و تو را آموزگار خواندند، با اين حال در قياسی نادرست از بزرگان عرصه سياست خواستند که از آمنه بياموزند! اين گونه قياس را علمای ادب "قياس مع الفارق" می نامند.

حجةالاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمی در پيام خود می فرمايد: « امروز وقتی در خبرها آمد که آمنه در کمال بزرگواری آموزگاری کرد و از حق قصاص خود گذشت، بر همه ثابت شد که در برابر سنگدلی و بی آزرمی و نفرت پراکنی و خودخواهی و کين توزی هنوز می توان از مهربانی، شرافت و احترام به زندگی، ديگرخواهی و بزرگ منشی هم سراغ گرفت.» و در ادامه می فرمايد: «آيا در عرصه زندگی سياسی و اجتماعی نيز نمی توان از آمنه آموخت و بحران را با آرامش و تنش را با احترام به يکديگر و پاسداشت حق و حرمت انسان و دوری از غرور – بخصوص آنان که قدرت بيشتری دارند – سودا کرد؟»

اما ای کاش جناب ايشان می فرمودند که بزرگان عرصه سياست و صاحبان قدرت چه سنگدلی و بی آزرمی و نفرت پراکنی و خودخواهی و کين توزی از مردم ديده اند که بايد از آمنه بياموزند و در مقابل آن با مردم با آرامش و احترام و پاسداشت حق و حرمت انسان رفتار نمايند؟! و مگر حاکمان را جز خدمت به مردم و پاسداشت حقوق آنان وظيفه ای ديگر هست؟!

اميد اين که پوينده راه حق و حقيقت باشيم.

به نقل از وبلاگ [قلم نوشته های سعيده منتظری]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016