پنجشنبه 13 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در مصاحبه با يورونيوز: رخدادهای ايران هيچ‌گونه شباهتی با وقايع منطقه ندارد، در ايران آزادترين انتخابات برگزار شد، ايسنا

روابط اروپا با ايران نبايد تحت تاثير آمريکا قرار بگيرد
ايران و اروپا می‌توانند همکاری سازنده‌ای در افغانستان داشته باشند


رييس‌جمهور با بيان اين که جمهوری اسلامی ايران از تقويت روابط دوستانه و احترام‌آميز با اروپا استقبال می‌کند و آن را به سود دو طرف می‌داند، اظهار کرد: دولت‌های اروپايی توجه داشته باشند که روابط و همکاری‌های خود را با ايران نبايد تحت تاثير آمريکا قرار دهند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه زنده تلويزيونی با شبکه «يورونيوز» در پاسخ به سوالی درباره روابط و همکاری‌های ايران و اتحاديه اروپا با استقبال از ايجاد روابط مثبت و سازنده‌ با اروپا، افزود: دوران استعمار، برده‌داری و دوران برآمده از جنگ دوم جهانی ديگر به پايان رسيده است و در شرايط کنونی بايد همه دولت‌ها و ملت‌ها برای اداره دنيا مشارکت کنند و با کمک يکديگر جهان بهتری را بسازند.

او ادامه داد: می‌توان اقتصاد و فضای سياسی دنيا را بهتر از شرايط کنونی اداره کرد و به جای دشمنی و کينه‌توزی، همه ملت‌ها با هم دوست باشند، چرا که دشمنی هيچ نتيجه‌ای برای ملت‌ها ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور با تاکيد بر اين که روابط اروپا با ايران نبايد تحت تاثير آمريکا قرار بگيرد، گفت: مردم اروپا به خوبی می‌دانند در حالی که آن‌ها خسارات و هزينه‌های ناشی از جنگ دوم جهانی را پرداختند اما سرمايه‌داران آمريکايی بدون توجه به خسارات ناشی از اين جنگ، تمام منافع آن را نصيب خود کردند.

وی با بيان اين که جمهوری اسلامی ايران علاقمند است روابط دوستانه‌ای را با کشورهای اروپايی داشته باشد، تصريح کرد: بايد دست به دست هم دنيا را عادلانه اداره کنيم تا همه در آن محترم و از حقوق مساوی برخوردار باشند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: شرايطی که در افغانستان حاکم است به نفع هيچ کس نيست. مشکل اين کشور را فقط می‌توان با احترام به حقوق مردم افغان حل کرد و ايران و اتحاديه اروپا می‌توانند در اين راستا با يکديگر همکاری سازنده‌ای داشته باشند.

او تصريح کرد: کشورهای اروپايی بی‌جهت خود را اذيت و با ملت ايران مقابله می‌کنند در حالی که می‌توانيم روابط اقتصادی و سياسی مناسبی به نفع منافع ملت‌های خود داشته باشيم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که آيا ايران به دنبال صادرات گاز به اروپا است؟ اظهار کرد: البته اصراری بر صادرات گاز به اروپا وجود ندارد، چرا که انرژی جزو کالاهايی است که همواره مشتری‌های زيادی دارد بنابراين موضوع صادرات گاز ايران به اروپا صرفاً می‌تواند بهانه‌ای برای دوستی‌ها و تقويت همکاری‌ها باشد.

رييس‌جمهور با بيان اين که ايران و اروپا می‌توانند همکاری‌های فنی، سياسی و فرهنگی گسترده‌ای با يکديگر داشته باشند، گفت: ملت ايران هيچ گاه با مردم اروپا مشکلی نداشته‌ است و تاکنون هيچ خسارتی از جانب ايران به اروپا وارد نشده است، ولی بعضی دولت‌های اروپايی به ملت ايران خسارات فراوانی زده‌اند اما با اين وجود، نگاه ملت ايران به آينده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره محاکمه حسنی مبارک ـ رييس‌جمهور پيشين مصر ـ و موضع جمهوری اسلامی ايران در اين‌باره، گفت: اين که روابط عده‌ای با ملت‌های‌شان به اندازه‌ای تيره شده که به چنين وضعيتی دچار شده‌اند و نيز مديريتی که بر جهان حاکم است که بعضی دولت‌ها را به حدی از ملت‌های خود دور کرده تا ملت‌ها به جای اين که به دنبال پيشرفت و آزادی باشند، مجبورند محاکمه رهبران خود را مطالبه کنند، تأسف‌آور است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: اميدوارم شرايط مديريت حاکم بر جهان به گونه‌ای اصلاح شود که مديران و حاکمان از درون ملت‌ها، برای ملت‌ها و در کنار ملت‌ها باشند و ديگر هيچ‌گونه تنش و درگيری در جهان وجود نداشته باشد.

او در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوريه و اعتراضات موجود در اين کشور، گفت: حق ملت‌هاست که آزادی داشته باشند و در سايه عدالت زندگی کنند اما بدون ترديد اگر ديگران در مسايل داخلی کشورها دخالت نکنند، ملت‌های خاورميانه به خوبی قادر به حل و فصل مسايل خود هستند.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: بسياری از مسايلی که امروز در منطقه شاهد آن هستيم، حاصل دخالت‌های ديگران است و اگر مشکلی در جايی به‌وجود می‌آيد، بايد ريشه آن را در مسايل تاريخی گذشته جست‌وجو کرد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی پيرامون مسايلی که پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران رخ داد و مقايسه آن با تحولات منطقه، تصريح کرد: رخدادی که در ايران به‌وقوع پيوست هيچ‌گونه شباهتی با آن چه که امروز در منطقه رخ می‌دهد، ندارد. در ايران آزادترين انتخابات برگزار شد و بيش از ۸۵ درصد يعنی ۴۰ ميليون نفر از ملت ايران در آن شرکت کردند؛ در اين ميان عده‌ای هم به ساختمان‌ها و مردم حمله کردند و مسلم است که چنين اقداماتی در هر کشوری ممنوع بوده و طبيعی است که پليس و دستگاه قضايی به اين گونه موارد رسيدگی کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اين که در قوانين جمهوری اسلامی ايران راه‌ها و مراجع قانونی لازم برای رسيدگی به شکايات وجود دارد، تصريح کرد: البته در اروپا هم همواره تظاهرات و اعتراضاتی انجام می‌شود که با برخوردهای بسيار خشن پليس مواجه می‌شود اما آيا مردم اروپا از حکومت‌های خود راضی هستند و اصولاً می‌توانند آن‌ها را تغيير دهند؟

وی خاطرنشان کرد: شرايط سياسی حاکم بر اروپا به مراتب بدتر از شرايط کشورهايی مانند ايران است زيرا اصولاً آن‌ها اجازه نمی‌دهند، اپوزيسيون شکل بگيرد و کسانی که درباره مسايل تاريخی اعتراض و انتقادی می‌کنند را زندانی می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بيان اين که مسايل و ساختارهای امروز جهان بر پايه جنگ جهانی دوم شکل گرفته با طرح اين سوال که آيا پژوهشگران و دانشمندان اروپايی اجازه دارند درباره مسايل مربوط به جنگ جهانی دوم و يا سيستم حاکم اقدامی انجام دهند؟ گفت: بی‌ترديد آن‌ها چنين اجازه‌ای ندارند؛ اما در ايران کسانی که اعتراض داشته باشند از راه‌های قانونی می‌توانند مسايل خود را مطرح کنند و به آن‌ها رسيدگی هم می‌شود هم‌چنان بارها چنين اقداماتی صورت گرفته است.

رييس‌جمهور گفت: در اروپا اکثريت مردم به‌خاطر اقداماتی که در آن هيچ نقشی ندارند، هزينه می‌دهند و با وجود آن که مردم در سياست‌ها و بهره‌برداری‌های اقتصادی نقشی ندارند سال‌هاست که هزينه‌های آن را می‌پردازند و زمانی هم که اعتراض و انتقادی می‌کنند با برخوردهای خشن مواجه می‌شوند.

وی در پاسخ به سخنان مجری شبکه يورو نيوز مبنی بر اين که بسياری از مردم اروپا هزينه اقدامات آمريکا را می‌پردازند، درباره هزينه اعمال تحريم‌های اقتصادی به ايران، اظهار کرد: امروز مردم ايران هم هزينه سياست‌های غلط برخی مديران اروپايی را می‌پردازند، ملت ايران اقدام خلاف قانون و اشتباهی انجام نداده، اما ۳۰ سال است که عده‌ای از رهبران اروپايی با ملت ايران مخالفت می‌کنند و علت آن هم اين است که ايران کشوری آزاد و دارای دموکراسی است و ملت ايران شاه را که از دوستان آن‌ها بوده، کنار گذاشته و با سياست‌های توسعه‌طلبانه بعضی دولت‌های اروپايی مخالف است.

رييس‌جمهور تصريح کرد: سياست هايی که برخی رهبران اروپايی انتخاب کردند، هم مردم اروپا و هم ساير ملت‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مقابله آمريکا با ملت ايران مربوط به امروز نيست؛ بلکه آمريکا از ۳۰ سال گذشته در برابر ملت ايران قرار گرفته به نحوی که حتی از جنگ هشت ساله تحميلی صدام، عليه ملت ايران حمايت کرد و امروز هم همان سياست‌های استکباری گذشته خود را دنبال می‌کند.

وی افزود: امروز سوال جدی اين است آيا سياست‌هايی که آمريکا و بعضی دولت‌های اروپايی ۳۲ سال عليه ملت ايران اعمال کردند، درست بوده است در حالی که ملت ايران تاکنون به هيچ کشوری تجاوز نکرده و در کنار مرزهای اروپا و آمريکا جنگ به راه نينداخته است و هميشه در جهت ايجاد روابط عادلانه و دوستانه با همه ملت‌ها تلاش کرده است.

احمدی‌نژاد با بيان اين که رهبران اروپايی بايد بدانند که ديگر شاه به ايران برنمی‌گردد و آن‌ها راهی جز همراهی با ملت ايران ندارند، تصريح کرد: مشکلات زمانی برطرف خواهد شد که حق ملت‌ها به رسميت شناخته شود.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعيت کنونی دولت دهم با توجه به مباحثی که با مجلس شورای اسلامی دارد، تصريح کرد: دولت هم‌چنان مشغول خدمتگزاری است و از تمام لحظات برای پيشرفت و آبادانی کشور استفاده می‌کند و معتقديم وجود اختلاف نظر و سليقه از لوازم جامعه ‌آزاد است و بحث و تبادل‌نظر بين مجلس و دولت موضوع بدی نيست چرا که ايران جامعه‌ای آزاد است و همه در آن حق اظهارنظر دارند ضمن اين که مجلس شورای اسلامی به ۴ وزير پيشنهادی دولت رای اعتماد بالايی دادند و هيچ مشکلی هم وجود ندارد.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره محدوديت‌هايی که برای عده‌ای از سران حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری به‌وجود آمده، تصريح کرد: در همه کشورها زندان و محدوديت قانونی وجود دارد و کسانی که از ايجاد محدوديت‌ برايشان سوال می‌کنيد، افرادی هستند که مسايلی با قوه قضاييه دارند.

وی با بيان اين که در ايران دستگاه قضايی نهادی مستقل است و بنده حق دخالت در کار قضات را ندارم، اظهار کرد: البته قوانينی وجود دارند که افراد طبق آن‌ها می‌توانند از حقوق خود دفاع کنند؛ اما اگر نظر شخصی بنده را در اين‌باره بخواهيد آرزويم اين است که در هيچ جای دنيا و در اروپا و آمريکا هم حتی يک زندانی و زندان مخفی وجود نداشته باشد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين که در ايران کسی به‌خاطر اظهار نظر در زندان نيست، چرا که در قوانين جمهوری اسلامی ايران اظهار نظر آزاد است، خاطرنشان کرد: اگر روزنامه‌هايی که در ايران منتشر می‌شود را مورد بررسی قرار دهيد، تندترين انتقادات عليه رييس‌جمهور بيان می‌شود و افراد گوناگون بدون کوچک‌ترين واهمه‌ای انتقادات خود را مطرح می‌کنند البته نمی‌گويم که در نقطه ايده‌آل قرار داريم اما بدون ترديد شرايط امروز ايران از بسياری از کشورهای اروپايی بهتر است.

او در پاسخ به سوالی درباره روابط ايران و آمريکا و اين که آمريکا بزرگ‌ترين اقتصاد دنياست و ايجاد رابطه با آن می‌تواند به نفع ايران باشد، تصريح کرد: در روابط بين‌الملل، اصل بر وجود روابط دوستانه و احترام‌آميز است، اما دولت آمريکا هنوز سردرگم است و سياست‌های روشنی را دنبال نمی‌کند؛ آن‌ها خودشان رابطه با ايران را قطع کردند؛ چرا که فکر می‌کردند در اين صورت ملت ايران از بين خواهد رفت اما امروز ۳۱ سال از آن زمان می‌گذرد و ملت ايران هر روز گام‌های بلندی در مسير پيشرفت و اقتدار برمی‌دارد.

رييس‌جمهور تاکيد کرد: دولت آمريکا بايد سياست‌های خود را در قبال ملت‌ها تغيير دهد و به حقوق ملت‌ها احترام گذاشته و عدالت را بپذيرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره موضوع هسته‌يی و غنی‌سازی ۲۰ درصد و اين که دانشمندان غربی معتقدند که برنامه غنی‌سازی ايران ارتباطی به اهداف صلح‌آميز و توليد برق ندارند، خاطرنشان کرد: همه می‌دانند کسانی که ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ايران به سمت اهداف غيرصلح‌آميز حرکت می‌کند، دانشمندان غربی نيستند بلکه اين نظر سياستمداران غربی است.

وی تصريح کرد: توليد اورانيوم ۲۰ درصد برای استفاده کاملاً صلح‌آميز و برای رآکتوری است که راديو دارو توليد می‌کند ضمن اين که ايران جزو معدود کشورهايی است که تمام فعاليت‌هايش زير نظر آژانس بين‌المللی اتمی قرار دارد و وقتی اعلام کرده که به دنبال ساخت بمب اتمی نيست، واقعاً چنين نيتی ندارد.

رييس‌جمهور کسانی که به دنبال بمب اتم هستند را عقب افتاده ذهنی برشمرد و تاکيد کرد: معتقديم کسانی که بمب اتم در اختيار دارند، خودشان بيش‌تر از ديگران در معرض خطر هستند، امروز بمب‌هايی که در اروپا ذخيره شده بزرگ‌ترين خطر برای مردم اين قاره است ضمن اين که بمب اتم ديگر کارايی و خاصيت ندارد برای اين که آيا در اختيار داشتن بمب اتم توانست رژيم صهيونيستی را در غزه و جنگ ۳۳ روزه پيروز کند و يا بمب‌های اتمی شوروی توانست اين کشور را از خطر فروپاشی نجات دهد؟

رييس‌جمهور تصريح کرد: اگر بمب اتم ۶۰ سال قبل در معادلات سياسی دست برتر را داشت امروز ديگر کارايی خود را از دست داده است و در شرايط کنونی انديشه‌ها، افکار نو و انسان‌ها هستند که می‌توانند معادلات جهانی را تحت تاثير قرار دهند.

او خاطرنشان کرد: ديگر هيچ کس در جهان نخواهد توانست از بمب اتم استفاده کند و اين مساله‌ای تمام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016